loebrygg
Norbrygg-medlem
Med så mye rista bygg? Det hadde ikke blitt min favorittoppskrift.
Tørr stout / export stout?
med ekstra basemalt og krystal er det mange muligheter
Med så mye rista bygg? Det hadde ikke blitt min favorittoppskrift.
Jada, og med litt ekstra sjokolademalt og så videre, det er jo råd med den pølsa som er for lang, men jeg ville nok trengt mer av alt annet enn rista bygg.Tørr stout / export stout?
med ekstra basemalt og krystal er det mange muligheter
Takk! Så bra. Det var det jeg egentlig trodde og håpte på. Da får jeg bare håpe jeg klarer å blande det godt i posen før fordeling.Så absolut fyr løs bryggekalkulatoren og legg til basemalt og lanskje litt krystal så får du en fin fin stout porter
Over 10 % rista bygg? Det høres da veldig mye ut.Jeg hadde lett brygga den med f.eks 75% Maris Otter uten å ha finregna på det
Tror ikke jeg selv ville brukt den gjæren. Dette er lang tid selv uten rører.Hvor lenge kan en gjærstarter egentlig stå før den er ferdig? Satte en WLP028 på rører sist onsdag, nå 6dager senere er det fortsatt krausen...
Det er 7.de gangen jeg bruker denne gjæren, og de seks foregående har vært ferdig lørdag når de ble satt på onsdag.
Er det 8 ganger som er regnet som maks gjenbruk på gjær?
Svaret på det første spørsmålet ditt avhenger av hvor lang tid det tar før den kommer i gang. Jeg har opplevd at det ikke har begynt å skje noe før etter et par døgn. Dette avhenger jo av tilstanden til den gjæren du setter starteren på. Har du helt frisk gjær, kan starteren gå ferdig på noen få timer. Normalt vil det ta et sted mellom 12 og 24 timer fra du setter den til den er ferdig. Men størrelsen på starteren og forholdet mellom volum og mengde gjær er også faktorer som påvirker. Og så spørs det antakelig også på hva slags rører du har. Jeg mistenker at de små kinarørerne ikke er særlig effektive.Hvor lenge kan en gjærstarter egentlig stå før den er ferdig? Satte en WLP028 på rører sist onsdag, nå 6dager senere er det fortsatt krausen...
Det er 7.de gangen jeg bruker denne gjæren, og de seks foregående har vært ferdig lørdag når de ble satt på onsdag.
Er det 8 ganger som er regnet som maks gjenbruk på gjær?
Fikk tilfeldigvis nettopp inn en epost fra Koronastudien (UiO)Hvis jeg ikke går på samme smellen som forrige gang skal jeg være glad. Kulest om jeg ikke blir smitta, selvsagt, men om jeg beholder smaks- og luktesans skal jeg være veldig fornøyd. Det var bra kjedelig.
Er det noen med erfaring med Nottingham? Nå er den nede i 90% utgjæring. Mesket på 66C, 90% basemalt i gristen. Er dette normalt? Eller bør jeg mistenke infeksjon?Slapp helt av. Den skal få pleie og omsorg et par ukers tid til så får vi se om det blir oppstandelse eller den siste hvile. Men jeg kan ikke forklare årsaken annet enn enten at temperaturen steg for fort de første par dagene. Fra 15 til 20C. Eller at ølet ble sterkere enn forventet. Eller en kombo
Kanskje heller mistenke målefeil, tenker jeg. Nottingham yter omtrent som US-05 her. Smaker det godt?Er det noen med erfaring med Nottingham? Nå er den nede i 90% utgjæring. Mesket på 66C, 90% basemalt i gristen. Er dette normalt? Eller bør jeg mistenke infeksjon?
Har sjekket med både hydrometer og refraktometer. Fra 1.065 til 1.007. Temmelig skarp i kantene enda, den er vel på dag 11-12. forsåvidt ingen direkte usmaker. Lar den stå ei stund til så får vi seKanskje heller mistenke målefeil, tenker jeg. Nottingham yter omtrent som US-05 her. Smaker det godt?
Ok, mer mistenkelig. Det er rundt 8 poeng lenger ned enn hva jeg hadde vært komfortabel med.Har sjekket med både hydrometer og refraktometer. Fra 1.065 til 1.007. Temmelig skarp i kantene enda, den er vel på dag 11-12. forsåvidt ingen direkte usmaker. Lar den stå ei stund til så får vi se
Tror at noen års lagring på en tjueliter gir deg så mye vanilje at det meste annet, som humle, kommer litt i bakgrunnen.Skal brygge en Imp Stout som skal lagres på tønne noen år. Mao oksygeningress. Er det da ikke noe poeng å tilsette 30 min. humle for kryddersmak, (dvs hvor fort forsvinner kryddersmaken)? Samme spørsmål for bitterhumle, aner noen hvor mye IBU man mister pr år (når man lagrer på tønne)? Ambienstemp er ca 16-20C. Tønnestørrelse (eik) 20l.
Ja … dog er tønne brukt noen runder før. Prøvesmaker underveis, og tar den over på fat eller glass når den er passe.Tror at noen års lagring på en tjueliter gir deg så mye vanilje at det meste annet, som humle, kommer litt i bakgrunnen.