Tråden for dumme spørsmål.

Forrige batch med 5.5kg malt endte på 67%. Nå blir det eirikraudes bruksanvisning framover.
Det kan godt tenkes at den er god. Erik er en dreven brygger - men jeg er stadig nysgjerrig på effektivteten hans.

Det er vel to problemer forbundet med skylling gjennom maltrør, og de henger gjerne sammen: Kanalisering og for rask gjennomstrømming. Det som er viktig, er for det første at skyllevannet tilføres skånsomt, slik at det ikke forstyrrer maltsenga og borer kanaler ned i den som vannet kan følge. Da renner det, for å sette det litt på spissen, bare rett gjennom uten å få blanda seg godt nok med den sukkerholdige vørteren i mesken. For det andre må gjennomstrømminga gå så langsomt som mulig - eller i alle fall ikke fortere enn 1 liter pr. minutt - om du skal få skikkelig god effektivitet. Og det å styre farten på gjennomstrømminga, er så vidt jeg har forstått det store problemet med maltrør.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man ikke kan skylle på samme måten som med vanlig utstyr; altså la være å heve maltrøret og tappe ut av kjelen gjennom krana over i bøtte. Da har du full styring på gjennomstrømmingsfarten ved hjelp av krana. Dette er da gammaldags "fly sparging", og du burde kunne få en effektivitet på 90% - eller mer, om du virkelig går inn for det. Men her er det vel noe jeg ikke har forstått med maltrørsystemene:).
 
Det kan godt tenkes at den er god. Erik er en dreven brygger - men jeg er stadig nysgjerrig på effektivteten hans.

Det er vel to problemer forbundet med skylling gjennom maltrør, og de henger gjerne sammen: Kanalisering og for rask gjennomstrømming. Det som er viktig, er for det første at skyllevannet tilføres skånsomt, slik at det ikke forstyrrer maltsenga og borer kanaler ned i den som vannet kan følge. Da renner det, for å sette det litt på spissen, bare rett gjennom uten å få blanda seg godt nok med den sukkerholdige vørteren i mesken. For det andre må gjennomstrømminga gå så langsomt som mulig - eller i alle fall ikke fortere enn 1 liter pr. minutt - om du skal få skikkelig god effektivitet. Og det å styre farten på gjennomstrømminga, er så vidt jeg har forstått det store problemet med maltrør.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man ikke kan skylle på samme måten som med vanlig utstyr; altså la være å heve maltrøret og tappe ut av kjelen gjennom krana over i bøtte. Da har du full styring på gjennomstrømmingsfarten ved hjelp av krana. Dette er da gammaldags "fly sparging", og du burde kunne få en effektivitet på 90% - eller mer, om du virkelig går inn for det. Men her er det vel noe jeg ikke har forstått med maltrørsystemene:).
På min maskin er det 7 liter dødrøm under maltrøret så farten på skyllevannet får enn ikke justert før man evt har skylt med 7 liter og vel så det..
 
Jeg skal innom ølbrygging(butikken) og ser de har fått inn nukatap flaskefylleren igjen, jeg vurderer å kjøpe en, men det er en ting jeg ikke forstår. I instruksjonene til flaskefylleren skal det jeg ønsker å gjøre være mulig, som er å flaske direkte fra fatet.
Screenshot_20220216_084848_com.google.android.apps.docs.jpg

Det jeg ikke forstår er, når flasken er fylt så skal man trekke i den lille tappen på venstre side for å slippe trykket ut av flasken, men hva er det da som stopper ølet fra å fortsette å komme ut av flaskefylleren? :oops:
 
Det kan godt tenkes at den er god. Erik er en dreven brygger - men jeg er stadig nysgjerrig på effektivteten hans.

