Tråden for dumme spørsmål.

Du har jo rett; det blir ikke all verdens forskjell. Men nå kommer prisene til å stige. Og alt er jo relativt. Prisene har steget en god del sida jeg begynte å brygge for 7 år sida, også. Så reint "økonomisk følelsesmessig" føler (!) jeg at det er et poeng i å ha høy effektivitet.

Og klimaeffekten av at 50 000 norske hjemmebryggere har dårlig effektivitet ... ;)?
Sant, det blir vel en femmer eller så spart per brygg? Det er flere øre per flaske, det! :p
 
Er det noen fare med overføre fra et gjæringskar til et annet etter 3-4 dagers gjæring?
Hva slags øl er det?

Det er vel ikke optimalt, men neppe katastrofalt, men det kommer jo an på hva slags problem du vil løse (hadde jeg for eksempel sett at gjæringskaret var lekk, ville jeg ikke tenkt meg mye om før jeg overførte til et annet)

oksygen du får blandet inn i løpet av overføringen tar nok gjæren seg av (med mindre du har utgjæret kveik), du kan nok miste en del gjær, men som sagt, løser det et større problem, så kjør på!
 
Hva slags øl er det?

Det er vel ikke optimalt, men neppe katastrofalt, men det kommer jo an på hva slags problem du vil løse (hadde jeg for eksempel sett at gjæringskaret var lekk, ville jeg ikke tenkt meg mye om før jeg overførte til et annet)

oksygen du får blandet inn i løpet av overføringen tar nok gjæren seg av (med mindre du har utgjæret kveik), du kan nok miste en del gjær, men som sagt, løser det et større problem, så kjør på!
Er en IPA. Har bestilt en Apollo 30L fra Brewshop, men den ble forsinket. Så tanken var å starte gjæringen på vanlig gjæringskar, for å så overføre etter stormgjæring/før første tørrhumling.
 
Det er vel bare bedre å ha det på det karet som er
Hvis de negative sidene med å føre over er for store, så blir det værende på karet. Så frem til å minimere oksygen, samt kunne cold crashe relativt enkelt med å trykksette tanken er fristende.
 
Hvis de negative sidene med å føre over er for store, så blir det værende på karet. Så frem til å minimere oksygen, samt kunne cold crashe relativt enkelt med å trykksette tanken er fristende.
Du glemte den største bonusen: med PET tank kan du faktisk se på gjæringen - det er fascinerende, meditativt og gir deg mye info om gjæringsforløpet.
 
Den åpenbare løsningen på problemet ditt er jo å umiddelbart brygge et nytt øl til den nye tanken :)

Bortsett fra det blir det vel hipp som happ.
En mulighet hvis du ikke har mulighet til å brygge mer med det første er jo å teste spunding; overføre ølet når det gjenstår 3/4/5 SG-poeng av forventet utgjæring (avhengig av temperatur og ønsket karbonering) for naturlig karbonering av ølet. Men det funker dårlig hvis ølet allerede er ferdig.
 
Brewzilla 35l hadde 30l før kok. Brukte begge elementa på 1900w og 500w
På en 57L kjele og 3200-3500W så fordamper jeg 4 L/h, altså 6L på 90min.

På 40L kjele med 2600W er tallet 2,6 L/h, 3,9L på 90min.

Mindre kjele og mindre effekt gir mindre fordampning
 
Hop Substitution Chart.

Hei, når det gjelder malts, så bruker jeg gjerne tabellen fra "The Swaen" - Denne her:

DC82DBA0-E300-4415-A432-6FF767679410.jpeg

Super handy.

Finnes de noe slikt for (de mest brukte..) humle og?
Da slipper jeg å lete på internett

Takker,

Nici
 
Dette er vel ikke et dumt spørsmål, men jeg regner med at det kommer en offisiell tråd etter hvert, så jeg spør her:
@gustavf Kan vi regne med at det blir NM på omtrent samme tidspunkt i år som i fjor?
 
Tilbake
Topp