Tråden for dumme spørsmål.

Hvordan oppfører BE-134 seg mtp. krausen? Det ble 27liter i en 30liter bøtte, blow-off slange uten tvil?
 

Du lever på kanten, anbefaler blow off slange. Vørterstyrke og gjæringstemperatur spiller kanskje også inn?
Gjærer du åpent blir det vanligvis litt mindre krausen. Jeg gjærer i plastbøtter, med BE-134 legger jeg bare lokket på uten å forsegle det. Dette gir gjæren bedre tilgang på oksygen og antakelig bedre gjærhelse. Når krausen trekker seg tilbake og stormgjæring er over skal temperaturen opp, da er det greit å forsegle.
 
Hvor nøye er det med gjæringstemperatur for Cider ekstrakt sett? Holder det å sette det i et rom med ca 20-22 grader, uten noe form for temperaturkontroll? Har litt lite gjæringskapasitet frem mot sommeren.
 
Hvor nøye er det med gjæringstemperatur for Cider ekstrakt sett? Holder det å sette det i et rom med ca 20-22 grader, uten noe form for temperaturkontroll? Har litt lite gjæringskapasitet frem mot sommeren.
Romtemperatur er så vidt jeg veit nokså midt i blinken for cider. Men hvis du har kjøpt et ekstraktsett må det vel være mulig å finne en anbefalt temperatur for det settet - med eventuell medfølgende gjær? (Gjærtype kan jo spille en rolle, så klart.)
 
Redusere koketid? Ser David Heath har lagt ut en video der han mener koketiden kan reduseres til 30 min. Med dagens høye strømpriser er det kanskje en ide. Han må øke humletilsetningene noe for å nå samme IBU. Er det en god ide tro?
 
Kan være greit å ha i bakhodet hva små forskjeller det kan gi, hvis det er et øl man har laget mange ganger før, og alt etter type øl..

En halvtime er jo bare en halvtime hvis man koker i en time til vanlig, men det er også bare halvparten.

Bitterhet er jo nevnt, men også potensielle maillard-forskjeller, og DMS-nivåer blir litt annerledes.
 
men også potensielle maillard-forskjeller, og DMS-nivåer blir litt annerledes.

forutsetningen er vel at man ikke får maillardreaksjoner og eller DMS med moderne malt og 30 min koketid
Når det er sagt så prøvde jeg det i fjor og det var "noe" jeg ikke likte så har gått tilbake til 60 -75 min koketid
Syntes egentlig bryggedagen blir mer behagelig på den måten også
 
Jeg skal bruke laktose for første gang til helgen og skal tilsette siste 15 min av kok. Jeg har dampkondensator og har litt vanskelig for å kunne røre under, og rett etter, tilsetning. Løser det seg greit opp av seg selv, eller er det stor fare for at det svir seg på elementene osv?
 
Jeg skal bruke laktose for første gang til helgen og skal tilsette siste 15 min av kok. Jeg har dampkondensator og har litt vanskelig for å kunne røre under, og rett etter, tilsetning. Løser det seg greit opp av seg selv, eller er det stor fare for at det svir seg på elementene osv?
trur det løser seg ganske greit. Men en enkel løsning er vel å tappe ut litt vørter og løse det opp i det?
 
Sitter å hører på en podcast om no-chill, og får inntrykket av at det er mest vanlig å helle varm vørter i en blastikkbøtte som tåler det og la den kjøles ned.
Ville det ikke vært bedre å la vørtern kjøles ned i kokekjelen? Jeg kan ihvertfall tenke på to ting som er bedre den veien; kjelen er av metal som leder varme bedre enn plastikk så nedkjølingen går fortere, og hvis du heller nær kokende vørter i gjæringsbøtta vil det fortsatt være en del trub igjen, men hvis du lar vørtern kjøles ned i kjelen over natta innbiller jeg meg du får ganske klar vørter.

En 15 liters batch vil vel greit kjøles ned over natta på den måten?
 
Noen forskjell på 15 vs 30min hopstand?
30 min kan gi mer smak, både aroma og bitterhet. Det virker som om det er ganske stor konsensus om at lange hopsstands er unødvendig. Men hvor korte de kan være hvor du fremdeles får veldig godt utbytte av humla er mindre sikkert. Men ut fra hva jeg har lest er mesteparten gjort på antagelig 10 min. Har prøvd både 15 og 30 uten å merke meg noen spesiell forskjell. Opererer med 20min på mine egne oppskrifter.

Temperatur er nok minst like viktig faktor for å bestemme lengden på WP. Ved høyere temp vil vel noe av oljene fordampe, og kortere WP kan da være lurt. Ved lave WP temperaturer er ikke dette noe problem. Ulike temperaturer favoriserer også ulike smaker.
 
Tilbake
Topp