Tråden for dumme spørsmål.

Fortsatte det å fosse etter at de var åpnet eller var de bare kraftig / overkarbonert?
De fortsatt ikke å fosse, men blåste av nesten halve flaska vil jeg tro. Var jo heller ikke kraftig karbonert i utgangspunktet. De er brygget på hver sin maskin på ulikt tidsrom, så det var litt rart. Det blir vel for drøyt å skylde på kjellergulvet, selvom jeg har lest noe om at det ikke er gunstig å lagre flasker på det heller?! Det ser jeg i hvert fall bort i fra.
Portern var brygget på en maskin med en slik kran som Finn nevner, den har jeg bare kjørt kokene igjennom og aldri demontert for rens (!) En Speidel jeg ikke lenger har, @Jørgen O demonterer du din kran?
Takk for utfyllende og godt svar @Finn Berger ikke ofte jeg flasker, men den ekstreme mistenksomheta til noe muffins i flaska tror jeg allerede nå er utviklet :D
 
Jeg skjønner ikke helt, du skriver at den blåste av nesten halve flaska, men " ikke kraftig karbonert" ?

Jeg demonterer krana for hvert 3 -4 brygg. Det er skjeldent jeg finner no særlig grums der, men bør nok gjøres innimellom.
Kjører varmt vann (60 -70 C) igjennom før og etter hver gang jeg brygger
 
De fortsatt ikke å fosse, men blåste av nesten halve flaska vil jeg tro. Var jo heller ikke kraftig karbonert i utgangspunktet. De er brygget på hver sin maskin på ulikt tidsrom, så det var litt rart. Det blir vel for drøyt å skylde på kjellergulvet, selvom jeg har lest noe om at det ikke er gunstig å lagre flasker på det heller?! Det ser jeg i hvert fall bort i fra.
Portern var brygget på en maskin med en slik kran som Finn nevner, den har jeg bare kjørt kokene igjennom og aldri demontert for rens (!) En Speidel jeg ikke lenger har, @Jørgen O demonterer du din kran?
Takk for utfyllende og godt svar @Finn Berger ikke ofte jeg flasker, men den ekstreme mistenksomheta til noe muffins i flaska tror jeg allerede nå er utviklet :D
Nøkkelen her er egentlig smaken. Smakte det godt, kan det være det siste jeg nevnte - "snikende overkarbonering" . Det finnes flere tråder på forumet om dette, så problemet er velkjent. Her er en med ganske mange innlegg: https://forum.norbrygg.no/threads/ufrivillig-overkarbonering.42475/

At det ikke fortsatte å fosse, kan tyde på at det ikke var en vanlig infeksjon. Når jeg har hatt det, har flaskene kunnet stå en god stund med skum tytende ut av dem.
 
Sist redigert:
Jeg skjønner ikke helt, du skriver at den blåste av nesten halve flaska, men " ikke kraftig karbonert" ?

Jeg demonterer krana for hvert 3 -4 brygg. Det er skjeldent jeg finner no særlig grums der, men bør nok gjøres innimellom.
Kjører varmt vann (60 -70 C) igjennom før og etter hver gang jeg brygger
Ja, 6g sukker pr.liter er vel ikke kraftig karbonert, virket helt passe da ølet var rimelig ferskt. Snikende overkarbonering får jeg lese mer om, interessant link.
 
Jeg demonterer og rengjør alt alltid. Har ikke hatt infeksjon.
Det er Veien. Jeg klarte å snike meg unna krana, og har nok fått svi for det noen ganger. Jeg trudde jo at ... .

Tru er skumle greier. Hvis du ikke veit, må du alltid ta høyde for at trua kan være feil. Det er bedre å være på den sikre sida enn å finne ut at du har vært på feil side:).
 
Det er Veien. Jeg klarte å snike meg unna krana, og har nok fått svi for det noen ganger. Jeg trudde jo at ... .

