Det der går bra. Men du må niok ta en tur til, ja ... .
Gjæringa skal helst IKKE være ferdig når du begynner å ramp’e opp temperaturenGod kveld. Nå har lager stått å gjæra i 14 dager og Brewfather sier jeg sette opp til 15c i 3 dager. Må gjæringa være ferdig før jeg setter opp til 15c ?
Gjæren er w-34/70
Ok har ikke tatt noen gravity måling enda. Men hva gjør jeg hvis den er ferdig gjæra da ?Gjæringa skal helst IKKE være ferdig når du begynner å ramp’e opp temperaturen
Du setter den opp. Så lenge det er gjær i suspensjon som ikke har tatt kvelden vil den gyve løs på det den kan. Ved å heve temperaturen øker du biprodukter fra gjærings samtidig som gjæren får lettere arbeidsforholdOk har ikke tatt noen gravity måling enda. Men hva gjør jeg hvis den er ferdig gjæra da ?
Sett opp uansett ja, diacetyl rasten tar kanskje litt lenger tid når gjæren er mer ferdiggått, men den gjør jobben uansettOk har ikke tatt noen gravity måling enda. Men hva gjør jeg hvis den er ferdig gjæra da ?
Hvordan vet jeg at diacetyl resten er ferdig?Sett opp uansett ja, diacetyl rasten tar kanskje litt lenger tid når gjæren er mer ferdiggått, men den gjør jobben uansett
Er det smør jeg jeg skal lukte?Du må nesten bruke sansene
Du kan også bare gi det noen dager, så er du sikker.Er det smør jeg jeg skal lukte?
Å gjære eller diacetyl rast?Du kan også bare gi det noen dager, så er du sikker.
Tenkte på diacetylpausen, men det gjelder jo gjæring også, iogforseg. Fint om du får satt igang diacetylpausen mens gjæra fortsatt har litt å jobbe med, så sånn sett lønner det seg jo å følge med litt, men ellers er det jo egentlig greit å bare senke skuldra og gi det nok tid.Å gjære eller diacetyl rast?
Hiver meg på spørsmål om diacetyl.
Jeg økte kanskje temperaturen for sent. Det var kanskje 2-4 SG poeng igjen. Da var temperaturen 14 og ble økt til 20.
Nå etter 13 dagers gjæring tror jeg det lukter diacetyl av den.
Kan gjæren (w34/70) klare å fjerne diacetyl effektivt da?
Vil det hjelpe å virvle opp gjæren?
Er det smør jeg jeg skal lukte?
Ingen smak eller luftJa, men hvis ikke du merker no, er det vel ikke no problem
Etter det jeg har lest, så er det når det er et par SG poeng igjen at gjæren begynner å spise diacetyl. Den gjør da dette fordi det ikke er annen næring å fortære. Hvis du i tillegg øker temperaturen vil det dannes mer diacetyl. Denne diacetylen ville ikke oppstått i ølet med mindre det seinere blir varmet til tilsvarende temperatur, og er således ikke et problem så lenge ølet alltid er kaldere enn den aktuelle temperaturen du avslutter gjæringen på. Økt temperatur gir også økt gjeringsaktivitet. Etter 13 dager er det mer enn nok gjær i suspensjon til å gjøre jobben. La den bare stå noen dager …Hiver meg på spørsmål om diacetyl.
Jeg økte kanskje temperaturen for sent. Det var kanskje 2-4 SG poeng igjen. Da var temperaturen 14 og ble økt til 20.
Nå etter 13 dagers gjæring tror jeg det lukter diacetyl av den.
Kan gjæren (w34/70) klare å fjerne diacetyl effektivt da?
Vil det hjelpe å virvle opp gjæren?
Et vanlig råd - bl.a. Palmer gir det - er å sette opp temperaturen når 3/4 av løpet ned mot forventa FG er unnagjort. Mye mulig at det er riktig, det du sier om at gjæren ikke går løs på diacetylet før sukkeret er nesten slutt. Det virker i og for seg logisk. Men nå eter vel gjæren sukker i rekkefølge etter hvor lett det er for den å ta det opp, altså de enkle sukkerartene først, deretter maltose, og til slutt maltotriose. Så kanskje den sidestiller diacetyl og maltotriose? (Maltotriosen utgjør vel typisk 15% av sukkeret, og 20% av det gjærbare sukkeret. Men normalt eter vel ikke de fleste gjærtyper all maltotriosen.)Etter det jeg har lest, så er det når det er et par SG poeng igjen at gjæren begynner å spise diacetyl. Den gjør da dette fordi det ikke er annen næring å fortære. Hvis du i tillegg øker temperaturen vil det dannes mer diacetyl. Denne diacetylen ville ikke oppstått i ølet med mindre det seinere blir varmet til tilsvarende temperatur, og er således ikke et problem så lenge ølet alltid er kaldere enn den aktuelle temperaturen du avslutter gjæringen på. Økt temperatur gir også økt gjeringsaktivitet. Etter 13 dager er det mer enn nok gjær i suspensjon til å gjøre jobben. La den bare stå noen dager …