gle1
Norbrygg-medlem
Skrudde ut skruen og tok på noe WD40, så ble det litt lettere med en gang. Takk for hjelpen
Skrudde ut skruen og tok på noe WD40, så ble det litt lettere med en gang. Takk for hjelpen
Hvordan oppfører BE-134 seg mtp. krausen? Det ble 27liter i en 30liter bøtte, blow-off slange uten tvil?
Ahh.. amatørmessig av meg å ikke ta en titt i den tråden der igjen før jeg spør. Slange montert! Starter den på 19C.
Du lever på kanten, anbefaler blow off slange. Vørterstyrke og gjæringstemperatur spiller kanskje også inn?
Gjærer du åpent blir det vanligvis litt mindre krausen. Jeg gjærer i plastbøtter, med BE-134 legger jeg bare lokket på uten å forsegle det. Dette gir gjæren bedre tilgang på oksygen og antakelig bedre gjærhelse. Når krausen trekker seg tilbake og stormgjæring er over skal temperaturen opp, da er det greit å forsegle.
Du lever på kanten, anbefaler blow off slange. Vørterstyrke og gjæringstemperatur spiller kanskje også inn?
Romtemperatur er så vidt jeg veit nokså midt i blinken for cider. Men hvis du har kjøpt et ekstraktsett må det vel være mulig å finne en anbefalt temperatur for det settet - med eventuell medfølgende gjær? (Gjærtype kan jo spille en rolle, så klart.)Hvor nøye er det med gjæringstemperatur for Cider ekstrakt sett? Holder det å sette det i et rom med ca 20-22 grader, uten noe form for temperaturkontroll? Har litt lite gjæringskapasitet frem mot sommeren.
men også potensielle maillard-forskjeller, og DMS-nivåer blir litt annerledes.
trur det løser seg ganske greit. Men en enkel løsning er vel å tappe ut litt vørter og løse det opp i det?Jeg skal bruke laktose for første gang til helgen og skal tilsette siste 15 min av kok. Jeg har dampkondensator og har litt vanskelig for å kunne røre under, og rett etter, tilsetning. Løser det seg greit opp av seg selv, eller er det stor fare for at det svir seg på elementene osv?
trur det løser seg ganske greit. Men en enkel løsning er vel å tappe ut litt vørter og løse det opp i det?
Noen forskjell på 15 vs 30min hopstand?
Tenker generelt. Mtp hva det gir av smak osv. Ser det varieres på alt mellom 15-30 min i ulike oppskrifter. Så skulle gjerne vite hva som ligger bak avgjørelsen om hvor lang tid hopstand skal være.Tenker du mtp. på no-chill? Eller generelt
30 min kan gi mer smak, både aroma og bitterhet. Det virker som om det er ganske stor konsensus om at lange hopsstands er unødvendig. Men hvor korte de kan være hvor du fremdeles får veldig godt utbytte av humla er mindre sikkert. Men ut fra hva jeg har lest er mesteparten gjort på antagelig 10 min. Har prøvd både 15 og 30 uten å merke meg noen spesiell forskjell. Opererer med 20min på mine egne oppskrifter.Noen forskjell på 15 vs 30min hopstand?