Tråden for dumme spørsmål.

Ja da skjønner jeg det bedre. Ser det ofte blir oppgitt både i ID og OD i butikkene. Skjønner jo at OD er viktig å oppgi mtp koblinger, men blir egentlig feil parameter når man skal sammenligne lengde man trenger for å få en balansert linje.
Ja, det er sant – men som du sier: ”Alle” bruker John Guest eller tilsvarende, og da blir ytre diameter viktig. Har inntrykk av at 3/16 OD er blitt ganske standard.
 
Det ligger nok i skylleteknikk. Fort gjort å miste en del der. Ikke at det spiller så stor rolle, malt er ikke så dyrt, så om det er konsistent kan du jo kompensere med litt mer malt, men det går an å få ganske god effektivitet.

Min teknikk går som følger.
-Når meskinga er unnagjort skrur jeg av pumpa og rører godt rundt i maltet. Så lar jeg det stå og synke sammen mens jeg går og gjør noe annet i fem, ti minutter.
-Så løfter jeg maltkurven og lar det renne av seg ganske mye.
-Så heller jeg på omtrent halvparten av skyllevannet og rører godt rundt i maltet uten å røre i de nederste centimeterne. Der bør det være ganske massivt nå og hindre at det renner særlig fort igjennom. Noen ganger renner det så sakte at jeg går lei av å vente og må røre litt i det nederste også.
-Når det har rent ut heller jeg oppi resten av skyllevannet og gjentar forrige trinn.

Det er ikke helt som angitt i bruksanvisninga, men det gir meg godt og konsistent utbytte.
Tusen takk. Brukte skylleteknikken din. Satt igjen med 77% meskeeffekt. Opp fra 67. Moro å lære, fint å få gode råd.
 
Tusen takk. Brukte skylleteknikken din. Satt igjen med 77% meskeeffekt. Opp fra 67. Moro å lære, fint å få gode råd.
Veldig hyggelig å høre. Det er jo fortsatt en del igjen å gå på, men det spiller egentlig ikke så mye rolle bare det er relativt likt fra gang til gang. Malt koster så lite at det er ganske billig å kjøpe seg i mål.
 
Veldig hyggelig å høre. Det er jo fortsatt en del igjen å gå på, men det spiller egentlig ikke så mye rolle bare det er relativt likt fra gang til gang. Malt koster så lite at det er ganske billig å kjøpe seg i mål.
Du har jo rett; det blir ikke all verdens forskjell. Men nå kommer prisene til å stige. Og alt er jo relativt. Prisene har steget en god del sida jeg begynte å brygge for 7 år sida, også. Så reint "økonomisk følelsesmessig" føler (!) jeg at det er et poeng i å ha høy effektivitet.

Og klimaeffekten av at 50 000 norske hjemmebryggere har dårlig effektivitet ... ;)?
 
Du har jo rett; det blir ikke all verdens forskjell. Men nå kommer prisene til å stige. Og alt er jo relativt. Prisene har steget en god del sida jeg begynte å brygge for 7 år sida, også. Så reint "økonomisk følelsesmessig" føler (!) jeg at det er et poeng i å ha høy effektivitet.

Og klimaeffekten av at 50 000 norske hjemmebryggere har dårlig effektivitet ... ;)?
Sant, det blir vel en femmer eller så spart per brygg? Det er flere øre per flaske, det! :p
 
Er det noen fare med overføre fra et gjæringskar til et annet etter 3-4 dagers gjæring?
Hva slags øl er det?

Det er vel ikke optimalt, men neppe katastrofalt, men det kommer jo an på hva slags problem du vil løse (hadde jeg for eksempel sett at gjæringskaret var lekk, ville jeg ikke tenkt meg mye om før jeg overførte til et annet)

oksygen du får blandet inn i løpet av overføringen tar nok gjæren seg av (med mindre du har utgjæret kveik), du kan nok miste en del gjær, men som sagt, løser det et større problem, så kjør på!
 
Hva slags øl er det?

Det er vel ikke optimalt, men neppe katastrofalt, men det kommer jo an på hva slags problem du vil løse (hadde jeg for eksempel sett at gjæringskaret var lekk, ville jeg ikke tenkt meg mye om før jeg overførte til et annet)

oksygen du får blandet inn i løpet av overføringen tar nok gjæren seg av (med mindre du har utgjæret kveik), du kan nok miste en del gjær, men som sagt, løser det et større problem, så kjør på!
Er en IPA. Har bestilt en Apollo 30L fra Brewshop, men den ble forsinket. Så tanken var å starte gjæringen på vanlig gjæringskar, for å så overføre etter stormgjæring/før første tørrhumling.
 
Det er vel bare bedre å ha det på det karet som er
Hvis de negative sidene med å føre over er for store, så blir det værende på karet. Så frem til å minimere oksygen, samt kunne cold crashe relativt enkelt med å trykksette tanken er fristende.
 
Hvis de negative sidene med å føre over er for store, så blir det værende på karet. Så frem til å minimere oksygen, samt kunne cold crashe relativt enkelt med å trykksette tanken er fristende.
Du glemte den største bonusen: med PET tank kan du faktisk se på gjæringen - det er fascinerende, meditativt og gir deg mye info om gjæringsforløpet.
 
Den åpenbare løsningen på problemet ditt er jo å umiddelbart brygge et nytt øl til den nye tanken :)

Bortsett fra det blir det vel hipp som happ.
En mulighet hvis du ikke har mulighet til å brygge mer med det første er jo å teste spunding; overføre ølet når det gjenstår 3/4/5 SG-poeng av forventet utgjæring (avhengig av temperatur og ønsket karbonering) for naturlig karbonering av ølet. Men det funker dårlig hvis ølet allerede er ferdig.
 
Brewzilla 35l hadde 30l før kok. Brukte begge elementa på 1900w og 500w
På en 57L kjele og 3200-3500W så fordamper jeg 4 L/h, altså 6L på 90min.

På 40L kjele med 2600W er tallet 2,6 L/h, 3,9L på 90min.

Mindre kjele og mindre effekt gir mindre fordampning
 
Tilbake
Topp