Tråden for dumme spørsmål.

Sjekker SG med refraktometer etter oppkok flere ganger frem til kokeslutt, kjører SG, gjenværende koketid og volum inn i en kalkulator i Beersmith som sier hva OG og volum skal bli.

Målingene blir ikke alltid nøyaktige. Noterte at målingen på pilsen var 1.040 etter 15 minuters kok, noe som gir 1.048 etter kok.
Nå skal det sies at i de samme notatene står det også en måling på 1.043 på samme tidspunkt, noe som gir en OG på 1.051, og det er bare 2 poeng unna det jeg fikk. Vanskelig å vite hvilken måling jeg kan stole på når jeg står der å brygger.
Jeg bruker Brewersfriend sin kalkulator, og den gir veldig riktige resultater. Men viktig med en nøyaktig måling og en riktig observasjon av vørtervolumet, selvsagt. Volumet er alltid litt mindre enn det ser ut som når det koker.

Sjekker SG med refraktometer etter oppkok flere ganger frem til kokeslutt, kjører SG, gjenværende koketid og volum inn i en kalkulator i Beersmith som sier hva OG og volum skal bli.

Målingene blir ikke alltid nøyaktige. Noterte at målingen på pilsen var 1.040 etter 15 minuters kok, noe som gir 1.048 etter kok.
Nå skal det sies at i de samme notatene står det også en måling på 1.043 på samme tidspunkt, noe som gir en OG på 1.051, og det er bare 2 poeng unna det jeg fikk. Vanskelig å vite hvilken måling jeg kan stole på når jeg står der å brygger.
Jeg har et refraktometer - i en skuff. Og der har det ligget lenge:).

Jeg måler med hydrometer, og de målingene er alltid pålitelige. Jeg bruker også - som @Holmentoppen - kalkulatoren til Brewersfriend (Dilution and boil off), og resultatet stemmer godt. Men vær obs på volumforskjellen mellom kokende vørter og vørter ved romtemperatur. Jeg beregner en forskjell på 4%. Så hvis jeg har 40 liter kokende vørter, tilsvarer det 38,4 liter nedkjølt vørter.

Sist redigert:
Har hatt litt varierende målinger fra refraktometer før jeg forstod hvordan det best brukes. Vanligvis fordi at overflaten ikke er heilt rein. Koker et kvarter først som jeg vanligvis gjør. Alle "normal-øl" kokes 75 minutter. Før bitterhumla måler jeg SG ved å ta et par dråper på refraktometeret som på forhånd sprayes ned av tynn starsan blanding og tørkes med papir. Treffer vanligvis ganske bra, og er jo en del raskere enn å vente på at vørteren skal kjøles ned.

Har hatt litt varierende målinger fra refraktometer før jeg forstod hvordan det best brukes. Vanligvis fordi at overflaten ikke er heilt rein. Koker et kvarter først som jeg vanligvis gjør. Alle "normal-øl" kokes 75 minutter. Før bitterhumla måler jeg SG ved å ta et par dråper på refraktometeret som på forhånd sprayes ned av tynn starsan blanding og tørkes med papir. Treffer vanligvis ganske bra, og er jo en del raskere enn å vente på at vørteren skal kjøles ned.
Kommer vel litt an på hva slags prosess man har hva som er praktisk. Jeg mesker (batch sparge) i en kjele på badet, tapper ut i bøtte og heller over i en kjele under kjøkkenvifta. De to delene blandes kjapt, og jeg tar en prøve for å måle SG, og en for å måle pH. Begge kjøler jeg i et trelitersmål med kaldt vann, og det er klart lenge før vørter'n i kjelen har begynt å koke. Lite ekstra arbeid, og venting på nedkjøling er ikke noe problem. Sånn jeg husker det, kløna jeg mer med refraktometeret:). (Hydrometeret har jeg i en holder på veggen, så det er alltid klart til bruk. Jeg tar en del prøver av øl som står til gjæring, så det må være lett tilgjengelig.)

Planlegger en WIT. Butikken hadde ikke vanlig hvete malt, men Heidelberg hvete malt.
Ser denne er uten skall, men jeg har ingen planer om å skylle dette brygget.
Er det da et like godt alternativ til malt? Skal bruke rundt 30% i gristen.

Har vanlig hvete skall?

