Tråden for dumme spørsmål.

Var på Strømmen i dag og kjøpte Barke til en Helles som kanskje brygges allerede søndag. På litt impuls kjøpte jeg samtidig en pose kverna Eraclea. Skal jeg følge bryggeplanen blir det liggende i ca. 2 mnd, men kan jo også brukes om drøye 3 uker. Har ikke store nok poser til å vakuumpakke.

kjøpte samtidig 100g Floormalted, Eraklea og Barke som jeg skal lage te på for å sammenligne mot Bestmaltz. Alt skjedde litt på impuls så kom på i ettertid at jeg også burde kjøpt Weyer pils og pils ekstra lys …
Det der går bra. Men du må niok ta en tur til, ja ... :D.
 
Jeg slapp ut av koronaisolasjon på tirsdag, og det første jeg gjorde var å dra til Strømmen Hjemmebrygg. :)

Mats fortalte at de var litt usikre på om de skulle ta sjansen på å ta inn Eraclea, men de prøvde en pall og det har solgt bra.

Jeg setter pris på at vi har mindre aktører på markedet som kan gjøre sånt - så innebærer det også at vi entusiaster følger opp!

Kanskje vi skulle hinte om Barke Munich eller Vienna også? ;)
 
Jeg slapp ut av koronaisolasjon på tirsdag, og det første jeg gjorde var å dra til Strømmen Hjemmebrygg. :)

Mats fortalte at de var litt usikre på om de skulle ta sjansen på å ta inn Eraclea, men de prøvde en pall og det har solgt bra.

Jeg setter pris på at vi har mindre aktører på markedet som kan gjøre sånt - så innebærer det også at vi entusiaster følger opp!

Kanskje vi skulle hinte om Barke Munich eller Vienna også? ;)
Barke Munich fikk kjempeomtale i en av de siste experimental-podcastene, så gjerne den:).
 
Fukta maltet før kverning for første gang i dag, og det var en game-changer mtp støv iallefall.
Men er det normalt at det lukter fjøs av fuktet malt?
 
Barke Munich vil jeg også ha!
Fyller gjerne en ordre fra dem opp til 1500 for fri frakt hvis jeg kan kjøpe Barke Münchener fra dem, har gjort det med Eraclea (ikke brygget enda)
 
Fukta maltet før kverning for første gang i dag, og det var en game-changer mtp støv iallefall.
Men er det normalt at det lukter fjøs av fuktet malt?
Har ikke lagt merke til noe luktforandring, men det blir tyngre for maskin. Jeg knakk viskermotoren min nå sist, hvis en kverner på samme hastighet og størrelse mellom valsene har det da noe fordel å fukte malten? Bortsett fra litt mindre støv.
 
Skal til å prøve meg på en Vienna Lager basert på Simpsons Munich Malt som base malt. Men nå ser jeg (eller rettere sagt, Brewer's Friend ser at ...) dette maltet kun har en Diastatic power (DP) på 25 (Lintner). Sjekket produsentens data ark, og der var den enda lavere, på 20. Spesialmaltet bidrar ikke med noe, så mitt spørsmål er om dette blir et problem? DP skal vel være 30 eller høyere.
 
Fukta maltet før kverning for første gang i dag, og det var en game-changer mtp støv iallefall.
Men er det normalt at det lukter fjøs av fuktet malt?
Skjønner hva du mener, og jeg vil si ja. Ikke direkte "fjøs", men man kan vel lukte en assosiasjon der, spørs hvilket malt og.
 
Hvis det er fra Norsk Malt, så vil jeg si at du får den lukta (iallefall for noen år siden, da jeg håndterte den).. Det er eneste norske malten jeg har prøvd, og opplevd det samme.
Måtte slå ut ei øl i høst, som var brygga med Norsk pilsmalt. Tror den hadde stått for lenge i den kraftfôr sekken som de bruker.
 
Sist redigert:
Skal til å prøve meg på en Vienna Lager basert på Simpsons Munich Malt som base malt. Men nå ser jeg (eller rettere sagt, Brewer's Friend ser at ...) dette maltet kun har en Diastatic power (DP) på 25 (Lintner). Sjekket produsentens data ark, og der var den enda lavere, på 20. Spesialmaltet bidrar ikke med noe, så mitt spørsmål er om dette blir et problem? DP skal vel være 30 eller høyere.
For dumt spørsmål?
 
For dumt spørsmål?
Nei.

Hva slags munich er det - lyst eller mørkt? Lyst burde ikke være noe problem. Mørkt kan kanskje være det. Men den enkle løsningen er å slenge inn noen prosent pilsnermalt.

Det er jo ellers i et historisk perspektiv litt ironisk å brygge wiener med münchenermalt:). Dreher utvikla jo wienermaltet i Wien samtidig som kompisen Sedlmayr utvikla münchenermaltet i München.
 
Apropos fat... Frem til helgen som var hadde jeg aldri satt mine ben i et fat, men nå sitter jeg med et som jeg har fylt med pils. Det står på 4 grader med 0,8 bar og iflg en tabell på ølbrygging.no skal det da være karbonert til helgen. Nå er jo pils langt fra drikkeklart da så ølet skal jo bo i det fatet en 7-8 uker til.

