Huff. BrewBrain Float'en viste at min 40l batch av SMaSHing Pilsner klone hadde nådd FG, men da jeg tappet av en prøve og målte med FG hydrometeret viste den 1.014

Usikker på hva som har skjedd, men jeg vet det var slepphendt å "pitche" gjæren
før jeg fylte oppi vørter, (trodde ville blande seg lell). Den har gjæra få en Chronical 1/2 bbl, så det er jo fare for at en god del av gjæren har blitt liggende nederst i konen. Jeg har kjørt en "burst" CO2 inn fra bunnen for å "rouse" gjæren, (beklager mangelfullt norsk-vokabular). Vil det funke? Hadde pitcha ganske raust, ca 1000 B celler L13, (beregna med Brewunited sin gjærkalkulator, "starter" var en 22l DME lager). Den har gjæra på 11C, med bittelitt trykk, (2psi angir produsent at Chronical'en holder på), og jeg har allerede rampet opp tempen til 16-17C for diacetyl rest.
Jeg hadde om lag 2 dl igjen av gjæren, (ca 300 B celler) som er tatt ut av kjøl, og tilsatt ca 3/4 l. vørter, (som jeg også hadde på kjøl). Tenker å pitche også dette om én time eller to. Burde disse to trekka sette i gang gjæringa igjen? Har ikke så mye erfaring med "stuck fermentations".
Frykten er selvsagt at det ikke er gjæren som er problemet, men at det har skjedd noe snålt med varmen under mesking. Det var jo ett relativt stort brygg (for en BrewTools B40, måtte meske med redusert vannmengde, og etterfylle varmt vann under kok, samt noen liter kokt/kjølt vann i gjæringskaret). Mesking og kok gikk dog greit, jeg merket ingen særegenheter. Temp var 63C både i kjelen og på pumpa, så det er vanskelig å se for seg at noe var galt, (hvis ikke begge termometerne viste feil).
Er litt bekymra, ja ... dette skulle være sommerølen.