Takker for gode inspill finn!Om du absolutt må lage noe annet enn kølsch ut av det)), så tilsett et par minutter før flameout. Så kan du stoppe nedkjølinga ved 80 grader i 10 minutter for en liten wp-effekt. Jeg trur ikke det er noen ide å bare tørrhumle. Tilsetter du ved 15, vil du koke bort mye av aromastoffene.
Ser at de anbefaler gjæring ved 20 grader. Det høres mildt sagt merkelig ut. I Køln gjærer de ofte på 14 grader. Jeg ville i alle fall gått ned til 16.
Kølsch er jo et øl som om det blir vellykka er vasnkelig å skille fra pils/helles. Når du humler med amerikanske humler beveger du deg mot en India Pale Lager. Og IPL kan jo være veldig godt.
Kølsch er selvsagt godt for seg selv, men jeg tenkte å bare gi den ørlite amerikansk humle forbå gi det bidtelitt mer aroma i glasset. Ikke store mengder her. Tenkte 20gr citra og 30 gr melon hull på 50 liter. Men da skal jeg prøve som du sier! Tilsette rett før flame out, kjøle ned til 80c og røre rundt i noen minutter før jeg kjøler vidre!
Og temperaturen skal jeg gjøre som du foreslår. Jeg sikter på 15 grader som da blir den gylne middelvei!!
Takker igjen for tips, så blir dette spennende å prøve.