Tru er skumle greier. Hvis du ikke veit, må du alltid ta høyde for at trua kan være feil. Det er bedre å være på den sikre sida enn å finne ut at du har vært på feil side:).
Helt enig, tru kan en gjøre i kjerka.;)
 
men ærlig talt, er det virkelig nødvendig å ta den fra hverandre hver gang? Jeg finner så å si aldri no dritt inni der selv om det går både to og tre brygg mellom hver gang

Som sagt så spyler jeg igjennom med varm vann hver gang. Og nå som jeg har begynt med underlating går det også et par liter 75 ish grader vann igjennom før hver innmesk
 
men ærlig talt, er det virkelig nødvendig å ta den fra hverandre hver gang? Jeg finner så å si aldri no dritt inni der selv om det går både to og tre brygg mellom hver gang

Som sagt så spyler jeg igjennom med varm vann hver gang. Og nå som jeg har begynt med underlating går det også et par liter 75 ish grader vann igjennom før hver innmesk
Hva du finner og hva som er der, er ikke nødvendigvis det samme:). Og å skylle gjennom med varmt vann tar neppe livet av de som har gjemt seg godt i en avkrok.

Som regel går det så klart bra. Det gjorde det for meg, også. Men det hendte at det ikke gjorde det. Å koke krana noen minutter trur jeg er ei god investering. Og så plukker jeg den ikke helt fra hverandre så ofte, må jeg innrømme. Men jeg kjenner meg ganske sikker på at den prosedyren jeg nå følger, er god. Jeg tapper nemlig bunnfallet over på juiceflasker (som jeg er nøye med reinhold og desinfisering av) og setter dem i kjøleskap. Så dekanterer jeg startervørter fra dem. Der hender det de blir stående lenge, og tidligere forekom det at det skjedde noe med dem. Det gjør det ikke lenger. Derfor kjenner jeg meg trygg.

De flaskene er dessuten nyttige om det skulle komme en infeksjon i brygget. Hvis flaskene er like fine, ligger årsaken etter tappinga - og da høyst sannsynlig i dårlig reinhold av gjæringskar. Hvis både flaskene og brygget blir infisert, må årsaken nesten ligge et sted på veien fra starten av nedkjølinga til og med tappinga.

(Sjølsagt kan du tappe en liten skvett over på ei mindre flaske for å ha en sånn kontroll, du trenger ikke 2-3 liter:). Og så kan du jo sette den i romtemperatur, men da vil det vel skje noe etter hvert uansett, nesten? Skjønt hvem veit - jeg har ei flaske med startervørter stående i kjelleren som jeg trur har stått der i tre år. Den er like mjuk og fin, i alle fall. Men jeg får meg ikke til å bruke den:).)
 
men ærlig talt, er det virkelig nødvendig å ta den fra hverandre hver gang? Jeg finner så å si aldri no dritt inni der selv om det går både to og tre brygg mellom hver gang

Som sagt så spyler jeg igjennom med varm vann hver gang. Og nå som jeg har begynt med underlating går det også et par liter 75 ish grader vann igjennom før hver innmesk
Bruker disse kranene, men har de med gjenger i begge ender. Lynkjappe å demontere,vaske
 

Vedlegg

  • IMG_20220505_140428.jpg
    IMG_20220505_140428.jpg
    347 KB · Sett: 23
Spørsmålet har sikkert vært oppe før, har en Veskyst IPA klone som gjæret ut på 3 dager med Verdant og har stabil SG over 3 dager, er det da bare og tappe på fat? Eller skal man gi gjæren noen flere dager på å rydde opp i egen leir?
 
Jeg ville latt ølet stå minimum 10 dager uansett, men det er nå meg
Jeg tenker at hvis den er ferdig utgjæra på 3 dager kan den få en ekstra uke til å "rydde" opp
Skal du ikke ha "plass" / tid til å tørrhumle også da?
 
Selvfølgelig tørrhumle, glemte den i farta, tilsetter den nå så får den en fire fem dagers tid så tappes det. Da nærmer vi oss den magiske 14 dageren ;)
 
Hva du finner og hva som er der, er ikke nødvendigvis det samme:). Og å skylle gjennom med varmt vann tar neppe livet av de som har gjemt seg godt i en avkrok.