Det er vel to problemer forbundet med skylling gjennom maltrør, og de henger gjerne sammen: Kanalisering og for rask gjennomstrømming. Det som er viktig, er for det første at skyllevannet tilføres skånsomt, slik at det ikke forstyrrer maltsenga og borer kanaler ned i den som vannet kan følge. Da renner det, for å sette det litt på spissen, bare rett gjennom uten å få blanda seg godt nok med den sukkerholdige vørteren i mesken. For det andre må gjennomstrømminga gå så langsomt som mulig - eller i alle fall ikke fortere enn 1 liter pr. minutt - om du skal få skikkelig god effektivitet. Og det å styre farten på gjennomstrømminga, er så vidt jeg har forstått det store problemet med maltrør.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man ikke kan skylle på samme måten som med vanlig utstyr; altså la være å heve maltrøret og tappe ut av kjelen gjennom krana over i bøtte. Da har du full styring på gjennomstrømmingsfarten ved hjelp av krana. Dette er da gammaldags "fly sparging", og du burde kunne få en effektivitet på 90% - eller mer, om du virkelig går inn for det. Men her er det vel noe jeg ikke har forstått med maltrørsystemene:).
Nei, nå spør du vanskelig, Finn. Du veit jo at jeg har et tilbakelent forhold til tall og sånt. At jeg ikke har brygga noe øl med noe i nærheten av butikkstyrke på aldri så lenge hjelper heller ikke. Men la oss se hva beersmith sier. Siste jeg har notert tall på var 91 % med 5 kg korn og 78 % med 7,7 kg korn.
Problemet med de maltrøra er som du sier å få det til å renne igjennom på en måte som tar med seg mye av sukkeret. Jeg har aldri fått det til. Alt det du sier om å helle forsiktig og sånt har jeg gitt helt opp. Jeg får det ikke til. Hvis jeg istedet lar det sette seg skikkelig i bånn går røret så tett at jeg kan bøtte på med vann og røre rundt i det meste av maltet. Da blir det skylt skikkelig. Det er litt styrete, da. Nesten som batch sparging. Det er mye enklere å bare investere i en halvkilo ekstra malt og gi f, men det funker ikke så bra når du bruker mye malt. Med en gang jeg når sju, åtte kilo må jeg jobbe litt ekstra for å få et greit utbytte, og det er rett og slett ikke plass til å hive oppi et par kilo ekstra. På øl rundt normalstyrke er det ikke gitt at jeg gidder.
 
Sist redigert:
Nei, nå spør du vanskelig, Finn. Du veit jo at jeg har et tilbakelent forhold til tall og sånt. At jeg ikke har brygga noe øl med noe i nærheten av butikkstyrke på aldri så lenge hjelper heller ikke. Men la oss se hva beersmith sier. Siste jeg har notert tall på var 91 % med 5 kg korn og 78 % med 7,7 kg korn.
Problemet med de maltrøra er som du sier å få det til å renne igjennom på en måte som tar med seg mye av sukkeret. Jeg har aldri fått det til. Alt det du sier om å helle forsiktig og sånt har jeg gitt helt opp. Jeg får det ikke til. Hvis jeg istedet lar det sette seg skikkelig i bånn går røret så rett at jeg kan bøtte på med vann og røre rundt i det meste av maltet. Da blir det skylt skikkelig. Det er litt styrete, da. Nesten som batch sparging. Det er mye enklere å bare investere i en halvkilo ekstra malt og gi f, men det funker ikke så bra når du bruker mye malt. Med en gang jeg når sju, åtte kilo må jeg jobbe litt ekstra for å få et greit utbytte, og det er rett og slett ikke plass til å hive oppi et par kilo ekstra. På øl rundt normalstyrke er det ikke gitt at jeg gidder.
Jeg har kjøpt en ekstra "bunn" til maltrøret som jeg legger oppå malten når jeg starter vorlauf, når jeg da hever maltrøret blir det rimelig kompakt og den ekstra bunnen gjør at vannet blir jevnt fordelt og renner sånn passe sakte. Jeg skyller manuelt med litersmål og pleier å fylle sånn at det er ca 2-3cm skyllevann over malten.

