Kloakk
Norbrygg-medlem
Aha, hva brygger du med? Og hvor mye skyllevann pleier du ha på de settene?Bruker ferdige all-grain sett. Mesker med 3L/kg.
Aha, hva brygger du med? Og hvor mye skyllevann pleier du ha på de settene?Bruker ferdige all-grain sett. Mesker med 3L/kg.
Grainfather 30. Typisk ca 23 l meskevann og 13-14 l skyllevann til 7 kg maltblanding, begge deler tilsvarende lavere ved lavere maltvekt.Aha, hva brygger du med? Og hvor mye skyllevann pleier du ha på de settene?
Det burde være helt greit, det.Grainfather 30. Typisk ca 23 l meskevann og 13-14 l skyllevann til 7 kg maltblanding, begge deler tilsvarende lavere ved lavere maltvekt.
Ja da blir det verre, ser ingenting galt i de tallene med den maskinen. Siden du bruker Brewfather, hva ligger meskeeffektivitet din på? Nå har jeg aldri brukt sett, men de ser jo ganske så finknust ut der de står i butikken, så det er kanskje ikke noe galt med kverninga heller da..Grainfather 30. Typisk ca 23 l meskevann og 13-14 l skyllevann til 7 kg maltblanding, begge deler tilsvarende lavere ved lavere maltvekt.
Da får jeg kjøpe flere fat og øve oftereDet burde være helt greit, det.
Alt peker i retning av at du bør ta en kikk på hvordan du skyller - som vel @Kloakk antyder, også.Grainfather 30. Typisk ca 23 l meskevann og 13-14 l skyllevann til 7 kg maltblanding, begge deler tilsvarende lavere ved lavere maltvekt.
Det der gjelder for batch sparging - og du skal bevege deg et stykke fra den like fordelinga før det får særlige konsekvenser. Ved fly sparging (kontinuerlig skylling) er det vel en fordel med mest mulig skyllevann - så lenge du ikke mesker for tjukt, da?Nei, heller omvendt. Du skal ideelt få like mye vørter ut av skyllevannet som første avrenning har jeg hørt
Hvilken mesketykkelse har du?
Har også slitt mye med effektiviteten. Det er mange faktorer som kan spille inn.Kverning, skylling, mengde malt i maskinen, er hydrometer, refraktometer riktig?Brewfather sier 3L/kg. Jeg har vært tro mot det til nå.
Det ligger nok i skylleteknikk. Fort gjort å miste en del der. Ikke at det spiller så stor rolle, malt er ikke så dyrt, så om det er konsistent kan du jo kompensere med litt mer malt, men det går an å få ganske god effektivitet.Da får jeg kjøpe flere fat og øve oftere
Formelen for GF30 er 2,7 liter per kilo + 3,5 liter, men det blir jo sjelden veldig langt unna 3 liter/kilo. Det er ofte skyllingen som er problemet når man ikke oppnår god effektivitet. Kverningen kan selvsagt også være problemet (for grov eller fin), men det er gjerne lett å avsløre under meskingen. På en GF30 bør en standardbatch på 5 kg gi minst 80 % - og ofte mer. 7 kg gir lavere utbytte i et høyt, smalt maltrør som GF30 har. Det er lov å røre litt under både mesking og skylling, og det er viktig ta seg god tid. Metoden til Kloakk i forrige post virker å være god.Bruker ferdige all-grain sett. Mesker med 3L/kg.
Mange takk for anerkjennelsen, men vi får vel skyve den over på @erikraude, ikke bare fordi det var hans innlegg, men også fordi jeg ikke kunne drømt om å røre i mesken når jeg skyllerFormelen for GF30 er 2,7 liter per kilo + 3,5 liter, men det blir jo sjelden veldig langt unna 3 liter/kilo. Det er ofte skyllingen som er problemet når man ikke oppnår god effektivitet. Kverningen kan selvsagt også være problemet (for grov eller fin), men det er gjerne lett å avsløre under meskingen. På en GF30 bør en standardbatch på 5 kg gi minst 80 % - og ofte mer. 7 kg gir lavere utbytte i et høyt, smalt maltrør som GF30 har. Det er lov å røre litt under både mesking og skylling, og det er viktig ta seg god tid. Metoden til Kloakk i forrige post virker å være god.
Syns bare det var lovlig tidlig.Aller ender opp som kloakk til slutt vettu
En liten "nær døden opplevelse" er godt for sjelen, da lever du litt bedre i morra, og ikke minst smaker øla litt bedre, men joda å dra "for tidlig" er ikke no kultSyns bare det var lovlig tidlig.
I all verden, hvordan klarte jeg det? Æres den som æres bør!Har jeg blitt @Kloakk, nå?
Fullstendig kortslutning Men det er neppe noe problem å røre litt om pH og temperatur er på stell.Mange takk for anerkjennelsen, men vi får vel skyve den over på @erikraude, ikke bare fordi det var hans innlegg, men også fordi jeg ikke kunne drømt om å røre i mesken når jeg skyller
Neida, det gjør nok ingen verdens ting, grunnen til at jeg ikke rører er av estetiske grunner(vorlauf)Fullstendig kortslutning Men det er neppe noe problem å røre litt om pH og temperatur er på stell.
Blir litt nysgjerrig. Hvor ligger meskeeffektiviteten din?Det ligger nok i skylleteknikk. Fort gjort å miste en del der. Ikke at det spiller så stor rolle, malt er ikke så dyrt, så om det er konsistent kan du jo kompensere med litt mer malt, men det går an å få ganske god effektivitet.
Min teknikk går som følger.
-Når meskinga er unnagjort skrur jeg av pumpa og rører godt rundt i maltet. Så lar jeg det stå og synke sammen mens jeg går og gjør noe annet i fem, ti minutter.
-Så løfter jeg maltkurven og lar det renne av seg ganske mye.
-Så heller jeg på omtrent halvparten av skyllevannet og rører godt rundt i maltet uten å røre i de nederste centimeterne. Der bør det være ganske massivt nå og hindre at det renner særlig fort igjennom. Noen ganger renner det så sakte at jeg går lei av å vente og må røre litt i det nederste også.
-Når det har rent ut heller jeg oppi resten av skyllevannet og gjentar forrige trinn.
Det er ikke helt som angitt i bruksanvisninga, men det gir meg godt og konsistent utbytte.
Forrige batch med 5.5kg malt endte på 67%. Nå blir det eirikraudes bruksanvisning framover.Blir litt nysgjerrig. Hvor ligger meskeeffektiviteten din?
Det er jo et godt poeng at om en bare veit hvor langt under den effektiviteten settene bygger på - som regel 75%? - så kan en kompensere med å kjøpe litt basismalt i tillegg. Men 75% er jo på den annen side godt under det en lett burde kunne oppnå.