Finn Berger
Moderator
Hva du finner og hva som er der, er ikke nødvendigvis det samme. Og å skylle gjennom med varmt vann tar neppe livet av de som har gjemt seg godt i en avkrok.men ærlig talt, er det virkelig nødvendig å ta den fra hverandre hver gang? Jeg finner så å si aldri no dritt inni der selv om det går både to og tre brygg mellom hver gang
Som sagt så spyler jeg igjennom med varm vann hver gang. Og nå som jeg har begynt med underlating går det også et par liter 75 ish grader vann igjennom før hver innmesk
Som regel går det så klart bra. Det gjorde det for meg, også. Men det hendte at det ikke gjorde det. Å koke krana noen minutter trur jeg er ei god investering. Og så plukker jeg den ikke helt fra hverandre så ofte, må jeg innrømme. Men jeg kjenner meg ganske sikker på at den prosedyren jeg nå følger, er god. Jeg tapper nemlig bunnfallet over på juiceflasker (som jeg er nøye med reinhold og desinfisering av) og setter dem i kjøleskap. Så dekanterer jeg startervørter fra dem. Der hender det de blir stående lenge, og tidligere forekom det at det skjedde noe med dem. Det gjør det ikke lenger. Derfor kjenner jeg meg trygg.
De flaskene er dessuten nyttige om det skulle komme en infeksjon i brygget. Hvis flaskene er like fine, ligger årsaken etter tappinga - og da høyst sannsynlig i dårlig reinhold av gjæringskar. Hvis både flaskene og brygget blir infisert, må årsaken nesten ligge et sted på veien fra starten av nedkjølinga til og med tappinga.
(Sjølsagt kan du tappe en liten skvett over på ei mindre flaske for å ha en sånn kontroll, du trenger ikke 2-3 liter. Og så kan du jo sette den i romtemperatur, men da vil det vel skje noe etter hvert uansett, nesten? Skjønt hvem veit - jeg har ei flaske med startervørter stående i kjelleren som jeg trur har stått der i tre år. Den er like mjuk og fin, i alle fall. Men jeg får meg ikke til å bruke den.)