I går brukte jeg 4,3kg malt og 13 liter skyllevann, meskeeffektivitet på 89%. Har ikke bilde av skylling, men blir omtrent det samme som ved vorlauf.
IMG_20220126_094323_copy_1716x2288.jpg
 
På min maskin er det 7 liter dødrøm under maltrøret så farten på skyllevannet får enn ikke justert før man evt har skylt med 7 liter og vel så det..
Men med kontinuerlig skylling med tapping til bøtte gjennom krana starter du jo tapping og tilføring av skyllevann samtidig? Dødrommet er jo ikke tomt? Jeg skjønner stadig ikke at det skulle gjøre noen forskjell om en har et maltrør (som ikke heves).

Her må det tas høyde for svekkede åndsevner hos pensjonerte lektorer;).
 
Jeg skal innom ølbrygging(butikken) og ser de har fått inn nukatap flaskefylleren igjen, jeg vurderer å kjøpe en, men det er en ting jeg ikke forstår. I instruksjonene til flaskefylleren skal det jeg ønsker å gjøre være mulig, som er å flaske direkte fra fatet.
Vis vedlegget 55726

Det jeg ikke forstår er, når flasken er fylt så skal man trekke i den lille tappen på venstre side for å slippe trykket ut av flasken, men hva er det da som stopper ølet fra å fortsette å komme ut av flaskefylleren? :oops:

Her mangler det en ventil på ølsiden for å stenge mellom hver flaske ja :p
 
Her mangler det en ventil på ølsiden for å stenge mellom hver flaske ja :p
Godt hjernen fungerer når kegland ripofftap ikke gjør... Og det fungerer jo egentlig greit. Det som ikke er greit dog er at den lille ventilen på venstresiden ikke klarer å holde en bar? Normalt eller må jeg kontakte butikk?

IMG_20220216_130335_copy_1679x2238.jpg
 
Saksa fra nettbutikken til Ølbrygging: " Ønsker du koblinger og tappelinjer som holder tett skal du velge Duotight hurtigkoblinge fra KegLand. Takler trykk opp til 100psi."

Sånn kjapt omregna er 100PSI 16,67 bar så dette er vel godt under produsentens spec...
 
Saksa fra nettbutikken til Ølbrygging: " Ønsker du koblinger og tappelinjer som holder tett skal du velge Duotight hurtigkoblinge fra KegLand. Takler trykk opp til 100psi."

Sånn kjapt omregna er 100PSI 16,67 bar så dette er vel godt under produsentens spec...
Koblingen holder, men ikke den lille ventilen for å slippe ut trykket i flasken.
received_1355516521583889.jpeg

Den lille ventilen(1 på bildet) er så man kan slippe trykket ut av flasken før man tar flasken av fylleren. Skruen(2 på bildet) er for å justere hastigheten på fyllingen. Skruen(2) hadde jeg helt lukket og da skulle en regne med at man må skru(åpne) for å få justert hastighet, men siden ventilen(1) slipper ut trykk før jeg har 1 bar er det jo ingen hensikt i å stille på den, ølet kommer i den hastigheten den gjør, som fungerte sånn OK, men jeg skulle gjerne hatt ned hastigheten og heller fylt lengre opp i flaska:confused:

Edit: Om jeg skulle gjette er fjæra for slapp i fisken.
 
Saksa fra nettbutikken til Ølbrygging: " Ønsker du koblinger og tappelinjer som holder tett skal du velge Duotight hurtigkoblinge fra KegLand. Takler trykk opp til 100psi."

Sånn kjapt omregna er 100PSI 16,67 bar så dette er vel godt under produsentens spec...
Det var vel litt for kjapt utregna tror jeg, blir ca 6,9 bar. Uansett så har man mye å gå på.
 
