Tråden for dumme spørsmål.

Fikk en pils med litt for høy OG, 1.056 mot 1.048 i oppskrift. Er det bare å koke opp 4,6L vann som BF sier, og hive oppi gjæringskaret? Blir nesten ikke headspace i gjæringskaret da. Gjør det noe? 25L batch.

blir ikke mye krausen på lagergjær så går sikkert fint. Men husk at du vanner ut bitterheten tilsvarende
 
Jeg pleier vel å få ca 5 cm krausen på lagergjærene jeg bruker (gjærer på 9-11 grader). Bitterhet og humlesmak vi jo da avta en del …

Så kanskje ett kompromiss? Vanne ut med halvparten av mengden?
Kanskje et godt kompromiss med halvparten ja. Pils på 5,8% er heller ikke ønskelig. Er ikke ferdig å koke enda, så kan evt slenge på litt mer på de resterende tilsetningene
 
Fikk en pils med litt for høy OG, 1.056 mot 1.048 i oppskrift. Er det bare å koke opp 4,6L vann som BF sier, og hive oppi gjæringskaret? Blir nesten ikke headspace i gjæringskaret da. Gjør det noe? 25L batch.
Du kan jo vente til det verste av hovedgjæringa er unnagjort, dvs.når ploppinga begynner å avta. Da har skummet lagt seg, så du slipper å bekymre deg for det. Sleng gjerne med litt gjærnæring, også - det kan ha noe for seg på det tidspunktet. Det sies at det kan være litt tynt med frie aminosyrer (FAN) da, og at det kan hjelpe mot overdreven produksjon av H2S å supplere med en liten dose.
 
Sist redigert:
Jeg skal bruke opp litt humle før det går ut på dato, og tenkte å brygge en helt enkel citra IPA.
Spørsmålet er egentlig hva skiller American IPA fra en New England IPA?
-Per
 
Amerikansk er det som også kalles West Coast
Markert bitterhet, gjerne litt karamel, og klar.

New England mykere mye mindre bitterhet. Uklar nesten jusaktig.

To typiske oppskrifter.
Nøgne Ø IPA

Stigbergets West Coast (ikke la navnet lure deg :D )
 
Jeg skal bruke opp litt humle før det går ut på dato, og tenkte å brygge en helt enkel citra IPA.
Spørsmålet er egentlig hva skiller American IPA fra en New England IPA?
-Per
Her er BJCPs definisjon: https://www.bjcp.org/style/2015/21/21A/american-ipa/

Begynner du å gå litt inn i materien, finner du at det finnes flere mer eller mindre klare undergrupper. West Coast-ipa'en er den kanskje mest kjente. Det finnes også en (eldre) østkyst-ipa. Siste skudd på stammen er visst en mindre bitter versjon, nærmest en slags mellomting mellom west coast ipa og neipa.

Her er NEIPA'en: https://www.bjcp.org/beer-styles/21b-specialty-ipa-new-england-ipa/
 
Takk for svar. Følger opp med flere dumme spørsmål.

Hva er forskjellen på Best Pale Ale Malt, og Crisp Maris Otter Ale Malt. Har jeg forstått det rett er Maris Otter en eldre byggsort, men hva har det å si for meg som brygger hjemme? Burde kanskje stilt dette direkte til Bryggselv.
 
Takk for svar. Følger opp med flere dumme spørsmål.

Hva er forskjellen på Best Pale Ale Malt, og Crisp Maris Otter Ale Malt. Har jeg forstått det rett er Maris Otter en eldre byggsort, men hva har det å si for meg som brygger hjemme? Burde kanskje stilt dette direkte til Bryggselv.
MO har mer "karakter" i form av kjeks/toast-toner. Og ja, det er byggsorten som er det viktige der.

Har du bare vanlig pale malt og ønsker MO-preg, kan du få noe tilnærma likt gjennom å bruke et par prosent lyst münchenermalt (light munich på nynorsk:)).

Hvis du tenker deg at røsta malt utgjør en stige fra lyse til mørke, kunne du kanskje si at MO er det første vesle steget på stigen, så kommer det større steg med wienermalt (vienna) og münchenermalt (lyst, og så mørkt), som begge fremdeles er basismalt. Så tipper vi over i røsta malt med bisquit/Victory, og så videre oppover med amber malt, brown malt, sjokomalt og til slutt svart malt og røsta bygg. (Det siste er ikke et malt, men ... ).

Misforstå ikke; MO er ikke et røsta malt, men smaken peker i den retningen, kunne vi kanskje si.
 
Sist redigert:
Noen som har forslag til en løsning med håndtak på denne regulatoren? Må ha tang for å vri den rundt...
20220411_120120.jpg
 
Sist redigert:
Noen som har forslag til en løsning med håndtak på denne regulatoren? Må ha tang for å vri den rundt...
Har du prøvd å løsne på kontramutteren? Har den samme, og den er lett å justere med fingrene, men forutsetter at mutter er løs.
 
Kan skruen skrus helt ut uten problem?
Ja det skal gå fint, den trykker bare på en fjær, lar du regulatoern stå med skruen opp som på bildet du sendte, så skal ingen ting skje. Jeg har ikke hatt oppe regulatoren, men det kan være en skive mellom fjær og skrue som ksnskje kan foskyve seg hvis du herjer rundt med regulatiren uten skruen, men skrur du skruen bare ut og inn så så bør fjær og skrive hold seg på plass.
Føler du deg usikker, så kan jeg teste på min regulator nå etter jobb, så er vi sikkre på at det går bra. Jeg er vant til å mekke på slike ting
 
Ja det skal gå fint, den trykker bare på en fjær, lar du regulatoern stå med skruen opp som på bildet du sendte, så skal ingen ting skje. Jeg har ikke hatt oppe regulatoren, men det kan være en skive mellom fjær og skrue som ksnskje kan foskyve seg hvis du herjer rundt med regulatiren uten skruen, men skrur du skruen bare ut og inn så så bør fjær og skrive hold seg på plass.
Føler du deg usikker, så kan jeg teste på min regulator nå etter jobb, så er vi sikkre på at det går bra. Jeg er vant til å mekke på slike ting
Da avventer jeg til du er hjemme fra jobb :)
 
Kan det være gjengene som er ødelagt om skruen går veldig tregt? Den skal gå tregt når den skrus nok inn til å gi trykk og presser mot fjæren, men går den også tregt når den skrus langt ut?
 
Tilbake
Topp