Tråden for dumme spørsmål.

Det var som faen.. Har et fat med dampøl som fikk en skikkelig ekkel bismak (de hadde ikke ordentlig gjær, fikk noe Mangrove Jacks som liksom skulle være like bra; det var den definitivt ikke). Det kommer til å bli tømt ut men så lenge jeg ikke trengte fatet til noe annet tenkte jeg at det skulle få stå litt i tilfelle jeg fikk corona og mistet smakssansen!
 
Slapp helt av. Den skal få pleie og omsorg et par ukers tid til så får vi se om det blir oppstandelse eller den siste hvile. Men jeg kan ikke forklare årsaken annet enn enten at temperaturen steg for fort de første par dagene. Fra 15 til 20C. Eller at ølet ble sterkere enn forventet. Eller en kombo
Er det noen med erfaring med Nottingham? Nå er den nede i 90% utgjæring. Mesket på 66C, 90% basemalt i gristen. Er dette normalt? Eller bør jeg mistenke infeksjon?
 
Skal brygge en Imp Stout som skal lagres på tønne noen år. Mao oksygeningress. Er det da ikke noe poeng å tilsette 30 min. humle for kryddersmak, (dvs hvor fort forsvinner kryddersmaken)? Samme spørsmål for bitterhumle, aner noen hvor mye IBU man mister pr år (når man lagrer på tønne)? Ambienstemp er ca 16-20C. Tønnestørrelse (eik) 20l.
 
Skal brygge en Imp Stout som skal lagres på tønne noen år. Mao oksygeningress. Er det da ikke noe poeng å tilsette 30 min. humle for kryddersmak, (dvs hvor fort forsvinner kryddersmaken)? Samme spørsmål for bitterhumle, aner noen hvor mye IBU man mister pr år (når man lagrer på tønne)? Ambienstemp er ca 16-20C. Tønnestørrelse (eik) 20l.
Tror at noen års lagring på en tjueliter gir deg så mye vanilje at det meste annet, som humle, kommer litt i bakgrunnen.
 
Tror at noen års lagring på en tjueliter gir deg så mye vanilje at det meste annet, som humle, kommer litt i bakgrunnen.
Ja … dog er tønne brukt noen runder før. Prøvesmaker underveis, og tar den over på fat eller glass når den er passe.
Men bitterheten skulle jeg gjerne sluppet å justere, derav spørsmålet.
 
Si at jeg bruker 15% av denne miksen min med 75% pale malt. Hva ville vært forslaget deres for de resterende 10%? Mer av en av disse? Noe havreflak? Crystal 150 EBC? Carapils? Laktose for den saks skyld?
Jeg heller ikke vært over 4% med røstet malt. (fritt etter hukommelsen).
Det går ann å tilsette røstet malt sent i meskingen for å dempe bålsmaken.
Men det blir jo litt etter erfaring fra tidligere batcher m.t.p. mengde og hvor mye smak enn vil ha.
Bortsett fra det så har jeg så klart ville brukt blandingen til porter/stout, muligens schwarzbier også.
 
Lallemand London @ 20 grader: Pitchet en pakke i 13 liter 1.056-vørter onsdags kveld, og ser ut til å ha stoppa opp på 1.018 allerede nå. Det er under to døgn. Er det normal opplevelse også for andre? Lallemand selv sier 3 dager
 
Lallemand London @ 20 grader: Pitchet en pakke i 13 liter 1.056-vørter onsdags kveld, og ser ut til å ha stoppa opp på 1.018 allerede nå. Det er under to døgn. Er det normal opplevelse også for andre? Lallemand selv sier 3 dager
New England har lav viabilitet per pakke. Lallemand sier 17,6 g er riktig mengde – altså halvannen pakke. Kan kanskje ha betydning? Med bare to døgns gjæring kan du vel håpe på noen få poeng til. Denne skulle vel klare mid-70 i utgjæring.
 
Heisann!