Noen som vet generell årsak for «dårlig» utgjæring? Bruker følgende oppskrift:
Paulaner Hefe-Weißbier - Clone - Østerbro Bryghus
https://share.brewfather.app/nTk56MtB3csNbe
Og fikk OG 1.053 (måtte etterfylle litt vann)
Har gjæret siden forrige fredag og tatt prøve for andre gang i dag, virker som den har stoppet opp på 1.020, men skal egentlig gjæres ut til 1.011.

mins noe liknende skjedde med forrige batch også, uten at jeg husker eksakt nå. Av erfaring gjærer den ikke så mye mer etter snart to uker på dunken, så vurderer bare flaske den til fredag. Dog fortsetter utgjæringene mine å stoppe på 1.020 må jeg begynne å kompansere med sterkere vørter
 
Noen som vet generell årsak for «dårlig» utgjæring? Bruker følgende oppskrift:
Paulaner Hefe-Weißbier - Clone - Østerbro Bryghus
https://share.brewfather.app/nTk56MtB3csNbe
Og fikk OG 1.053 (måtte etterfylle litt vann)
Har gjæret siden forrige fredag og tatt prøve for andre gang i dag, virker som den har stoppet opp på 1.020, men skal egentlig gjæres ut til 1.011.

mins noe liknende skjedde med forrige batch også, uten at jeg husker eksakt nå. Av erfaring gjærer den ikke så mye mer etter snart to uker på dunken, så vurderer bare flaske den til fredag. Dog fortsetter utgjæringene mine å stoppe på 1.020 må jeg begynne å kompansere med sterkere vørter
Det der finnes det en del tråder om. Dårlig stell med gjæra er vel generelt fasiten.
 
Noen som vet generell årsak for «dårlig» utgjæring? Bruker følgende oppskrift:
Paulaner Hefe-Weißbier - Clone - Østerbro Bryghus
https://share.brewfather.app/nTk56MtB3csNbe
Og fikk OG 1.053 (måtte etterfylle litt vann)
Har gjæret siden forrige fredag og tatt prøve for andre gang i dag, virker som den har stoppet opp på 1.020, men skal egentlig gjæres ut til 1.011.

mins noe liknende skjedde med forrige batch også, uten at jeg husker eksakt nå. Av erfaring gjærer den ikke så mye mer etter snart to uker på dunken, så vurderer bare flaske den til fredag. Dog fortsetter utgjæringene mine å stoppe på 1.020 må jeg begynne å kompansere med sterkere vørter
Linken din funker ikke, men enten a) dårlig gjær eller b) ukonvertert stivelse.
Hvis du googler "fermentation stalled at" så kommer 1.020 opp som et søkeforslag.
 
Jeg skal innom ølbrygging(butikken) og ser de har fått inn nukatap flaskefylleren igjen, jeg vurderer å kjøpe en, men det er en ting jeg ikke forstår. I instruksjonene til flaskefylleren skal det jeg ønsker å gjøre være mulig, som er å flaske direkte fra fatet.
Vis vedlegget 55726

Det jeg ikke forstår er, når flasken er fylt så skal man trekke i den lille tappen på venstre side for å slippe trykket ut av flasken, men hva er det da som stopper ølet fra å fortsette å komme ut av flaskefylleren? :oops:
Jeg skulle inderlig ønske at ingen kjøper denne. Den er en kopi (som mange av Kegland sine produkter) av et utmerket norsk produkt, nemlig Tapcooler. Originalen har dessuten mye mindre rallemikk rundt koblingene.
 
Jeg skulle inderlig ønske at ingen kjøper denne. Den er en kopi (som mange av Kegland sine produkter) av et utmerket norsk produkt, nemlig Tapcooler. Originalen har dessuten mye mindre rallemikk rundt koblingene.
Jeg er selvfølgelig enig og er klar over det, men jeg har ikke tappekraner og dermed avhengig av ballock for at flasking ikke skal bli et "styr", for det er ikke ofte jeg flasker. Med det sagt så syns jeg det er en fordel at kegland sin ikke har noen deler i aluminium, med tanke på vasking av fylleren og helt ærlig så har alle bransjer godt av konkurranse, jeg regner med at hadde det vært patent på designet så hadde aldri kegland kunne selge den.

