Tråden for dumme spørsmål.

Hiver meg på spørsmål om diacetyl.

Jeg økte kanskje temperaturen for sent. Det var kanskje 2-4 SG poeng igjen. Da var temperaturen 14 og ble økt til 20.
Nå etter 13 dagers gjæring tror jeg det lukter diacetyl av den.


Kan gjæren (w34/70) klare å fjerne diacetyl effektivt da?

Vil det hjelpe å virvle opp gjæren?
 
Å gjære eller diacetyl rast?
Tenkte på diacetylpausen, men det gjelder jo gjæring også, iogforseg. Fint om du får satt igang diacetylpausen mens gjæra fortsatt har litt å jobbe med, så sånn sett lønner det seg jo å følge med litt, men ellers er det jo egentlig greit å bare senke skuldra og gi det nok tid.
 
Hiver meg på spørsmål om diacetyl.

Jeg økte kanskje temperaturen for sent. Det var kanskje 2-4 SG poeng igjen. Da var temperaturen 14 og ble økt til 20.
Nå etter 13 dagers gjæring tror jeg det lukter diacetyl av den.


Kan gjæren (w34/70) klare å fjerne diacetyl effektivt da?

Vil det hjelpe å virvle opp gjæren?

Jeg har aldri opplevd diacetyl med w34/70, selv ikke før temp økning
 
Hiver meg på spørsmål om diacetyl.

Jeg økte kanskje temperaturen for sent. Det var kanskje 2-4 SG poeng igjen. Da var temperaturen 14 og ble økt til 20.
Nå etter 13 dagers gjæring tror jeg det lukter diacetyl av den.


Kan gjæren (w34/70) klare å fjerne diacetyl effektivt da?

Vil det hjelpe å virvle opp gjæren?
Etter det jeg har lest, så er det når det er et par SG poeng igjen at gjæren begynner å spise diacetyl. Den gjør da dette fordi det ikke er annen næring å fortære. Hvis du i tillegg øker temperaturen vil det dannes mer diacetyl. Denne diacetylen ville ikke oppstått i ølet med mindre det seinere blir varmet til tilsvarende temperatur, og er således ikke et problem så lenge ølet alltid er kaldere enn den aktuelle temperaturen du avslutter gjæringen på. Økt temperatur gir også økt gjeringsaktivitet. Etter 13 dager er det mer enn nok gjær i suspensjon til å gjøre jobben. La den bare stå noen dager …
 
Etter det jeg har lest, så er det når det er et par SG poeng igjen at gjæren begynner å spise diacetyl. Den gjør da dette fordi det ikke er annen næring å fortære. Hvis du i tillegg øker temperaturen vil det dannes mer diacetyl. Denne diacetylen ville ikke oppstått i ølet med mindre det seinere blir varmet til tilsvarende temperatur, og er således ikke et problem så lenge ølet alltid er kaldere enn den aktuelle temperaturen du avslutter gjæringen på. Økt temperatur gir også økt gjeringsaktivitet. Etter 13 dager er det mer enn nok gjær i suspensjon til å gjøre jobben. La den bare stå noen dager …
Et vanlig råd - bl.a. Palmer gir det - er å sette opp temperaturen når 3/4 av løpet ned mot forventa FG er unnagjort. Mye mulig at det er riktig, det du sier om at gjæren ikke går løs på diacetylet før sukkeret er nesten slutt. Det virker i og for seg logisk. Men nå eter vel gjæren sukker i rekkefølge etter hvor lett det er for den å ta det opp, altså de enkle sukkerartene først, deretter maltose, og til slutt maltotriose. Så kanskje den sidestiller diacetyl og maltotriose:)? (Maltotriosen utgjør vel typisk 15% av sukkeret, og 20% av det gjærbare sukkeret. Men normalt eter vel ikke de fleste gjærtyper all maltotriosen.)

Tidspunktet for å sette opp er ikke kritisk i den forstand at venter du for lenge, er det for seint - med mindre du skulle vente så lenge at det ikke foregår gjæraktivitet i det hele tatt, og det er nok veldig lenge. Men jo lenger du venter, jo lenger bør du la ølet stå på den høyere temperaturen, siden gjæraktiviteten avtar kraftig når gjæringa er over. Palmer sier et par dager om du setter opp etter at 3/4 er unnagjort, mens du trenger ei uke om du venter til gjæringa er over

Jeg bør vel si at jeg ikke har noen egen erfaring å bygge på. Siden jeg sliter mer med H2S enn med diacetyl, lar jeg alltid pilsen min stå en del lenger enn det behovet for å bli kvitt diacetyl tilsier:). Diacetyl opplever jeg aldri, men min "diacetylrast" er solid overkill.
 
