Tråden for dumme spørsmål.

Hei. En kompis har karbonert en småtøs med 1 sukkerbit pr 0.5 l. Ved test i går etter 2 uker i romtemp blei det konstatert flatt øl og labert med skum. Er trikset da å jekke opp, tilsette 1ny sukkbit og kjapt på med ny kork?
 
Hei. En kompis har karbonert en småtøs med 1 sukkerbit pr 0.5 l. Ved test i går etter 2 uker i romtemp blei det konstatert flatt øl og labert med skum. Er trikset da å jekke opp, tilsette 1ny sukkbit og kjapt på med ny kork?
Nei. Snu flaskene opp ned så gjæren kommer i suspensjon igjen, snu dem tilbake og sett dem varmere og håp. Det høres ut som om gjæren hadde tatt kvelden, så det er ikke umuilig at det ikke er noe håp. Men hvis det tross har skjedd noe nå - det var litt skum? - så kan det hende det likevel skjer noe,

Årsaken til sånt er nok at det ikke har blitt brukt nok gjær/ikke frisk nok gjær - eller at noe annet kan ha skapt dårlige forhold for gjæren.

Om det ikke kommer seg, kan det forsøkes å droppe noen korn tørrgjær i hver flaske. Sukker er det ikke noe poeng i å tilsette; det har han jo allerede gjort, og det har ikke blitt borte. Om du tilsetter mer, og gjæringa kommer i gang, kan det bli bomber.
 
Nei. Snu flaskene opp ned så gjæren kommer i suspensjon igjen, snu dem tilbake og sett dem varmere og håp. Det høres ut som om gjæren hadde tatt kvelden, så det er ikke umuilig at det ikke er noe håp. Men hvis det tross har skjedd noe nå - det var litt skum? - så kan det hende det likevel skjer noe,

Årsaken til sånt er nok at det ikke har blitt brukt nok gjær/ikke frisk nok gjær - eller at noe annet kan ha skapt dårlige forhold for gjæren.

Om det ikke kommer seg, kan det forsøkes å droppe noen korn tørrgjær i hver flaske. Sukker er det ikke noe poeng i å tilsette; det har han jo allerede gjort, og det har ikke blitt borte. Om du tilsetter mer, og gjæringa kommer i gang, kan det bli bomber.
Takk for utfyllende svar, men det er jo kun tilsatt 1 sukkerbit i utgangspunktet? Noe som er alt for lite i mine øyne.. Jeg tenker at det sukkeret som er tilsatt er spist, men har gitt for lite karbonering. (4 g/l) eller er jeg på villspor?
 
Takk for utfyllende svar, men det er jo kun tilsatt 1 sukkerbit i utgangspunktet? Noe som er alt for lite i mine øyne.. Jeg tenker at det sukkeret som er tilsatt er spist, men har gitt for lite karbonering. (4 g/l) eller er jeg på villspor?
Jeg har aldri brukt sukkerbiter, men jeg pleide å bruke 5g/l den gangen jeg brukte sukker. (Jeg bruker vørter nå). Og én sukkerbit veier fra 2 til 2,5 gr, så det blir omtrent det samme. Det er sikkert i den lave enden av hva folk bruker, men jeg fikk aldri høre at ølet mitt var for lavt karbonert. Så om én sukkerbit har blitt spist opp av gjæren i ei halvlitersflaske, skulle ølet i den være greit karbonert.

Har det overhodet ikke skjedd noe, er det ikke liv i gjæren. Har det skjedd litt, kan du håpe at det bare tar lenger tid. Ikke i noen av de to tilfellene vil det hjelpe å tilsette mer sukker. For lite sukker er ikke problemet.
 