Menne en for vel hva en betaler for, for jeg tror ikke min(som er timer gammel) fungerer som den skal, så jeg håper ikke mitt dype svik mot Tapcooler stopper noen i å svare på det jeg faktisk spør om :p
 
Sist redigert:
Linken din funker ikke, men enten a) dårlig gjær eller b) ukonvertert stivelse.
Hvis du googler "fermentation stalled at" så kommer 1.020 opp som et søkeforslag.
Hmm.. er en paulaner klon, lagde starter på wlp380 som skulle være innafor i følge kalkulator. Kan jo være noe med ukonvertert stivelse.
Kjørte som i oppskriften: mash 44c - 20 min, 66c/40 74c/10 skylte med ca 76c

får forsøke litt risting
 
Kjørte som i oppskriften: mash 44c - 20 min, 66c/40 74c/10 skylte med ca 76c
Hvordan gikk du fram for å øke tempen til 66C? Har gjort det der en gang i Brewtoolsen, måtte begrense effekten til 20% får å sikre at jeg ikke brant varmelementa. Gikk timesvis å komme seg opp til jevn mesketemperatur på hovedsteget.
 
Hvordan gikk du fram for å øke tempen til 66C? Har gjort det der en gang i Brewtoolsen, måtte begrense effekten til 20% får å sikre at jeg ikke brant varmelementa. Gikk timesvis å komme seg opp til jevn mesketemperatur på hovedsteget.
Brygger på kjele på induksjon, rører ofte under oppvarmingen.
 
Huff. BrewBrain Float'en viste at min 40l batch av SMaSHing Pilsner klone hadde nådd FG, men da jeg tappet av en prøve og målte med FG hydrometeret viste den 1.014 :oops: Usikker på hva som har skjedd, men jeg vet det var slepphendt å "pitche" gjæren før jeg fylte oppi vørter, (trodde ville blande seg lell). Den har gjæra få en Chronical 1/2 bbl, så det er jo fare for at en god del av gjæren har blitt liggende nederst i konen. Jeg har kjørt en "burst" CO2 inn fra bunnen for å "rouse" gjæren, (beklager mangelfullt norsk-vokabular). Vil det funke? Hadde pitcha ganske raust, ca 1000 B celler L13, (beregna med Brewunited sin gjærkalkulator, "starter" var en 22l DME lager). Den har gjæra på 11C, med bittelitt trykk, (2psi angir produsent at Chronical'en holder på), og jeg har allerede rampet opp tempen til 16-17C for diacetyl rest.

Jeg hadde om lag 2 dl igjen av gjæren, (ca 300 B celler) som er tatt ut av kjøl, og tilsatt ca 3/4 l. vørter, (som jeg også hadde på kjøl). Tenker å pitche også dette om én time eller to. Burde disse to trekka sette i gang gjæringa igjen? Har ikke så mye erfaring med "stuck fermentations".

Frykten er selvsagt at det ikke er gjæren som er problemet, men at det har skjedd noe snålt med varmen under mesking. Det var jo ett relativt stort brygg (for en BrewTools B40, måtte meske med redusert vannmengde, og etterfylle varmt vann under kok, samt noen liter kokt/kjølt vann i gjæringskaret). Mesking og kok gikk dog greit, jeg merket ingen særegenheter. Temp var 63C både i kjelen og på pumpa, så det er vanskelig å se for seg at noe var galt, (hvis ikke begge termometerne viste feil).
Er litt bekymra, ja ... dette skulle være sommerølen.
 
Tilbake
Topp