Som regel går det så klart bra. Det gjorde det for meg, også. Men det hendte at det ikke gjorde det. Å koke krana noen minutter trur jeg er ei god investering. Og så plukker jeg den ikke helt fra hverandre så ofte, må jeg innrømme. Men jeg kjenner meg ganske sikker på at den prosedyren jeg nå følger, er god. Jeg tapper nemlig bunnfallet over på juiceflasker (som jeg er nøye med reinhold og desinfisering av) og setter dem i kjøleskap. Så dekanterer jeg startervørter fra dem. Der hender det de blir stående lenge, og tidligere forekom det at det skjedde noe med dem. Det gjør det ikke lenger. Derfor kjenner jeg meg trygg.

De flaskene er dessuten nyttige om det skulle komme en infeksjon i brygget. Hvis flaskene er like fine, ligger årsaken etter tappinga - og da høyst sannsynlig i dårlig reinhold av gjæringskar. Hvis både flaskene og brygget blir infisert, må årsaken nesten ligge et sted på veien fra starten av nedkjølinga til og med tappinga.

(Sjølsagt kan du tappe en liten skvett over på ei mindre flaske for å ha en sånn kontroll, du trenger ikke 2-3 liter:). Og så kan du jo sette den i romtemperatur, men da vil det vel skje noe etter hvert uansett, nesten? Skjønt hvem veit - jeg har ei flaske med startervørter stående i kjelleren som jeg trur har stått der i tre år. Den er like mjuk og fin, i alle fall. Men jeg får meg ikke til å bruke den:).)
Jeg har adaptert noe av det samme, men med i det siste med en adapsjon; jeg tapper startervørter rett etter kok er ferdig, fyller det på beholder som tåler varme, (flasker eller kanne med uklar plast (PE?) tåler kok arm veske). Er da sikker på at de holder seg lenge. Etter nedkøling tapper jeg «hodet» (1st tap, ca 1 l) på 5 l kanne, (denne har jeg gjerne skyllet med 1 1/2l kokende vann først). Deretter tapper jeg vørter til hovedbrygg, (klar), til uklar vørter kommer. Deretter tapper jeg «halen» over på samme kanne. Innholdet av denne kannen, (gjerne 3-5l) brukes til en eksperimentell øl, feks en brett/sur/spintanfermentert, og noen ganger rett i en starter, hvis jeg har neste brygg plassert i kalenderen i nær framtid.
Men idéen med å sette av en slant til en «infeksjonstest» er jo genial, («forced infection test»?). Må starte med denne praksisen. 1/2 l desinfisert/kokt PE flaske, plassert i romtemp, (med overflødig luft presset ut), burde avsløre det meste :)

Edit: Btw; jeg har aldri skrudd fra hverandre kranene mine, (har en ombygd (RIMS) DigiBoil), og en BrewTools B40), resirk'er kun varmt vann (m. CraftClean) gjennom. Tross at jeg har kjørt noen kettlesours i DigiBoilen, har jeg ikke hatt noen infeksjoner (som jeg har merket). Vel, ikke pga hotside-utstyret, hvertfall. Har en Best Bitter som fikk ett 1/2 år på eiketønne med Brett (Claus) - den dro på seg en "sur snue" - men det var vel å forvente i.o.m. ett den sto trøkka inntil en Roeselare-tønne :p

Min antagelse er at det er liten sjanse for at det dannes extremofile bakterier i kranene våre, om når man resirk'er vann på 100C så varmer det opp ev smuss så bakterier/gjær blir drept, (selv om de gjemmer seg i en "krok", fordi .... vel rommet rundt er 100C).
Antar derfor at infeksjon skjer cold-side. Jeg er mest bekymra for hva som flyter rundt i lufte, for - herregud - så raskt en utslagsbøtte, eller halvfullt glass øl blir infisert hvis det får stå.
 
Sist redigert:
Hvilken temperatur kan jeg gjære Lalvin EC1118 på?
Bør jeg kjøre temperaturstyring eller kan jeg la den gjære fritt i romtemperatur på sommern?
 
Kanskje du også kan blåse CO2 eller luft igjennom etter at du har "vasket" med vann
Uten om det så er det vel bare å håpe på det beste
 
Tilbake
Topp