Nei, og de er helt problemfrie hvis du bare passer på å ikke dra dem til for hardt.
Jeg har kjøpt inn myke silikon o-ringer, som tetter mye bedre enn de orginale gummiskivene. Og da trenger man ikke å dra noe særlig til.
Nei, og de er helt problemfrie hvis du bare passer på å ikke dra dem til for hardt.
aha - hvor fikk du tak i dem? Hadde vært greit å slippe vaselinklisset.Jeg har kjøpt inn myke silikon o-ringer, som tetter mye bedre enn de orginale gummiskivene. Og da trenger man ikke å dra noe særlig til.
Husker ikke, men kan være disse .aha - hvor fikk du tak i dem? Hadde vært greit å slippe vaselinklisset.
Hvis airconitioneren klarer å dra ned temperaturen nok, er det vel ingen grunn til at det ikke skulle funke. Du lager deg jo i realiteten et kjølerom.I stede for å bruke kjøleskapet jeg hadde tenkt å ha kalde ølfat i sommer. Kunne jeg koblet Ink-birden til aircondition og plassert på et lite rom slik at den blåste kald luft mot gjæringskaret når det ble for varmt?
Dampsperre alltid på varm side av konstruksjonen, fukt vandrer mot kald side.Trolig dyrt å kjøle ned hele rommet. Er det ikke enklere og billigere å kjøpe et billig kjøleskap på Finn og sette det på det lille rommet? Da slipper du også evt kondensproblemene som oppstår i veggene om du lager kjølerom i et rom med dampsperra på utsiden av isolasjonen. (Kjølerom har dampsperra på innsida)
Tja...medmindre du skal ha over 5 ukers ferie hadde jeg nok latt den stå på gjæren til du var hjemme igjen...I dag skal vienna lageren min brygges!
Men så kom jeg på at jeg drar på ferie den 12 april. Må altså flaskes den 11 april senest.
Vil en vienna lager gjæret på w34/70 @ 15c være ferdig for flasker på 12 dager?
Hva tror dere?
Kun 5 dager med fisking og høyt øl-inntak på en hytte på Hitra. Da skal den få stå, så steesser jeg ikke med det!Tja...medmindre du skal ha over 5 ukers ferie hadde jeg nok latt den stå på gjæren til du var hjemme igjen...
Her er et veldig OK oppsett på beergun:Har endelig begynt å lagre noe øl på fat. Starta pent med noen få og Sodastream. For første gang skulle jeg i dag fylle noen flasker fra fat med beer gun. Ble litt overrasket over hvor lite som fulgte med i esken. Så nå sitter jeg med en ølpistol med to slanger uten noe i enden... Gidder noen med erfaring å ramse opp hva jeg trenger i tillegg? Gjerne med link.
Kjøper 2 eller 4 kg co2-flaske om det gjør ting enklere enn med Sodastream.
- Ball lock til co2?
- Splitter så jeg kan ha co2 til både fat og beer gun
- Annet jeg bør tenke på?
Jeg pleier vel å få ca 5 cm krausen på lagergjærene jeg bruker (gjærer på 9-11 grader). Bitterhet og humlesmak vi jo da avta en del …Fikk en pils med litt for høy OG, 1.056 mot 1.048 i oppskrift. Er det bare å koke opp 4,6L vann som BF sier, og hive oppi gjæringskaret? Blir nesten ikke headspace i gjæringskaret da. Gjør det noe? 25L batch.