Calfiornia Common-gjæren - wlp810, eller tilsvarende fra andre produsenter - er en lagergjær som er trent til å jobbe på høyere temperatur. Jeg har god erfaring med den til det bruket du trenger den til. Men ellers er w-34/70 et brukbart alternativ, som @loebrygg sier.Jeg har desverre ingen kjølemåte under brygging av øl.
Men jeg har en bod som jeg kan tempraturkontrollere ihht tempen på gjærbøtta. Fungerer utmerket i vinterhalvåret, men ikke veldig bra om sommeren grunnet manglende kjøling.
Derfor tenker jeg å brygge en god del før det blir for varmt.
(Skal kjøpe inn utstyr for kjøling senere)
Pr nå klarer jeg holde gjæringa nede på ca 15-16 grader, men ikke f.eks 12c desverre.
Og så tenkte jeg at jeg skulle lage 60l vienna lager. Men dette er jo som kjent en lagerøl med lager gjær.
Noen som har forslag til hvordan jeg løser dette?
Finnes det en nøytral og grei gjær som jobber fint på 16c og gir en grei øl?
Behøver ikke være 100% typeriktig for stilen. Viktigste er at det smaker godt.
Fermentis W-34/70 er din venn. Fermentis har dokumentert egenskapene til denne lagergjæren godt. Den leverer et nøytralt øl opp til 18 grader. Tåler også underpitching. Har ikke lenken til testen i farten, men det skulle være lett å finne.Jeg har desverre ingen kjølemåte under brygging av øl.
Men jeg har en bod som jeg kan tempraturkontrollere ihht tempen på gjærbøtta. Fungerer utmerket i vinterhalvåret, men ikke veldig bra om sommeren grunnet manglende kjøling.
Derfor tenker jeg å brygge en god del før det blir for varmt.
(Skal kjøpe inn utstyr for kjøling senere)
Pr nå klarer jeg holde gjæringa nede på ca 15-16 grader, men ikke f.eks 12c desverre.
Og så tenkte jeg at jeg skulle lage 60l vienna lager. Men dette er jo som kjent en lagerøl med lager gjær.
Noen som har forslag til hvordan jeg løser dette?
Finnes det en nøytral og grei gjær som jobber fint på 16c og gir en grei øl?
Behøver ikke være 100% typeriktig for stilen. Viktigste er at det smaker godt.
Fermentis WB-34/70 tror jeg kan bli din venn
Ellers hadde jeg også god erfaring med wlp800 på 15 c
Calfiornia Common-gjæren - wlp810, eller tilsvarende fra andre produsenter - er en lagergjær som er trent til å jobbe på høyere temperatur. Jeg har god erfaring med den til det bruket du trenger den til. Men ellers er w-34/70 et brukbart alternativ, som @loebrygg sier.
Blir nok tørrgjær i denne omgang, så da jeg tror det blir 34/70! Takker for gode innspill!Jeg har gjæret pils i romtemperatur med Fermentis 34/70 med brukbart resultat, så 15 grader i rommet bør gå greit med den gjæren. Jeg ville likevel kjølt ned til under den temperaturen og brukt nok gjær.
Da vet jeg hva det blir om værmeldinga viser for høy temp! takker!K-97 trives godt ned mot 15 grader. Gjør lite ut av seg og bør fungere greit som erstatning for lagergjær på vienna.
25 liter med såpass høy OG som 1.053 ut av 5,15 kg malt er veldig godt utbytte.Med 18l meskevann på 5,15 kg malt (5 kg pils og 0,15 acid + 2g kalsiumklorid), blir det for mye med 17,5l skyllevann? Ikke at den blir for tynn, men om faren for taniner blir veldig stor. Vannet mitt skal være normalt. Har ikke mulighet til å måle PH. Jeg mener å huske at det siste som rant av var rundt 1.010 +- målt med refraktometer, noe som vel er i grenseland?
Fikk 25l på 1.053 til gjæring. Lar det ikke være mye igjen i grainfatheren når jeg overfører.
Jeg bruker Brewersfriend sin kalkulator, og den gir veldig riktige resultater. Men viktig med en nøyaktig måling og en riktig observasjon av vørtervolumet, selvsagt. Volumet er alltid litt mindre enn det ser ut som når det koker.Sjekker SG med refraktometer etter oppkok flere ganger frem til kokeslutt, kjører SG, gjenværende koketid og volum inn i en kalkulator i Beersmith som sier hva OG og volum skal bli.
Målingene blir ikke alltid nøyaktige. Noterte at målingen på pilsen var 1.040 etter 15 minuters kok, noe som gir 1.048 etter kok.
Nå skal det sies at i de samme notatene står det også en måling på 1.043 på samme tidspunkt, noe som gir en OG på 1.051, og det er bare 2 poeng unna det jeg fikk. Vanskelig å vite hvilken måling jeg kan stole på når jeg står der å brygger.
Jeg har et refraktometer - i en skuff. Og der har det ligget lenge.Sjekker SG med refraktometer etter oppkok flere ganger frem til kokeslutt, kjører SG, gjenværende koketid og volum inn i en kalkulator i Beersmith som sier hva OG og volum skal bli.
Målingene blir ikke alltid nøyaktige. Noterte at målingen på pilsen var 1.040 etter 15 minuters kok, noe som gir 1.048 etter kok.
Nå skal det sies at i de samme notatene står det også en måling på 1.043 på samme tidspunkt, noe som gir en OG på 1.051, og det er bare 2 poeng unna det jeg fikk. Vanskelig å vite hvilken måling jeg kan stole på når jeg står der å brygger.
Kommer vel litt an på hva slags prosess man har hva som er praktisk. Jeg mesker (batch sparge) i en kjele på badet, tapper ut i bøtte og heller over i en kjele under kjøkkenvifta. De to delene blandes kjapt, og jeg tar en prøve for å måle SG, og en for å måle pH. Begge kjøler jeg i et trelitersmål med kaldt vann, og det er klart lenge før vørter'n i kjelen har begynt å koke. Lite ekstra arbeid, og venting på nedkjøling er ikke noe problem. Sånn jeg husker det, kløna jeg mer med refraktometeret. (Hydrometeret har jeg i en holder på veggen, så det er alltid klart til bruk. Jeg tar en del prøver av øl som står til gjæring, så det må være lett tilgjengelig.)Har hatt litt varierende målinger fra refraktometer før jeg forstod hvordan det best brukes. Vanligvis fordi at overflaten ikke er heilt rein. Koker et kvarter først som jeg vanligvis gjør. Alle "normal-øl" kokes 75 minutter. Før bitterhumla måler jeg SG ved å ta et par dråper på refraktometeret som på forhånd sprayes ned av tynn starsan blanding og tørkes med papir. Treffer vanligvis ganske bra, og er jo en del raskere enn å vente på at vørteren skal kjøles ned.