men også potensielle maillard-forskjeller, og DMS-nivåer blir litt annerledes.
trur det løser seg ganske greit. Men en enkel løsning er vel å tappe ut litt vørter og løse det opp i det?Jeg skal bruke laktose for første gang til helgen og skal tilsette siste 15 min av kok. Jeg har dampkondensator og har litt vanskelig for å kunne røre under, og rett etter, tilsetning. Løser det seg greit opp av seg selv, eller er det stor fare for at det svir seg på elementene osv?
trur det løser seg ganske greit. Men en enkel løsning er vel å tappe ut litt vørter og løse det opp i det?
Noen forskjell på 15 vs 30min hopstand?
Tenker generelt. Mtp hva det gir av smak osv. Ser det varieres på alt mellom 15-30 min i ulike oppskrifter. Så skulle gjerne vite hva som ligger bak avgjørelsen om hvor lang tid hopstand skal være.Tenker du mtp. på no-chill? Eller generelt
30 min kan gi mer smak, både aroma og bitterhet. Det virker som om det er ganske stor konsensus om at lange hopsstands er unødvendig. Men hvor korte de kan være hvor du fremdeles får veldig godt utbytte av humla er mindre sikkert. Men ut fra hva jeg har lest er mesteparten gjort på antagelig 10 min. Har prøvd både 15 og 30 uten å merke meg noen spesiell forskjell. Opererer med 20min på mine egne oppskrifter.Noen forskjell på 15 vs 30min hopstand?
Jeg ville forsøkt å hive i på flameout og kjølt umiddelbart, eller etter ett minutt eller to, til 80 grader eller lavere og så hvilt der en liten stund. Da får du vel i pose og sekk?60 grader? Får du ekstrahert nå særlig aroma da?
Jeg liker aroman jeg får rett etter flame out, så pleier hive i alt da
Da holder det også kanskje med 5 min..?
Tja, var det ikke her jeg leste det da. Og noe @Miguel skreiv for en god tid tilbake om at han fikk bedre resultat av 60-65C. Jeg adopterte teknikken etter det, og har hatt gode resultater.60 grader? Får du ekstrahert nå særlig aroma da?
Hvilken forskjell opplever du med 2 doser kontra en stor?Har landet på ca. 75 grader i ca. 20 min. Er det mye humle i whirlpool deler jeg opp i to omganger på tilsammen ca. 40 min, tempen pleier å synke noe i løpet av tiden...
Altså, det er noe man muligens kan savne, med 30min koketid, maillard iallefall. Men er ikke risken større for å få evt uønsket DMS med 30 min?forutsetningen er vel at man ikke får maillardreaksjoner og eller DMS med moderne malt og 30 min koketid
Når det er sagt så prøvde jeg det i fjor og det var "noe" jeg ikke likte så har gått tilbake til 60 -75 min koketid
Syntes egentlig bryggedagen blir mer behagelig på den måten også
Opplever mer av alt, litt som 2 doser tørrhumling. Men 2 doser tørrhumling har større effektHvilken forskjell opplever du med 2 doser kontra en stor?
Helt uproblematisk. Du får ikke DMS med moderne malt. Marshall Schott har testa dette lenge og grundig med det han kaller "short and shoddy", hvor han også kutter mesketida til 20-30 minutter. Sjøl har jeg kjørt jeg en serie med seks s&sh-brygg - to av dem med pils - og merka ingen negative konsekvenser.Redusere koketid? Ser David Heath har lagt ut en video der han mener koketiden kan reduseres til 30 min. Med dagens høye strømpriser er det kanskje en ide. Han må øke humletilsetningene noe for å nå samme IBU. Er det en god ide tro?