Tråden for dumme spørsmål.

Vurderer om jeg ikke vil gå over til tappekran istede for slanger
Er det da kun en slik https://www.bryggselv.no/tilbehør/400336/adapter-til-ball-lock jeg trenger i tillegg til selve tappekranen https://www.bryggselv.no/perlick/400344/perlick-630ss-tappekran

Er det noe dere vil annbefale? Eller blir det mye skum og lite øl?
Evt. andre forslag?
Vil du ikke ha slange på den krana di? Jeg har ikke prøvd uten, men har inntrykk av at et godt stykke slange er av betydning for å begrense skum.
 
Vurderer om jeg ikke vil gå over til tappekran istede for slanger
Er det da kun en slik https://www.bryggselv.no/tilbehør/400336/adapter-til-ball-lock jeg trenger i tillegg til selve tappekranen https://www.bryggselv.no/perlick/400344/perlick-630ss-tappekran

Er det noe dere vil annbefale? Eller blir det mye skum og lite øl?
Evt. andre forslag?
Har ikke prøvd den, men kan ikke forstå annet at det blir Ibiza skumbonanza. Det er jo ingenting som hindrer et brått trykkfall.

Har bygget tappeløsninger for de tørste svogerne mine: Intertap kran med 2 meter 3/16 OD slange i kveil på toppen. Sodastream med regulator. Alt montert på en hendig brakett produsert i Rogaland. Det blir endel slanger, men det fungerer meget bra.

252115742_4270217196439738_1804838127727799672_n.jpg
 
Vil du ikke ha slange på den krana di? Jeg har ikke prøvd uten, men har inntrykk av at et godt stykke slange er av betydning for å begrense skum.
Sorry for å "butte" inn, men hva er greia med det egentlig? Det fungerer jo helt fint med 1,5meter 3/16 til piknikkran, hvorfor ikke til andre tappekraner?
 
Er ikke det nær fasit på "et godt stykke slange", så veit ikke jeg. :p
Ååå, jeg syns jeg leser både 3 og 5 meter, men det er kanskje snakk om 3/8 slanger? Ikke for det, når jeg flasker fra fat bruker jeg 3 meter 3/16 for å slippe å senke trykket.
 
Ååå, jeg syns jeg leser både 3 og 5 meter, men det er kanskje snakk om 3/8 slanger? Ikke for det, når jeg flasker fra fat bruker jeg 3 meter 3/16 for å slippe å senke trykket.
Det er ihvertfall mye lenger enn jeg har brukt. Men jeg har brukt 3/16, da.
 
Jeg har en jeg bruker til øltyper som jeg ikke karbonerer så mye, feks Porter/Stout. Lett for at det blir skumbonanza. Har dog brukt en slik ball lock i det siste for flow-kontroll. Føler den ikke er helt perfekt fit. Vanskelig å få til å sette seg skikkelig på, men gjør jobben.

1645142219705.png
 
Bruker ca 2,5 - 2,8 m med 4mm ID EVA barrier og får superfin tapp med god flyt. Kan sikkert gå endel kortere på enkelte øltyper, men har egentlig noenlunde samme lengde slik at den kan brukes både til lavkarbonert og høykarbonert øl.

For dere som kun bruker 1,5 meter med 3/16, det er 3/16 ID dere bruker. Er ikke det ganske stor ID med så kort slange, eller er det 3/16 OD som vel egentlig er 3mm ID og er det som ofte blir brukt i picknick kraner med skumdemper.
 
Bruker ca 2,5 - 2,8 m med 4mm ID EVA barrier og får superfin tapp med god flyt. Kan sikkert gå endel kortere på enkelte øltyper, men har egentlig noenlunde samme lengde slik at den kan brukes både til lavkarbonert og høykarbonert øl.

For dere som kun bruker 1,5 meter med 3/16, det er 3/16 ID dere bruker. Er ikke det ganske stor ID med så kort slange, eller er det 3/16 OD som vel egentlig er 3mm ID og er det som ofte blir brukt i picknick kraner med skumdemper.

1,5-2m så bruker vi 3/16" slange / PE rør med 3mm ID ja :)
 
Ja da skjønner jeg det bedre. Ser det ofte blir oppgitt både i ID og OD i butikkene. Skjønner jo at OD er viktig å oppgi mtp koblinger, men blir egentlig feil parameter når man skal sammenligne lengde man trenger for å få en balansert linje.
 
Ja da skjønner jeg det bedre. Ser det ofte blir oppgitt både i ID og OD i butikkene. Skjønner jo at OD er viktig å oppgi mtp koblinger, men blir egentlig feil parameter når man skal sammenligne lengde man trenger for å få en balansert linje.
Ja, det er sant – men som du sier: ”Alle” bruker John Guest eller tilsvarende, og da blir ytre diameter viktig. Har inntrykk av at 3/16 OD er blitt ganske standard.
 
Det ligger nok i skylleteknikk. Fort gjort å miste en del der. Ikke at det spiller så stor rolle, malt er ikke så dyrt, så om det er konsistent kan du jo kompensere med litt mer malt, men det går an å få ganske god effektivitet.

Min teknikk går som følger.
-Når meskinga er unnagjort skrur jeg av pumpa og rører godt rundt i maltet. Så lar jeg det stå og synke sammen mens jeg går og gjør noe annet i fem, ti minutter.
-Så løfter jeg maltkurven og lar det renne av seg ganske mye.
-Så heller jeg på omtrent halvparten av skyllevannet og rører godt rundt i maltet uten å røre i de nederste centimeterne. Der bør det være ganske massivt nå og hindre at det renner særlig fort igjennom. Noen ganger renner det så sakte at jeg går lei av å vente og må røre litt i det nederste også.
-Når det har rent ut heller jeg oppi resten av skyllevannet og gjentar forrige trinn.

Det er ikke helt som angitt i bruksanvisninga, men det gir meg godt og konsistent utbytte.
Tusen takk. Brukte skylleteknikken din. Satt igjen med 77% meskeeffekt. Opp fra 67. Moro å lære, fint å få gode råd.
 
Tusen takk. Brukte skylleteknikken din. Satt igjen med 77% meskeeffekt. Opp fra 67. Moro å lære, fint å få gode råd.
Veldig hyggelig å høre. Det er jo fortsatt en del igjen å gå på, men det spiller egentlig ikke så mye rolle bare det er relativt likt fra gang til gang. Malt koster så lite at det er ganske billig å kjøpe seg i mål.
 
Veldig hyggelig å høre. Det er jo fortsatt en del igjen å gå på, men det spiller egentlig ikke så mye rolle bare det er relativt likt fra gang til gang. Malt koster så lite at det er ganske billig å kjøpe seg i mål.
Du har jo rett; det blir ikke all verdens forskjell. Men nå kommer prisene til å stige. Og alt er jo relativt. Prisene har steget en god del sida jeg begynte å brygge for 7 år sida, også. Så reint "økonomisk følelsesmessig" føler (!) jeg at det er et poeng i å ha høy effektivitet.

Og klimaeffekten av at 50 000 norske hjemmebryggere har dårlig effektivitet ... ;)?
 
Tilbake
Topp