Sist redigert:
1647251325363.png
Har en slik på kjelen min, forsøkte måle dim grovt, og virker som mellom 12-13cm, så er vel en standard på disse.

Irriterer meg noen ganger pga plassering av kjelen at jeg ikke får helt av litt vann uten å flytte den, så tenkte kanskje kjøpe en silikonslange som jeg bare trer utenpå.

Vil en 12mm silikonslange passe da? https://www.bryggselv.no/silikonslange/400334/silikonslange-12mm-1m ?
Og er det noe fare med å bruke slange der? Tenker greit å vite på forhånd så jeg ikke fyller kroppen og kjøkkengulvet med varm vørter :D
 
Har en Italopils som var omtrent ferdig utgjæret etter en uke. Målte 1.012 fredag, har gradvis hevet temperaturen til 15°, nå er den 1.010 som er forventet. Er det bare å tørrhumle i morgen eller torsdag og flaske i helga? Eller bør jeg vente en uke ekstra?
 
Har en Italopils som var omtrent ferdig utgjæret etter en uke. Målte 1.012 fredag, har gradvis hevet temperaturen til 15°, nå er den 1.010 som er forventet. Er det bare å tørrhumle i morgen eller torsdag og flaske i helga? Eller bør jeg vente en uke ekstra?
Kjapt jobba av de små grå:). Men når de har jobba såpass fort, er det vel ingen grunn til å drøye. Høres ut som en god plan, det der.
 
Har en 20l batch med mexican lager til cold crash nå og SG prøven virket lovende, kan jeg kjøre en ny runde med dobbeltbatch av samme øl og bare dumpe rett nedpå gjærkaka etter at jeg har overført første batch til fat? av stilarten er det lite humle og trub i eksisterende gjærkake men det er en liten klonk med gelatin..
 
Har en 20l batch med mexican lager til cold crash nå og SG prøven virket lovende, kan jeg kjøre en ny runde med dobbeltbatch av samme øl og bare dumpe rett nedpå gjærkaka etter at jeg har overført første batch til fat? av stilarten er det lite humle og trub i eksisterende gjærkake men det er en liten klonk med gelatin..
Det går nok, men det er ikke helt ideelt. Bedre å ta av det du trenger av gjærkaka og gi den litt oppfriskning med litt vørter og gjærnæring.
 
Jeg har desverre ingen kjølemåte under brygging av øl.

Men jeg har en bod som jeg kan tempraturkontrollere ihht tempen på gjærbøtta. Fungerer utmerket i vinterhalvåret, men ikke veldig bra om sommeren grunnet manglende kjøling.

Derfor tenker jeg å brygge en god del før det blir for varmt.

(Skal kjøpe inn utstyr for kjøling senere)

Pr nå klarer jeg holde gjæringa nede på ca 15-16 grader, men ikke f.eks 12c desverre.

Og så tenkte jeg at jeg skulle lage 60l vienna lager. Men dette er jo som kjent en lagerøl med lager gjær.

Noen som har forslag til hvordan jeg løser dette?
Finnes det en nøytral og grei gjær som jobber fint på 16c og gir en grei øl?

Behøver ikke være 100% typeriktig for stilen. Viktigste er at det smaker godt.
 
Jeg har desverre ingen kjølemåte under brygging av øl.

Men jeg har en bod som jeg kan tempraturkontrollere ihht tempen på gjærbøtta. Fungerer utmerket i vinterhalvåret, men ikke veldig bra om sommeren grunnet manglende kjøling.

Derfor tenker jeg å brygge en god del før det blir for varmt.

(Skal kjøpe inn utstyr for kjøling senere)

Pr nå klarer jeg holde gjæringa nede på ca 15-16 grader, men ikke f.eks 12c desverre.

Og så tenkte jeg at jeg skulle lage 60l vienna lager. Men dette er jo som kjent en lagerøl med lager gjær.

Noen som har forslag til hvordan jeg løser dette?
Finnes det en nøytral og grei gjær som jobber fint på 16c og gir en grei øl?

Behøver ikke være 100% typeriktig for stilen. Viktigste er at det smaker godt.
Calfiornia Common-gjæren - wlp810, eller tilsvarende fra andre produsenter - er en lagergjær som er trent til å jobbe på høyere temperatur. Jeg har god erfaring med den til det bruket du trenger den til. Men ellers er w-34/70 et brukbart alternativ, som @loebrygg sier.
 
Jeg har gjæret pils i romtemperatur med Fermentis 34/70 med brukbart resultat, så 15 grader i rommet bør gå greit med den gjæren. Jeg ville likevel kjølt ned til under den temperaturen og brukt nok gjær.
 
Tilbake
Topp