Da blir det litt grubling her; Ska dette virkelig stå med CO2 tilkoblet hele tiden eller vil det være som med flaske... at såsnart ølet er karbonert så holdes karbonering i en lukket beholder? Frøvd å lese meg opp på temaet men det jeg leser spenner fra frakobling etter karbonering til at flaska skal stå tilkobla fra fatet er fylt til det er tømt...
 
Apropos fat... Frem til helgen som var hadde jeg aldri satt mine ben i et fat, men nå sitter jeg med et som jeg har fylt med pils. Det står på 4 grader med 0,8 bar og iflg en tabell på ølbrygging.no skal det da være karbonert til helgen. Nå er jo pils langt fra drikkeklart da så ølet skal jo bo i det fatet en 7-8 uker til.

Da blir det litt grubling her; Ska dette virkelig stå med CO2 tilkoblet hele tiden eller vil det være som med flaske... at såsnart ølet er karbonert så holdes karbonering i en lukket beholder? Frøvd å lese meg opp på temaet men det jeg leser spenner fra frakobling etter karbonering til at flaska skal stå tilkobla fra fatet er fylt til det er tømt...
Jeg syns 10 til 14 dager på det trykket er finfint, og når det er ferdig karbonert kan du koble av uten å miste karboberingen om det er ønskelig, og koble til når du skal tappe :)
 
Ska dette virkelig stå med CO2 tilkoblet hele tiden eller vil det være som med flaske... at såsnart ølet er karbonert så holdes karbonering i en lukket beholder? Frøvd å lese meg opp på temaet men det jeg leser spenner fra frakobling etter karbonering til at flaska skal stå tilkobla fra fatet er fylt til det er tømt...
Du kan koble det fra, men det gjør heller ikke noe å ha det kobla til på serveeingstrykk. Hvis du trenger tilkoblinga til noe annet kan du karbonere fatet på fem minutter og så sette det bort mens du venter på at det skal modne, men hvis du likevel har en ledig gasskobling er det ikke noe i veien for å koble det til på riktig trykk og la det stå sånn til fatet er tomt.
 
Apropos fat... Frem til helgen som var hadde jeg aldri satt mine ben i et fat, men nå sitter jeg med et som jeg har fylt med pils. Det står på 4 grader med 0,8 bar og iflg en tabell på ølbrygging.no skal det da være karbonert til helgen. Nå er jo pils langt fra drikkeklart da så ølet skal jo bo i det fatet en 7-8 uker til.

Da blir det litt grubling her; Ska dette virkelig stå med CO2 tilkoblet hele tiden eller vil det være som med flaske... at såsnart ølet er karbonert så holdes karbonering i en lukket beholder? Frøvd å lese meg opp på temaet men det jeg leser spenner fra frakobling etter karbonering til at flaska skal stå tilkobla fra fatet er fylt til det er tømt...
Jeg følger opp denne med et nytt "dumt spørsmål" :). Er det ikke best å la ølet modne uten karbonering? CO2 er jo gift for gjæren, så i den grad den fortsatt skal gjøre noe i fatet, så er det vel best å vente med karbonering til det skal drikkes? Selv gir jeg fatene mine en kort burst på 1 bar for å være sikker på at det er tett, og venter 4-8 uker før jeg karbonerer.
 

:)
Hva slags munich er det - lyst eller mørkt? Lyst burde ikke være noe problem. Mørkt kan kanskje være det. Men den enkle løsningen er å slenge inn noen prosent pilsnermalt.

Vel, jeg la inn link til dataarket i det opprinnelige innlegget mitt.. Lyst eller mørkt, da blir det lyst. Med Diastatic power på 20 Lintner, så sier du du at det ikke bør være noe problem fordi det er et lyst malt? Den logikken skjønner jeg ikke helt.

Jeg tenkte på å slenge inn 1 kg pilsnermalt, men gristen er ferdig veid og malt. Så med ekstra malt blir det en Vienna Export! Er et alternativ å tilsette noe WLN4100?

Det er jo ellers i et historisk perspektiv litt ironisk å brygge wiener med münchenermalt:). Dreher utvikla jo wienermaltet i Wien samtidig som kompisen Sedlmayr utvikla münchenermaltet i München.

Heh, bakgrunnen er en dommervurdering av en Bayer jeg sendte inn til Oslomesterskapet i pils 2020. Den var for lys i fargen, men en "Spennende versjon av en bayer, men mangler noe på typeriktighet". Så tenkte jeg, justerer litt her, så har jeg en flott Vienna lager:) Justerer litt der, så har jeg en flott Bayer:)
 
:)


Vel, jeg la inn link til dataarket i det opprinnelige innlegget mitt.. Lyst eller mørkt, da blir det lyst. Med Diastatic power på 20 Lintner, så sier du du at det ikke bør være noe problem fordi det er et lyst malt? Den logikken skjønner jeg ikke helt.

Jeg tenkte på å slenge inn 1 kg pilsnermalt, men gristen er ferdig veid og malt. Så med ekstra malt blir det en Vienna Export! Er et alternativ å tilsette noe WLN4100?



Heh, bakgrunnen er en dommervurdering av en Bayer jeg sendte inn til Oslomesterskapet i pils 2020. Den var for lys i fargen, men en "Spennende versjon av en bayer, men mangler noe på typeriktighet". Så tenkte jeg, justerer litt her, så har jeg en flott Vienna lager:) Justerer litt der, så har jeg en flott Bayer:)
Er ikke det åpenbare valget å bruke en god del Vienna malt i en Vienna lager istedenfor Munich?
 
Tilbake
Topp