Tråden for dumme spørsmål.

Noen med et trent øye som kan se om disse gjennomføringene kan passe Ultratap?
 

Vedlegg

  • 638_1812799353.jpg
    638_1812799353.jpg
    461,1 KB · Sett: 19
Min begrensede erfaring er at den typen kran (som på Lindr tårn) har andre gjenger enn Perlic, Ultratap osv. Tror det er europeiske og amerikanske gjenger.
 
I stede for å bruke kjøleskapet jeg hadde tenkt å ha kalde ølfat i sommer. Kunne jeg koblet Ink-birden til aircondition og plassert på et lite rom slik at den blåste kald luft mot gjæringskaret når det ble for varmt?
 
I stede for å bruke kjøleskapet jeg hadde tenkt å ha kalde ølfat i sommer. Kunne jeg koblet Ink-birden til aircondition og plassert på et lite rom slik at den blåste kald luft mot gjæringskaret når det ble for varmt?
Hvis airconitioneren klarer å dra ned temperaturen nok, er det vel ingen grunn til at det ikke skulle funke. Du lager deg jo i realiteten et kjølerom.
 
Ja, i teorien skal det jo kunne funke. Spørsmålet er hvor effektivt det er eller om det bare blir mest bråk
Hadde bare tenkt de første dagene uansett, og kanskje slå av på natta
 
Trolig dyrt å kjøle ned hele rommet. Er det ikke enklere og billigere å kjøpe et billig kjøleskap på Finn og sette det på det lille rommet? Da slipper du også evt kondensproblemene som oppstår i veggene om du lager kjølerom i et rom med dampsperra på utsiden av isolasjonen. (Kjølerom har dampsperra på innsida)
 
Noen formening om holdbarheten til 2017 Humle? Aldri vært åpna, fryst hele tiden.
 

Vedlegg

  • 20220329_124624.jpg
    20220329_124624.jpg
    1.004,9 KB · Sett: 16
Trolig dyrt å kjøle ned hele rommet. Er det ikke enklere og billigere å kjøpe et billig kjøleskap på Finn og sette det på det lille rommet? Da slipper du også evt kondensproblemene som oppstår i veggene om du lager kjølerom i et rom med dampsperra på utsiden av isolasjonen. (Kjølerom har dampsperra på innsida)
Dampsperre alltid på varm side av konstruksjonen, fukt vandrer mot kald side.
 
I dag skal vienna lageren min brygges!
Men så kom jeg på at jeg drar på ferie den 12 april. Må altså flaskes den 11 april senest.

Vil en vienna lager gjæret på w34/70 @ 15c være ferdig for flasker på 12 dager?

Hva tror dere?
 
Har endelig begynt å lagre noe øl på fat. Starta pent med noen få og Sodastream. For første gang skulle jeg i dag fylle noen flasker fra fat med beer gun. Ble litt overrasket over hvor lite som fulgte med i esken. Så nå sitter jeg med en ølpistol med to slanger uten noe i enden... Gidder noen med erfaring å ramse opp hva jeg trenger i tillegg? Gjerne med link.

Kjøper 2 eller 4 kg co2-flaske om det gjør ting enklere enn med Sodastream.

- Ball lock til co2?
- Splitter så jeg kan ha co2 til både fat og beer gun
- Annet jeg bør tenke på?
 
Har endelig begynt å lagre noe øl på fat. Starta pent med noen få og Sodastream. For første gang skulle jeg i dag fylle noen flasker fra fat med beer gun. Ble litt overrasket over hvor lite som fulgte med i esken. Så nå sitter jeg med en ølpistol med to slanger uten noe i enden... Gidder noen med erfaring å ramse opp hva jeg trenger i tillegg? Gjerne med link.

Kjøper 2 eller 4 kg co2-flaske om det gjør ting enklere enn med Sodastream.

- Ball lock til co2?
- Splitter så jeg kan ha co2 til både fat og beer gun
- Annet jeg bør tenke på?
Her er et veldig OK oppsett på beergun:

For CO2 følger du siste halvdel av denne videoen:

For øl siden følger du denne videoen for tilkobling til Beergun:
ellers gjør du som vist på den første videoen.

Dette gir veldig god fleksibilitet på lengden slanger, du kapper bare ønskede lengder av 3/16" slangen.
Det gir også mye mindre skumproblemer med å bruke den tynne slangen.

Bytte ut slangen er også enkelt og relativt billig.
 
Fikk en pils med litt for høy OG, 1.056 mot 1.048 i oppskrift. Er det bare å koke opp 4,6L vann som BF sier, og hive oppi gjæringskaret? Blir nesten ikke headspace i gjæringskaret da. Gjør det noe? 25L batch.
 
Fikk en pils med litt for høy OG, 1.056 mot 1.048 i oppskrift. Er det bare å koke opp 4,6L vann som BF sier, og hive oppi gjæringskaret? Blir nesten ikke headspace i gjæringskaret da. Gjør det noe? 25L batch.
Jeg pleier vel å få ca 5 cm krausen på lagergjærene jeg bruker (gjærer på 9-11 grader). Bitterhet og humlesmak vi jo da avta en del …

Så kanskje ett kompromiss? Vanne ut med halvparten av mengden?
 
Tilbake
Topp