Har brygget wit med ca 30% hvete uten at det ga problemer. Har brygget tysk hveteøl med 50% hvete og 20 gram risskall. Det rant fortere enn vanlig gjennom mesken og fikk lavere effektivitet enn vanlig.

Sist redigert:
Har vanlig hvete skall?

Har brygget wit med ca 30% hvete uten at det ga problemer. Har brygget tysk hveteøl med 50% hvete og 20 gram risskall. Det rant fortere enn vanlig gjennom mesken og fikk lavere effektivitet enn vanlig.
Du har kanskje rett, ikke skall på hvete nei. Men skal kvernes som normalt?
Jeg har risskall liggende, kan jo hive en slant av det oppi også selvom jeg ikke skal skylle, men for bedre gjennomgang i mesken.

Sist redigert:
Har kvernet bygg og hvete på samme måten, men jeg er ingen ekspert på dette.
Hvete malt er litt mindre i størrelse så det bør kvernes for seg selv med litt trangere åpning.
Hvis ikke du gjør det så kan du få dårligere effektivitet.

Har 4dl kompakt slurry med wlp940. Kan jeg dekantere det, friske opp det med et par bokser vørterøl mens jeg brygger og dumpe det i 40l lagervørter sammen med litt gjærnæring? Blir det nok? For mye? Jeg har aldri brukt slurry før. Den er 6 dager gammel.

Har 4dl kompakt slurry med wlp940. Kan jeg dekantere det, friske opp det med et par bokser vørterøl mens jeg brygger og dumpe det i 40l lagervørter sammen med litt gjærnæring? Blir det nok? For mye? Jeg har aldri brukt slurry før. Den er 6 dager gammel.
Den der kan du pitche direkte..

Blir det nok? Brewersfriend-kalkulatoren vil ha 7dl slurry, men hva jeg leser på div forum sier jeg har plenty. Mener også å ha lest at kalkulatoren på Brewersfriend er litt streng.
Brewfather sier 700 mrd celler til 40 liter 1.045 med pitchrate 1.5. Men det kommer jo an på hva du legger i "lagervørter", og hvor lavt du planlegger å gjære. Slurryen din har sikkert minst 1,5 - 2 mrd per milliliter, så jeg tenker at det passer helt ypperlig det du har til å pitche direkte.

Brewfather sier 700 mrd celler til 40 liter 1.045 med pitchrate 1.5. Men det kommer jo an på hva du legger i "lagervørter", og hvor lavt du planlegger å gjære. Slurryen din har sikkert minst 1,5 - 2 mrd per milliliter, så jeg tenker at det passer helt ypperlig det du har til å pitche direkte.
Det var det brewersfriend kom frem til også. Jeg tenker å gjære på 12c° og regnet egentlig med at jeg hadde nok til det jeg tenker å gjøre. Men greit å få luften ideen og få verifisert det :) sikter på en OG på 048.

Blir det nok? Brewersfriend-kalkulatoren vil ha 7dl slurry, men hva jeg leser på div forum sier jeg har plenty. Mener også å ha lest at kalkulatoren på Brewersfriend er litt streng.
Kan ikke svare for kalkisen, men egen erfaring fra mange titalls batcher med lagergjær sier meg at det der hadde holdt for meg..

Funker fint, så lenge du har vært nøye med reinsligheta. Å friske den opp slik du foreslår, er en god ide. Du får en vesentlig raskere start på gjæringa. Det er i alle fall mi erfaring. Rist godt i starten og la den stå i ro til du skal pitche, men la den stå på den temperaturen du skal pitche på, eller sånn omtrent, i alle fall.

Har to plastkraner til gjæringsbøtter som begge lekker etter siste rengjøring/demontering. Ikke mye men skulle hatt noe tetting/smurning mellom indre og ytre "dings" som går inn i bøtta. (Ikke den som vris for å åpne kran).
Noe godt forslag til tetting som kan tenkes finnes i hjemmet nå til bruk i kveld?

Vil det her fungere?
Næringsmiddelgodkjent?

Sist redigert:
Kan ikke svare på på den gjengepastaen der, men tenkte å nevne at om du med en feil satt pakningen på innsiden vil det kunne føre til lekkasje da væsken følger gjengene på gjennomføringen under pakningen og det vil dryppe ut på utsiden.

Tilbake
Topp