Tråden for dumme spørsmål.

Jeg planlegger en wit, og første gang jeg prøver meg på et øl jeg ikke har brygget tidligere er Brewing Classic Styles startpunktet.

Når jeg ser på oppskriften ser jeg det er mer flaket malt enn det er basemalt, og her trodde jeg at det måtte dobbel mengde basemalt til for en grei konvertering. Tar jeg feil?
Vis vedlegget 55507
Oppskriften er faktisk veldig lik min Orange Mohawk. Kan bekrefte at tilnærmet 50/50 malt/flaket hvete og havre går veldig bra.
 
Vanskelig å si. Litt forskjell er det vel på maltet og flatet hvete, men om det vil bli veldig annerledes smak tviler jeg på.
Da tror jeg at jeg kjører på med 600g hvete istedenfor flaket, det er en 15 liter batch og dødrommet i Digiboil'en er hele 7 liter så det blir en ganske tynn mesk, så da er det sikkert greit med litt mer basemalt :)
 
Sorry, my bad. Hadde reservebrillene på i dag.

London, ja. Den har lav utgjæring, og er kanskje ferdig allerede. Jeg har ikke brukt den, men synes en fellesnevner for engelske stammer er at de har en mer eksplosiv utgjæring enn de mer sedate amerikanerne. 36 timer var raskt, men ikke helt uvanlig – tror jeg.
Da ble denne tappa på fat i går. Tørrhumla rett etter jeg stilte dette spørsmålet, så lot det stå noen dager. OG holdt seg på 1.018.
Da kan altså London gjøre seg ferdig på 36 timer (1.056-1.018)
 
... synes en fellesnevner for engelske stammer er at de har en mer eksplosiv utgjæring enn de mer sedate amerikanerne. ...
Trudde jeg hadde en sedat amerikaner i gjæringsdunken, så viste det seg å være en tiger på tanken. Imperial A15 Independence ("samme" som WLP051) har dratt en American Blonde (som like gjerne kunne vært en APA eller en Engelsk Golden Ale:)) ned fra 1.050 til 1.008 på tre dager. Og da sto den til og med på 16 grader det meste av tida. Og det var ikke eksplosiv aktivitet i gjærlåsen, heller.

Dette skal jo liksom være den litt mer beskjedne broren til Chico-gjæren (WLP001 osv.), men plutselig slo den til. Det skal sies at jeg gjorde en del krumspring for å få maks gjærbarhet, men jeg hadde ikke venta meg 83% utgjæring. Også så raskt. (Det er ikke snakk om noen infeksjon eller noe tull, heller. Det er absolutt null liv i gjærlåsen.) Egentlig er dette en pastorianus - det er ikke nære familiebånd til 001, altså:)! - men det har den åpenbart fortrengt.

Andre som har liknende erfaringer med denne gjæren?

Jeg får vel la den stå et par dager til før jeg tapper opp? Det smaker riktignok godt og reint, men bare for sikkerhets skyld ... ?
 
Hei lurer på om jeg trenger 2 gjærpakker til denne? Oppskriften sier 1 pakke safale BE-256
Stil: Belgisk Dubbel/Bruin

Alkoholprosent: ca. 7,5%. Forventet OG: ca. 1.066, FG ca 1.009
IBU: ca 26 – oppleves lite bitter. Farge: ca 50 EBC - mørk rødbrun

Innholder 5.2 kg knust malt:

Malt: Pale ale, Melano, Havremalt, Special B og Hvetemalt
Humle: Tettnanger, Celeia
Gjær: Fermentis Safbrew BE-256
Annet: 0,5 kg mørkt kandissukker, tilsettes siste 30 min av koketiden, røres godt ut
 
Hei lurer på om jeg trenger 2 gjærpakker til denne? Oppskriften sier 1 pakke safale BE-256
Stil: Belgisk Dubbel/Bruin

Alkoholprosent: ca. 7,5%. Forventet OG: ca. 1.066, FG ca 1.009
IBU: ca 26 – oppleves lite bitter. Farge: ca 50 EBC - mørk rødbrun

Innholder 5.2 kg knust malt:

Malt: Pale ale, Melano, Havremalt, Special B og Hvetemalt
Humle: Tettnanger, Celeia
Gjær: Fermentis Safbrew BE-256
Annet: 0,5 kg mørkt kandissukker, tilsettes siste 30 min av koketiden, røres godt ut
Skal jeg være helt ærlig ville jeg ikke brukt BE-256, jeg har bare prøvd en gang, men det ga mange rare usmaker, litt fusel, litt svovel, besk bitterhet og en emmen tørr følelse, mener @loebrygg heller ikke var veldig imponert over den gjæra. Om du vil kjøre tørrgjær så sitter jeg med en Saison i hånda og andre brygg med farmhouse fra Lallemand, det en gjær jeg kan anbefale. Og jeg ville brukt 2 pakker uansett hvilken gjær du går for :)
 
Sist redigert:
Skal jeg være helt ærlig ville jeg ikke brukt BE-256, jeg har bare prøvd en gang, men det ga mange rare usmaker, litt fusel, litt svovel, besk bitterhet og en emmen tørr følelse, mener @loebrygg heller ikke var veldig imponert over den gjæra. Om du vil kjøre tørrgjær så sitter jeg men en Saison i hånda og andre brygg med farmhouse fra Lallemand, det en gjær jeg kan anbefale. Og jeg ville brukt 2 pakker uansett hvilken gjær du går for :)
Ser at Anbefalt gjæringstemperatur: 20 - 30°C. Har ikke varmebelte funker det bare gjære den på 20°C?
 
Hei lurer på om jeg trenger 2 gjærpakker til denne? Oppskriften sier 1 pakke safale BE-256
Stil: Belgisk Dubbel/Bruin

Alkoholprosent: ca. 7,5%. Forventet OG: ca. 1.066, FG ca 1.009
IBU: ca 26 – oppleves lite bitter. Farge: ca 50 EBC - mørk rødbrun

Innholder 5.2 kg knust malt:

Malt: Pale ale, Melano, Havremalt, Special B og Hvetemalt
Humle: Tettnanger, Celeia
Gjær: Fermentis Safbrew BE-256
Annet: 0,5 kg mørkt kandissukker, tilsettes siste 30 min av koketiden, røres godt ut
Det er en typisk 2 pakkers jobb, ja ;)
 
Skal jeg være helt ærlig ville jeg ikke brukt BE-256, jeg har bare prøvd en gang, men det ga mange rare usmaker, litt fusel, litt svovel, besk bitterhet og en emmen tørr følelse, mener @loebrygg heller ikke var veldig imponert over den gjæra. Om du vil kjøre tørrgjær så sitter jeg men en Saison i hånda og andre brygg med farmhouse fra Lallemand, det en gjær jeg kan anbefale. Og jeg ville brukt 2 pakker uansett hvilken gjær du går for :)
Samme her ikke imponert over BE-256. Ikke så ille som du beskriver, men neste gang prøver jeg Lallemand Abbaye (Chimay) eller WB-06 (Duvel).
 
Samme her ikke imponert over BE-256. Ikke så ille som du beskriver, men neste gang prøver jeg Lallemand Abbaye (Chimay) eller WB-06 (Duvel).
Aldri prøvd abbaye, men den er sikkert fin, WB-06 er en solid gjær, men jeg styrer unna alt med diastaticus og da faller den bort.
 
Inntil videre holder jeg meg til fersk gjær når det kommer til trappist øl
Ikke så vanskelig å få nok gjær til en 20 liters batch. Ingen ulempe å underpitche litt på belgisk heller
 
Aldri prøvd abbaye, men den er sikkert fin, WB-06 er en solid gjær, men jeg styrer unna alt med diastaticus og da faller den bort.
Mulig jeg er naiv etter å ha brukt BE-134 uten å oppleve problemer, men er det ikke bare å finne passende sted utendørs og helle gjærkaka, fylle kokende vann i bøtta og hvor aktuell tappestav også legges og la stå noen minutter?
 
Inntil videre holder jeg meg til fersk gjær når det kommer til trappist øl
Ikke så vanskelig å få nok gjær til en 20 liters batch. Ingen ulempe å underpitche litt på belgisk heller
Holder en pakke Imperial til en dubbel? I såfall koster det omtrent det samme.
 
Tilbake
Topp