Tråden for dumme spørsmål.

Hehe...Har mitt første fata brygg nå og skal innrømme jeg er litt i samme gata; Sjekker daglig for å se åssen det der med tvangskarbonering funker :cool:
Ja det er en hard jobb, mange ting som må sjekkes, fungerer krana? Er det gass igjen i tanken? Hva med manifolden? Kjøler enda kjøleskapet? Meeeen noen må jo ta den jobben og her i huset er det bare jeg som drikker øl, så da faller den oppgaven "desverre" på meg, jobber stort sett kveldsvakter sånn at en fungerer sånn tålig i løpet av dagen :p
 
Svart IPA på gang? ;)
Du er vel inne på noe der ja :p
Samtidig må det være kommersielt tilgjengelig om Skudenes skal få brygget samme øl.

Uansett finnes det i Sverige prisen :oops:
 
Samtidig må det være kommersielt tilgjengelig om Skudenes skal få brygget samme øl.

Uansett finnes det i Sverige prisen :oops:
Er lett å få tak i, men til små batcher så blir 300kr porto, 150kr i tollbehandling og moms på toppen litt drøyt for en kilo malt :p Funnet flere plasser som sender til Norge men ender opp med en rimelig drøy kilopris…. :p
 
men tror du virkelig det er nødvendig for å brygge en god øl / sort IPA ?
Jeg tror du finner mange erstatninger som vil tjene samme formål
 
men tror du virkelig det er nødvendig for å brygge en god øl / sort IPA ?
Jeg tror du finner mange erstatninger som vil tjene samme formål
Har brygget tidligere med Carafa Special III, skulle likt å tona ned det røsta innslaget enda mer og det er der Briess Midnight Wheat kommer inn.
 
Har brygget tidligere med Carafa Special III, skulle likt å tona ned det røsta innslaget enda mer og det er der Briess Midnight Wheat kommer inn.
Black malt tror jeg gir lite smak. Mener å ha lest at det en plass. Har også testet blackmalt mot carafa og sjoko hvete. Ikke så veldig vitenskapelig akkurat. Tilsatte noen gram av hver i egne termokopper og silte gjennom kaffefilter. Mener å huske at blackmalt gav lite røstet smak.
Edit.
Fant posten der jeg testet dette. Står nesten nederst på siden med bare test.

 
Sist redigert:
Black malt tror jeg gir lite smak. Mener å ha lest at det en plass. Har også testet blackmalt mot carafa og sjoko hvete. Ikke så veldig vitenskapelig akkurat. Tilsatte noen gram av hver i egne termokopper og silte gjennom kaffefilter. Mener å huske at blackmalt gav lite røstet smak.
Edit.
Fant posten der jeg testet dette. Står nesten nederst på siden med bare test.

På homebrewtalk er det flere tråder ang carafa lll og midnight wheat, det røsta preget kommer mye mer frem med carafa lll enn midnight og sånn som jeg "kjenner" @PetterL så vil han neppe inngå et kompromiss der, det er også endel bryggerier som bruker blackmalt og midnight wheat i samme oppskrift, som understreker at de ikke gjøre samme jobb...

Til det relevante, ser ikke ut som noen norske leverandører kan levere midnight, så her er det å åpne lommeboka, menne etter å ha sett @PetterL sine biler så får han ta den økonomiske støyten ;)
 
Har brygget tidligere med Carafa Special III, skulle likt å tona ned det røsta innslaget enda mer og det er der Briess Midnight Wheat kommer inn.
Tror at om du trekker det kun den tiden det trenger for fargebidraget (ca.10 minutter), så unngår du mye av de røstede smakene. Har testet dette i Schwartz med vanlig blackmalt, da uten noe merkbart røstet bidrag.
 
Jeg sliter med å få nok ut av malten. OG havner alltid for lavt. Vil det hjelpe å øke mengden meskevann og redusere skyllevannet tilsvarende?
 
Nei, heller omvendt. Du skal ideelt få like mye vørter ut av skyllevannet som første avrenning har jeg hørt
Hvilken mesketykkelse har du?
 
Tilbake
Topp