Tråden for dumme spørsmål.

60 grader? Får du ekstrahert nå særlig aroma da?

Jeg liker aroman jeg får rett etter flame out, så pleier hive i alt da
Da holder det også kanskje med 5 min..?
 
60 grader? Får du ekstrahert nå særlig aroma da?

Jeg liker aroman jeg får rett etter flame out, så pleier hive i alt da
Da holder det også kanskje med 5 min..?
Jeg ville forsøkt å hive i på flameout og kjølt umiddelbart, eller etter ett minutt eller to, til 80 grader eller lavere og så hvilt der en liten stund. Da får du vel i pose og sekk?
 
60 grader? Får du ekstrahert nå særlig aroma da?
Tja, var det ikke her jeg leste det da. Og noe @Miguel skreiv for en god tid tilbake om at han fikk bedre resultat av 60-65C. Jeg adopterte teknikken etter det, og har hatt gode resultater.

 
Har landet på ca. 75 grader i ca. 20 min. Er det mye humle i whirlpool deler jeg opp i to omganger på tilsammen ca. 40 min, tempen pleier å synke noe i løpet av tiden...
 
forutsetningen er vel at man ikke får maillardreaksjoner og eller DMS med moderne malt og 30 min koketid
Når det er sagt så prøvde jeg det i fjor og det var "noe" jeg ikke likte så har gått tilbake til 60 -75 min koketid
Syntes egentlig bryggedagen blir mer behagelig på den måten også
Altså, det er noe man muligens kan savne, med 30min koketid, maillard iallefall. Men er ikke risken større for å få evt uønsket DMS med 30 min?
 
Redusere koketid? Ser David Heath har lagt ut en video der han mener koketiden kan reduseres til 30 min. Med dagens høye strømpriser er det kanskje en ide. Han må øke humletilsetningene noe for å nå samme IBU. Er det en god ide tro?
Helt uproblematisk. Du får ikke DMS med moderne malt. Marshall Schott har testa dette lenge og grundig med det han kaller "short and shoddy", hvor han også kutter mesketida til 20-30 minutter. Sjøl har jeg kjørt jeg en serie med seks s&sh-brygg - to av dem med pils - og merka ingen negative konsekvenser.

At en skulle få noen merkbar forskjell i form av mindre maillardreaksjoner har jeg ingen tru på.

Jeg har likevel vendt tilbake til vanlige koketider, rett og slett fordi jeg syntes det blei stressende med så kort koketid:). Men jeg har stort sett god tid, og bekymrer meg ikke så mye om tidsbruken. Det samme med mesketidene. Optimal tidseffektivitet forutsetter dessuten no sparge, og jeg synes utbyttetapet blir større enn jeg liker. Men hvis det ikke er noe problem, kan du faktisk få til en brygge dag på 2 timer.
 
Mye styr med å måle korekt temperatur syntes jeg. Det jeg har gjort noen ganger er å brygge en litt konsentrert vørter og hive i en liter eller to kaldt springvann ved flame out sammen med humla
Da kan du lett regne på hva temperaturen blir
 
Mye styr med å måle korekt temperatur syntes jeg. Det jeg har gjort noen ganger er å brygge en litt konsentrert vørter og hive i en liter eller to kaldt springvann ved flame out sammen med humla
Da kan du lett regne på hva temperaturen blir
Det virker jo som en enkel og grei løsning. Jeg brygger i en speidel som holder orden på temperaturene for meg …
 
Mye styr med å måle korekt temperatur syntes jeg. Det jeg har gjort noen ganger er å brygge en litt konsentrert vørter og hive i en liter eller to kaldt springvann ved flame out sammen med humla
Da kan du lett regne på hva temperaturen blir
Jeg har termometer med lang føler som jeg bare henger på kanten av kjelen når jeg starter nedkjølinga. Det er i alle fall ikke mye styr:). Og det er kjekt å kunne følge med. Temperaturen synker ganske raskt, så jeg gir gjerne litt varme under wp-rasten.

Jeg er nærmest prinsipielt unøyaktig når det gjelder det meste, men akkurat når det gjelder hviletemperaturen i wp trur jeg det har noe for seg å holde sånn noenlunde orden. Du får bedre ekstraksjon av aromastoffene med høyere temperatur, men samtidig øker jo fordampinga av de mest lettløselige stoffene - og også isomeriseringa av alfasyre. Så det gjelder å treffe et punkt der disse ulike hensynene balanserer best mulig. Jeg har tru på at ca. 80 grader er et greit sted å legge seg. Scott Janish bruker 82 grader i bryggeriet sitt, og han har jo litt bakgrunn å bygge på.

Det er klart en kan bruke andre temperaturer, men jeg er litt skeptisk til å gå under 70 grader, fordi du da er nede i den sonen hvor bakterier kan trives.
 
Det er kanskje ikke såå mye styr, men spørsmålet er hvor nøyaktig det blir uansett
Det er faktisk null styr:). Jeg har en sånn lang snurregreie som du lukker poser etc. med (hva heter de der???:)) som jeg har laga ei løkke på i den ene enden som jeg trer termometersonden gjennom. Dermed henger henger det ned over kanten på kjelen, og så snurrer jeg den andre enden et par ganger rundt håndtaket. Det tar anslagsvis 15 sekunder.

Det termometeret er rimelig nøyaktig, og siden jeg sirkulerer regelmessig under wp trur jeg at jeg holder tilstrekkelig kontroll på temperaturen. Så lenge jeg holder det som er i kjelen innafor et intervall på 2-3 grader, er jeg helt lykkelig.
 
Sist redigert:
Når man måler temperaturen i en prosess, er det i hvert fall tre forskjellige temperaturer av interesse: høyeste, laveste og gjennomsnittlig - og om man putter et termometer nedi, kan man ikke vite at man måler en av de tre... Men, dersom man gjør ting på rimelig samme måte hver gang blir egentlig konklusjonen at "Når termometeret mitt viser X grader blir prosessen slik jeg vil ha den"
 
Når man måler temperaturen i en prosess, er det i hvert fall tre forskjellige temperaturer av interesse: høyeste, laveste og gjennomsnittlig - og om man putter et termometer nedi, kan man ikke vite at man måler en av de tre... Men, dersom man gjør ting på rimelig samme måte hver gang blir egentlig konklusjonen at "Når termometeret mitt viser X grader blir prosessen slik jeg vil ha den"
Men siden jeg sirkulerer, regner jeg med at forskjellen ikke blir så stor mellom høyeste og laveste - og at jeg derfor kan bruke den verdien jeg leser av til å fortelle meg om jeg er i sonen eller ikke. Og for sikkerhets skyld legger jeg meg ikke på den øvre grensa for sonen. Det ville antakelig gi meg en del ekstra bitterhet som jeg vil unngå dersom det var to-tre grader varmere i bånn, f.eks.. Men når det gjelder fordamping av aromastoffer, er det vel temperaturen i det øvre skiktet som er interessant, og det er jo der jeg måler.
 
Har en pils til gjæring nå, Brewly 34/70 på 11°C i en uke idag. Den har tygd seg pent og pyntelig fra 1.054 til 1.017. Når er det fornuftig å øke tempen?
 
Har en Sparkling Ale til gjæring. Her traff jeg ikke helt på OG, men det er sukkermengden, som lager krøll, før kok og like før jeg tilsatte sukker var SG som forventet. Vurderer derfor å tilsette litt sukker etter stormgjæring er over, det er vel i morgen om jeg tolker denne riktig.

Screenshot_20220425-221549.jpg
 
Tilbake
Topp