Hehe...Har mitt første fata brygg nå og skal innrømme jeg er litt i samme gata; Sjekker daglig for å se åssen det der med tvangskarbonering funkerNemlig
Hehe...Har mitt første fata brygg nå og skal innrømme jeg er litt i samme gata; Sjekker daglig for å se åssen det der med tvangskarbonering funkerNemlig
Jeg har 8 stk 19L fat så jeg drikker ikke øl lenger, jeg bare sjekker kvaliteten regelmessig….Hehe...Har mitt første fata brygg nå og skal innrømme jeg er litt i samme gata; Sjekker daglig for å se åssen det der med tvangskarbonering funker
Ja det er en hard jobb, mange ting som må sjekkes, fungerer krana? Er det gass igjen i tanken? Hva med manifolden? Kjøler enda kjøleskapet? Meeeen noen må jo ta den jobben og her i huset er det bare jeg som drikker øl, så da faller den oppgaven "desverre" på meg, jobber stort sett kveldsvakter sånn at en fungerer sånn tålig i løpet av dagenHehe...Har mitt første fata brygg nå og skal innrømme jeg er litt i samme gata; Sjekker daglig for å se åssen det der med tvangskarbonering funker
Svart IPA på gang?Er det noen som selger Briess Midnight Wheat malt i Norge så en slipper å bli flådd på frakt?
Du er vel inne på noe der jaSvart IPA på gang?
Svart IPA på gang?
Samtidig må det være kommersielt tilgjengelig om Skudenes skal få brygget samme øl.Du er vel inne på noe der ja
Er lett å få tak i, men til små batcher så blir 300kr porto, 150kr i tollbehandling og moms på toppen litt drøyt for en kilo malt Funnet flere plasser som sender til Norge men ender opp med en rimelig drøy kilopris….Samtidig må det være kommersielt tilgjengelig om Skudenes skal få brygget samme øl.
Uansett finnes det i Sverige prisen
Midnight Wheat
Midnight Wheat Malt är gjord på vete. Detta är en så kallad bitterlös svartmalt. Smaken är mjuk, torr med en hint av rostat. Midnight Wheat Malt är den mildaste svartmalten du hittar. PASSAR: Black IPA, Black Lagers, Black Ale, Schwartzbier. REKOMMENDERAD GIVA: 1-2% - Mindre färgjustering som...maltmagnus.se
Har brygget tidligere med Carafa Special III, skulle likt å tona ned det røsta innslaget enda mer og det er der Briess Midnight Wheat kommer inn.men tror du virkelig det er nødvendig for å brygge en god øl / sort IPA ?
Jeg tror du finner mange erstatninger som vil tjene samme formål
Black malt tror jeg gir lite smak. Mener å ha lest at det en plass. Har også testet blackmalt mot carafa og sjoko hvete. Ikke så veldig vitenskapelig akkurat. Tilsatte noen gram av hver i egne termokopper og silte gjennom kaffefilter. Mener å huske at blackmalt gav lite røstet smak.Har brygget tidligere med Carafa Special III, skulle likt å tona ned det røsta innslaget enda mer og det er der Briess Midnight Wheat kommer inn.
På homebrewtalk er det flere tråder ang carafa lll og midnight wheat, det røsta preget kommer mye mer frem med carafa lll enn midnight og sånn som jeg "kjenner" @PetterL så vil han neppe inngå et kompromiss der, det er også endel bryggerier som bruker blackmalt og midnight wheat i samme oppskrift, som understreker at de ikke gjøre samme jobb...Black malt tror jeg gir lite smak. Mener å ha lest at det en plass. Har også testet blackmalt mot carafa og sjoko hvete. Ikke så veldig vitenskapelig akkurat. Tilsatte noen gram av hver i egne termokopper og silte gjennom kaffefilter. Mener å huske at blackmalt gav lite røstet smak.
Edit.
Fant posten der jeg testet dette. Står nesten nederst på siden med bare test.
Sukkerkulør har (ca) EBC på 10.000.Er det noen som selger Briess Midnight Wheat malt i Norge så en slipper å bli flådd på frakt?
Tror at om du trekker det kun den tiden det trenger for fargebidraget (ca.10 minutter), så unngår du mye av de røstede smakene. Har testet dette i Schwartz med vanlig blackmalt, da uten noe merkbart røstet bidrag.Har brygget tidligere med Carafa Special III, skulle likt å tona ned det røsta innslaget enda mer og det er der Briess Midnight Wheat kommer inn.
Det blir juks og fanteri! Det havner i samme kategori som Hansa Mango IPA som hverken inneholder mango eller er en IPASukkerkulør har (ca) EBC på 10.000.
Mike i Brew Dudes (youtube) vant i en konkurranse en 25kg sekk midnight wheat for noen år siden, som han forsatt sliter med. Sender deg sikkert en kilo for fraktDet blir juks og fanteri! Det havner i samme kategori som Hansa Mango IPA som hverken inneholder mango eller er en IPA
Hvordan knuses malten og hvor mye pleier du å skylle med?Jeg sliter med å få nok ut av malten. OG havner alltid for lavt. Vil det hjelpe å øke mengden meskevann og redusere skyllevannet tilsvarende?
Brewfather sier 3L/kg. Jeg har vært tro mot det til nå.Nei, heller omvendt. Du skal ideelt få like mye vørter ut av skyllevannet som første avrenning har jeg hørt
Hvilken mesketykkelse har du?
Bruker ferdige all-grain sett. Mesker med 3L/kg.Hvordan knuses malten og hvor mye pleier du å skylle med?