Tråden for dumme spørsmål.

Har ikke brukt gelatin til klarning på noen år nå, men i dag lot jeg det stå til … Men så ble jeg litt usikker. Hvor lang tid bruker gelatinen på å legge seg i bunn av karet? Er vel opp mot 40cm vørterdybde.
 
Skal jeg være helt ærlig ville jeg ikke brukt BE-256, jeg har bare prøvd en gang, men det ga mange rare usmaker, litt fusel, litt svovel, besk bitterhet og en emmen tørr følelse, mener @loebrygg heller ikke var veldig imponert over den gjæra. Om du vil kjøre tørrgjær så sitter jeg med en Saison i hånda og andre brygg med farmhouse fra Lallemand, det en gjær jeg kan anbefale. Og jeg ville brukt 2 pakker uansett hvilken gjær du går for :)
Burde jeg starte på 17°C til stormgjæringa er ferdig så skru opp til 20°C? Sånn jeg gjør med us-05
 
Burde jeg starte på 17°C til stormgjæringa er ferdig så skru opp til 20°C? Sånn jeg gjør med us-05
Med farmhouse har jeg startet på 20 grader og økt til 22 når stormen er over med gode resultater.

Går det bra å bruke vanlig gjærlås eller lurt med blowoff? Blir det mye gjærskum eller hva det heter
Kommer ann på hvor mye frirom du har over ølet, temperatur og OG, og ja den får ganske høy krausen. Jeg har bare begynt å bruke blow off på alle øl :)
 
Går det bra å bruke vanlig gjærlås eller lurt med blowoff? Blir det mye gjærskum eller hva det heter
Enig med @Kloakk . Glem vanlig gjærlås til etter at stormgjæringa er over.

Jeg mener at det beste er å gjære "åpent" - altså ikke utildekket, men med lokket på bøtta liggende løst på, eller tilsvarende på andre systemer - til hovedgjæringa er over, men det er vrient å få til med veldig ekspansiv gjær. Da er blow off det nest beste alternativet - og dessuten nødvendig for å unngå søl.

Poenget med den åpne gjæringa fram til den mest aktive fasen av gjæringa er over, er forøvrig å gi gjæren tilgang på litt oksygen. Det liker den, og det har ingen negative effekter. Belgiske gjærtyper er litt spesielle, og i alle fall i en saison er dette lurt.
 
Sist redigert:
Enig med @Kloakk . Glem vanlig gjærlås til etter at stormgjæringa er over.

Jeg mener at det beste er å gjære "åpent" - altså ikke utildekket, men med lokket på bøtta liggende løst på, eller tilsvarende på andre systemer - til hovedgjæringa er over, men det er vrient å få til med veldig ekspansiv gjær. Da er blow off det nest beste alternativet - og dessuten nødvendig for å unngå søl.

Poenget med den åpne gjæringa fram til den mest aktive fasen av gjæringa er over, er forøvrig å gi gjæren tilgang på litt oksygen. Det liker den, og det har ingen negative effekter. Belgiske gjærtyper er litt spesielle, og i alle fall i en saison er dette lurt.
Har aldri brukt Blowoff. Gjærer alltid åpent. Aldri fått noe søl grunnet ivrig gjær.
 
Har aldri brukt Blowoff. Gjærer alltid åpent. Aldri fått noe søl grunnet ivrig gjær.
Vel, ikke ennå ... :rolleyes:.

Det avhenger av hvor stort frirom du har og hvilken gjær du bruker. Men med noen gjærtyper må du ha et latterlig stort frirom om du skal unngå at det skummer over. Weissbiergjær er et eksempel. Westmalle-gjæren er et annet.

Jeg fyller gjerne flat-bottomene mine ganske høyt, 25-27 liter. Da er frirommet lite, så klart. Nå står det 27 liter pils i en dunk nede i kjelleren, og der er skummet like oppunder lokket.
 
Amatørfeil idag, brygget en Imp.stout, skal gjæres på 19c. Sleit litt med effektiv kjøling grunnet liten batch i stor maskin og ble også stresset av kjerringer og unger (må ha noe å skylde på)

Pitcha gjær på 26-28c.. Satt dunken ute og nå 2timer etter brygging nærmer jeg meg korrekt gjæringstemp.
Kan det bli merkbart usmaker av dette? US-05
Det jeg ser for meg redder meg er at jeg har en liten overpitch, rehydrerte, solid ABV og jeg rekker og få ned tempen innenfor lagtid.

Synspunkter?
 
Amatørfeil idag, brygget en Imp.stout, skal gjæres på 19c. Sleit litt med effektiv kjøling grunnet liten batch i stor maskin og ble også stresset av kjerringer og unger (må ha noe å skylde på)

Pitcha gjær på 26-28c.. Satt dunken ute og nå 2timer etter brygging nærmer jeg meg korrekt gjæringstemp.
Kan det bli merkbart usmaker av dette? US-05
Det jeg ser for meg redder meg er at jeg har en liten overpitch, rehydrerte, solid ABV og jeg rekker og få ned tempen innenfor lagtid.

Synspunkter?
Det tror jeg nok går helt fint. Det er ikke så mye tid. Neste gang ville jeg nok kjølt før pitch, men rdwhahb.
 
Hvor lenge kan jeg lagre kvernet malt?
Hvor lenge har du behov for å lagre det?

Skal du lagre det lenge, er det sikkert en fordel om du kan vakumere det - men generelt trur jeg det ikke gjør så mye skade om det blir liggende noen måneder.

En test: https://forum.norbrygg.no/threads/basemalt-til-a-ha-i-hylla.43504/page-2#post-556126

- og litt diskusjon rundt det her: https://forum.norbrygg.no/threads/basemalt-til-a-ha-i-hylla.43504/page-2#post-556126
 
Hvor lenge har du behov for å lagre det?

Skal du lagre det lenge, er det sikkert en fordel om du kan vakumere det - men generelt trur jeg det ikke gjør så mye skade om det blir liggende noen måneder.

En test: https://forum.norbrygg.no/threads/basemalt-til-a-ha-i-hylla.43504/page-2#post-556126

- og litt diskusjon rundt det her: https://forum.norbrygg.no/threads/basemalt-til-a-ha-i-hylla.43504/page-2#post-556126
Var på Strømmen i dag og kjøpte Barke til en Helles som kanskje brygges allerede søndag. På litt impuls kjøpte jeg samtidig en pose kverna Eraclea. Skal jeg følge bryggeplanen blir det liggende i ca. 2 mnd, men kan jo også brukes om drøye 3 uker. Har ikke store nok poser til å vakuumpakke.

kjøpte samtidig 100g Floormalted, Eraklea og Barke som jeg skal lage te på for å sammenligne mot Bestmaltz. Alt skjedde litt på impuls så kom på i ettertid at jeg også burde kjøpt Weyer pils og pils ekstra lys …
 
Tilbake
Topp