Takk for utfyllende svar, men det er jo kun tilsatt 1 sukkerbit i utgangspunktet? Noe som er alt for lite i mine øyne.. Jeg tenker at det sukkeret som er tilsatt er spist, men har gitt for lite karbonering. (4 g/l) eller er jeg på villspor?
Mine (demarara) sukkerbiter er på 3g, da skal 1 sukkerbit gi 2.4 vol CO2 (i 1/2 l øl), som oftest oppgis som sweetspot for «vanlig» øl. Tilsetter jeg 2 sukkerbiter får jeg 4 vol CO2, som er i øvre sjiktet av hva man benytter, feks til saison, cider, og endel belgiske øl (kloster/spontanfermentert … typisk «tørt» øl). Engelske øl ligger typisk litt lavere (2 vol) enn «vanlig» øl, samme gjelder mørke/fyldige/kraftige øl. Lettere pils kan karboneres litt høyere enn snittet, (norsk pils karboneres vel litt over snittet, hvis jeg husker riktig).
Skal du karbonere «småflasker», (37cl), går du tilsv. ned i mengde, (feks 2 g istedet for 3g). Mao er det nyttig å ha både 2 g og 3 g sukkerbiter tilgjengelig).
Så spiller jo personlig preferanse inn, kanskje man liker litt mer «spritzy» pils …?
Men det kan fort bli feil med for mye CO2 óg. Jeg overkarbonerte en brown ale, (3g i 1/2l), det ble feil/rart (for meg).
Som nevnt av fler over er det nok ikke mangel på sukker som er problemet, og det er sjelden all gjær er borte/«utslitt». Ville gitt det tid. Har hatt (sur)øl som har trengt over 1 mnd, de ble helt ok etter noen mnd.
 
Vanlig hvite sukkerbiter veier i snitt 2,3 gram noe som gir 2 vol (per 0,5 L)
Litt lite for en blond, men hvis ølet er flatt så er det no annet som er problemet
 
Skulle til å brygge en "Superfresh Citrus IPA" som jeg mente jeg hadde alt klart til.. ( Superfresh Citrus IPA - Google Docs ) men der tok jeg tydeligvis feil.
Så forsøkte meg på å lage en oppskrift i brewfather for første gang med det jeg hadde og tror det skal være ca innafor:

brewfatherIpa.JPG

Ser det ca ok ut? Har en del mer humle jeg kan legge til (mosaic, cascade, centennial, colombus) hvis det er noen komboer som egner seg godt.
 
Takk for innspill. Ølet var ikke helt flatt, men tæmt. Det er brukt de minste sukkerbiter (veier 2 g). Tror han har tilsatt noe mer sukker i noen og lar noen stå. Time will show..

De gangene jeg karbonerer med sukker bruker jeg 2 sukkerbiter pr 0.5 l som gir frisk fin karbonering i mine øyne.
 
Jeg skal brygge en weizenbock, og profilen til Brewfather anbefaler 120-200 ppm bikarbonat.
Jeg trodde at bikarbonats eneste funksjon i mesken var å heve pH, men den har tydeligvis en annen funksjon også?

Hvis jeg tilsetter etter profilen ender pH på 5,95, så da må det tilsettes syre for å dra den ned igjen.
Vil jo helst unngå det hvis det ikke er nødvendig.

weiz.jpg
 
Jeg skal brygge en weizenbock, og profilen til Brewfather anbefaler 120-200 ppm bikarbonat.
Jeg trodde at bikarbonats eneste funksjon i mesken var å heve pH, men den har tydeligvis en annen funksjon også?

Hvis jeg tilsetter etter profilen ender pH på 5,95, så da må det tilsettes syre for å dra den ned igjen.
Vil jo helst unngå det hvis det ikke er nødvendig.

Vis vedlegget 56987
Bikabonat har jo ikke noen direkte smaksfunksjon, men bidrar til tds - du får altså en hardere munnfølelse. Men jeg ser ikke at det er noe poeng i en weizenbock. Og så spørs jo hva du bruker som kilde for bikarbonatet, da.

Nei, jeg hadde glatt gitt f... i det der.
 