Jeg har et kanskje litt dumt spørsmål som kanskje er litt dårlig stilt, men jeg er som mange andre blitt interessert i fanging av villgjær og kveik og litt mer gammeldagse gjærmetoder. Slik jeg forstår av det jeg leser har slurryen som er på bunn av gjærkaret et begrenset antall gjenbruk, men f. eks. kveik holder det gående i lang tid, akkurat som en surdeig man bruker til baking. Jeg har hatt en surdeig gående i årevis. Målet mitt er å prøve å fange en villgjær og prøve å gjenbruke den "for alltid" og utvikle min helt egen. Vil den ikke da til slutt bli en slags kveik? Kan ikke ølgjær mates og tas vare på på samme måte som en surdeig?

Hva er det her jeg ikke forstår? Føler det mangler en bit med informasjon inni der. Eller kanskje det er bedre å spørre: Kan jeg lage kveik av villgjær med nok tid og kjærlighet?
Det er definitivt mulig å fange villgjær, dyrke fram den og gjenbruke. Men en tilfeldig villgjærkultur vil ikke utvikle seg til å "bli kveik".
 
New England har lav viabilitet per pakke. Lallemand sier 17,6 g er riktig mengde – altså halvannen pakke. Kan kanskje ha betydning? Med bare to døgns gjæring kan du vel håpe på noen få poeng til. Denne skulle vel klare mid-70 i utgjæring.
Mulig jeg misforstår svaret, men jeg snakker om London. Men uansett, burde ikke lav viabilitet gi tregere utgjæringshastighet, heller enn raskere? Grunnen til at jeg spør er at jeg syns det er merkelig raskt med 1.056-1.018 på 36 timer, og lurer på om jeg har målt feil.
 
Mulig jeg misforstår svaret, men jeg snakker om London. Men uansett, burde ikke lav viabilitet gi tregere utgjæringshastighet, heller enn raskere? Grunnen til at jeg spør er at jeg syns det er merkelig raskt med 1.056-1.018 på 36 timer, og lurer på om jeg har målt feil.
Sorry, my bad. Hadde reservebrillene på i dag.

London, ja. Den har lav utgjæring, og er kanskje ferdig allerede. Jeg har ikke brukt den, men synes en fellesnevner for engelske stammer er at de har en mer eksplosiv utgjæring enn de mer sedate amerikanerne. 36 timer var raskt, men ikke helt uvanlig – tror jeg.
 
Mitt neste øl blir nå ølbrygging sitt kølsch sett. Som jeg skal tilsette ørlite ekstra citra og melon hull humle for å gi den det lille ekstra. Ikke mye, bare litt.

I stede for å tørrhumle. Og medfølgende muligens oksidere og ødelegge øllet.
Vil det fungere å tilsette denne "ekstra humlen" ved "flame out" og rett før nedkjøling?

Hvordan vil dette påvirke smaken vs tørrhumling og vs f.eks 15 min?
 
Mitt neste øl blir nå ølbrygging sitt kølsch sett. Som jeg skal tilsette ørlite ekstra citra og melon hull humle for å gi den det lille ekstra. Ikke mye, bare litt.

I stede for å tørrhumle. Og medfølgende muligens oksidere og ødelegge øllet.
Vil det fungere å tilsette denne "ekstra humlen" ved "flame out" og rett før nedkjøling?

Hvordan vil dette påvirke smaken vs tørrhumling og vs f.eks 15 min?
Om du absolutt må lage noe annet enn kølsch ut av det :))), så tilsett et par minutter før flameout. Så kan du stoppe nedkjølinga ved 80 grader i 10 minutter for en liten wp-effekt. Jeg trur ikke det er noen ide å bare tørrhumle. Tilsetter du ved 15, vil du koke bort mye av aromastoffene.

Ser at de anbefaler gjæring ved 20 grader. Det høres mildt sagt merkelig ut. I Køln gjærer de ofte på 14 grader. Jeg ville i alle fall gått ned til 16.

Kølsch er jo et øl som om det blir vellykka er vasnkelig å skille fra pils/helles. Når du humler med amerikanske humler beveger du deg mot en India Pale Lager. Og IPL kan jo være veldig godt:).
 
Sist redigert:
Skal til å sette ned temperaturen fra 21 grader til 15 for tørrhumlingen. Har en unitank som står tilkoblet spundingventil på 0,7 bar. Kan man kjølekræsje med spund tilkoblet? Man må kanskje da sette på identisk trykk på tanken?
 
Tilbake
Topp