Finn Berger
Moderator
Det kan godt tenkes at den er god. Erik er en dreven brygger - men jeg er stadig nysgjerrig på effektivteten hans.Forrige batch med 5.5kg malt endte på 67%. Nå blir det eirikraudes bruksanvisning framover.
Det er vel to problemer forbundet med skylling gjennom maltrør, og de henger gjerne sammen: Kanalisering og for rask gjennomstrømming. Det som er viktig, er for det første at skyllevannet tilføres skånsomt, slik at det ikke forstyrrer maltsenga og borer kanaler ned i den som vannet kan følge. Da renner det, for å sette det litt på spissen, bare rett gjennom uten å få blanda seg godt nok med den sukkerholdige vørteren i mesken. For det andre må gjennomstrømminga gå så langsomt som mulig - eller i alle fall ikke fortere enn 1 liter pr. minutt - om du skal få skikkelig god effektivitet. Og det å styre farten på gjennomstrømminga, er så vidt jeg har forstått det store problemet med maltrør.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor man ikke kan skylle på samme måten som med vanlig utstyr; altså la være å heve maltrøret og tappe ut av kjelen gjennom krana over i bøtte. Da har du full styring på gjennomstrømmingsfarten ved hjelp av krana. Dette er da gammaldags "fly sparging", og du burde kunne få en effektivitet på 90% - eller mer, om du virkelig går inn for det. Men her er det vel noe jeg ikke har forstått med maltrørsystemene.