Takk, da dropper jeg natron :)
Jeg vil påstå at du kan droppe absolutt alt av vannjusteringer for en weizen, hvis vannkilden din er "vanlig norsk bløtt overflatevann", og så bruke kun noe syre for å få koken ned på vanlig nivå (som jeg ikke husker hva er). Men en bock bør ikke ligge langt unna en grei pH i seg selv hvis du har dette "vanlige norske bløte overflatevannet". Spørs på mengden røstet malt, if any.
Noen dråper fosforsyre så er du der. En fæl ting er overjustert bavarisk weizen, de skal være bløte som fløyel, så unngå å tilsette noen form for kalsium, er mitt tips. Kalsium gjør vannet hardere, det vil du ikke ha.

Hvis du driver med kontinuerlig skylling så pass på pH'en allerede i mesken for å ikke trekke ut tanniner, tanniner er noe som "fort" kan velte en weizen.

Og, kok den gjerne stund, maillard gir deg munnfylde.
 
Sist redigert:
Jeg vil påstå at du kan droppe absolutt alt av vannjusteringer for en weizen, hvis vannkilden din er "vanlig norsk bløtt overflatevann", og så bruke kun noe syre for å få koken ned på vanlig nivå (som jeg ikke husker hva er). Men en bock bør ikke ligge langt unna en grei pH i seg selv hvis du har dette "vanlige norske bløte overflatevannet". Spørs på mengden røstet malt, if any.
Noen dråper fosforsyre så er du der. En fæl ting er overjustert bavarisk weizen, de skal være bløte som fløyel, så unngå å tilsette noen form for kalsium, er mitt tips. Kalsium gjør vannet hardere, det vil du ikke ha.

Hvis du driver med kontinuerlig skylling så pass på pH'en allerede i mesken for å ikke trekke ut tanniner, tanniner er noe som "fort" kan velte en weizen.

Og, kok den gjerne stund, maillard gir deg munnfylde.

Jeg bruker ro-vann så noe må jeg vel tilsette.
Her er det Brewfather anbefaler i tillegg til syre:

weizstyle.jpg

HCO3 blir null, resten tenkte jeg å følge, men du ville ha redusert kalsium?
 
Gordon Strong bruker RO vann, han og. Han tilsetter 0.25 tsp 10% phosphoric acid i 5 Gallons. + 1 tsp CaCl2 inn i mash.
 
Jeg bruker ro-vann så noe må jeg vel tilsette.
Her er det Brewfather anbefaler i tillegg til syre:

Vis vedlegget 57002

HCO3 blir null, resten tenkte jeg å følge, men du ville ha redusert kalsium?
@Miguel får vel støtte i denne artikkelen, som har vært flittig sitert tidligere: "High salt contents can reduce the desired soft taste of the beer. Therefore, it is advisable to desalinate the water rather than using brewing salts to increase the mineral content."

Det er jo ikke sånn at det ikke vil finnes salter i vørteren når du bruker ro-vann om du ikke tilsetter noe. Maltet inneholder gode mengder av de mineralene som trengs: https://forum.norbrygg.no/threads/vannjustering.43489/page-2#post-553498

Jeg trur jeg har brukt å slenge i en liten dose kalsiumsulfat og ditto med kalsiumklorid "for sikkerhets skyld", men egentlig trur jeg du like gjerne kan droppe det.
 
Det er jo ikke sånn at det ikke vil finnes salter i vørteren når du bruker ro-vann om du ikke tilsetter noe. Maltet inneholder gode mengder av de mineralene som trengs
Er klar over det, men har aldri brygget noe uten å tilsette noe som helst, er usikker på hvordan gjæren vil trives.
Men hvis du mener det går bra hadde det jo vært artig å prøve, bare for forskningens skyld :)

Så da prøver jeg med kun fosforsyre (og gjærnæring).
 
Tilbake
Topp