Tråden for dumme spørsmål.

Samme her ikke imponert over BE-256. Ikke så ille som du beskriver, men neste gang prøver jeg Lallemand Abbaye (Chimay) eller WB-06 (Duvel).
Aldri prøvd abbaye, men den er sikkert fin, WB-06 er en solid gjær, men jeg styrer unna alt med diastaticus og da faller den bort.

Inntil videre holder jeg meg til fersk gjær når det kommer til trappist øl
Ikke så vanskelig å få nok gjær til en 20 liters batch. Ingen ulempe å underpitche litt på belgisk heller

Aldri prøvd abbaye, men den er sikkert fin, WB-06 er en solid gjær, men jeg styrer unna alt med diastaticus og da faller den bort.
Mulig jeg er naiv etter å ha brukt BE-134 uten å oppleve problemer, men er det ikke bare å finne passende sted utendørs og helle gjærkaka, fylle kokende vann i bøtta og hvor aktuell tappestav også legges og la stå noen minutter?

Inntil videre holder jeg meg til fersk gjær når det kommer til trappist øl
Ikke så vanskelig å få nok gjær til en 20 liters batch. Ingen ulempe å underpitche litt på belgisk heller
Holder en pakke Imperial til en dubbel? I såfall koster det omtrent det samme.

Mulig jeg er naiv etter å ha brukt BE-134 uten å oppleve problemer, men er det ikke bare å finne passende sted utendørs og helle gjærkaka, fylle kokende vann i bøtta og hvor aktuell tappestav også legges og la stå noen minutter?
Mest sannsynlig er det nok det, jeg brukte WB-06 mye tidligere, men så er det noe med at jeg har enda til gode å finne en diastaticus gjær som gir meg noe mer enn en uten og da tenker jeg det er en unødvendig risiko om enn hvor liten :)

Mest sannsynlig er det nok det, jeg brukte WB-06 mye tidligere, men så er det noe med at jeg har enda til gode å finne en diastaticus gjær som gir meg noe mer enn en uten og da tenker jeg det er en unødvendig risiko om enn hvor liten :)

BE-134 er så god at jeg klar meg ikke uten ;)
men den passer altså best i Saison

Et spørsmål om pilsnermalt. Har tidligere kun brygget med pilsmalt fra Bestmaltz. Tenker nå å prøve pilsmalt fra Weyermann i en Helles. Jeg er ute etter mest mulig maltsmak og valget står vel da mellom Barke og Floormalted? Kan dere som har brukt disse gi noen tilbakemeldinger på hvilke av disse som gir mest maltsmak?

Barke har litt bredere smaksbilde enn Floormalted Bohemian. Men om du virkelig vil ha mye ”bang for the bucks”, så er det nok Eraclea som gjelder. Den er nærmere Vienna enn pils i smak, om man kan legge aromahjulene til Weyermann til grunn. Jeg bruker Barke i Helles – og er veldig fornøyd med det. Vurderer å blande inn litt Eraclea neste batch.

weyer_aromahjul2.jpg

Barke har litt bredere smaksbilde enn Floormalted Bohemian. Men om du virkelig vil ha mye ”bang for the bucks”, så er det nok Eraclea som gjelder. Den er nærmere Vienna enn pils i smak, om man kan legge aromahjulene til Weyermann til grunn. Jeg bruker Barke i Helles – og er veldig fornøyd med det. Vurderer å blande inn litt Eraclea neste batch.

Vis vedlegget 55533
Nå ble dette brått enda vanskeligere … :)

Jeg bruker litt Munich i min Helles, men i henhold til hjulene er jo Eraclea også betraktelig mer smaksrik enn den! Og en Helles med bare Munich hadde vel blitt for tung? Spørsmålet er jo selvsagt også i hvilken grad disse hjulene er overførbare til vørt, eller om de bare viser ett "blandingsforhold" på smakene?

Munich Malt_Whole Kernel.jpeg
Lurer på om jeg går for Barke i min standard helles grist for å kunne sammenligne mot tidligere brygg, så får en 100% Eracleasak komme i kjølvannet av dette … :)

Vis vedlegget 55533
Jeg skal brygge pils på fredag med disse tre, med Barke som førstefiolin.

Tilbake
Topp