Nei, og de er helt problemfrie hvis du bare passer på å ikke dra dem til for hardt. Jeg har opplevd at jeg har dratt dem i stykker på den måten, fordi godset i gjengedelen ikke tåler all verden. Da oppstår det gjerne i første omgang en liten sprekk, og kanskje en liten lekkasje - og så kan du i neste omgang risikere en verre ulykke. Så jeg inspiserer dem alltid godt mot et sterkt lys, for sikkerhets skyld.
Den klassiske feilen er ellers å ha pakning bare på innsida. Da er du nesten garantert en liten lekkasje. Bruker du bare en pakning, skal den sitte på utsida. Men det beste er å bruke pakning på begge sider, mest for å spare innsida for slitasje.
En annen klassisk tabbe er å skru så hardt at pakningen klemmes ut av posisjon. Resultat - i tillegg til risikoen for at krana sprekker - er lekkasje.
Pakningene blir harde etter hvert, og tetter da sjølsagt dårligere. Men du får kjøpt nye pakninger, og det er greit å ha et lite forråd så du kan bytte når det trengs.
På plastbøttene skulle det ikke være nødvendig med noe ekstra, men jeg har montert kran i pet-karene mine (Fermzilla flatbottom), og den plasten er så glatt at det nesten er nødvendig med litt vaselin på pakningen på utsida.
Noen plukker kranene helt fra hverandre, slik du gjorde. Jeg har aldri gjort det, og har ingen indikasjon på at det er nødvendig. Så jeg nøyer meg med å trekke ut den røde krandelen. Og så er det en ide å gå over gjengene med en neglebørste eller lgn.. Der kan det sette seg noe som det trengs litt mekanisk kraft for å få bort.