Tråden for dumme spørsmål.

Mulig jeg er naiv etter å ha brukt BE-134 uten å oppleve problemer, men er det ikke bare å finne passende sted utendørs og helle gjærkaka, fylle kokende vann i bøtta og hvor aktuell tappestav også legges og la stå noen minutter?
Mest sannsynlig er det nok det, jeg brukte WB-06 mye tidligere, men så er det noe med at jeg har enda til gode å finne en diastaticus gjær som gir meg noe mer enn en uten og da tenker jeg det er en unødvendig risiko om enn hvor liten :)
 
Mest sannsynlig er det nok det, jeg brukte WB-06 mye tidligere, men så er det noe med at jeg har enda til gode å finne en diastaticus gjær som gir meg noe mer enn en uten og da tenker jeg det er en unødvendig risiko om enn hvor liten :)

BE-134 er så god at jeg klar meg ikke uten ;)
men den passer altså best i Saison
 
Et spørsmål om pilsnermalt. Har tidligere kun brygget med pilsmalt fra Bestmaltz. Tenker nå å prøve pilsmalt fra Weyermann i en Helles. Jeg er ute etter mest mulig maltsmak og valget står vel da mellom Barke og Floormalted? Kan dere som har brukt disse gi noen tilbakemeldinger på hvilke av disse som gir mest maltsmak?
 
Barke har litt bredere smaksbilde enn Floormalted Bohemian. Men om du virkelig vil ha mye ”bang for the bucks”, så er det nok Eraclea som gjelder. Den er nærmere Vienna enn pils i smak, om man kan legge aromahjulene til Weyermann til grunn. Jeg bruker Barke i Helles – og er veldig fornøyd med det. Vurderer å blande inn litt Eraclea neste batch.



weyer_aromahjul2.jpg
 
Barke har litt bredere smaksbilde enn Floormalted Bohemian. Men om du virkelig vil ha mye ”bang for the bucks”, så er det nok Eraclea som gjelder. Den er nærmere Vienna enn pils i smak, om man kan legge aromahjulene til Weyermann til grunn. Jeg bruker Barke i Helles – og er veldig fornøyd med det. Vurderer å blande inn litt Eraclea neste batch.



Vis vedlegget 55533
Nå ble dette brått enda vanskeligere … :)

Jeg bruker litt Munich i min Helles, men i henhold til hjulene er jo Eraclea også betraktelig mer smaksrik enn den! Og en Helles med bare Munich hadde vel blitt for tung? Spørsmålet er jo selvsagt også i hvilken grad disse hjulene er overførbare til vørt, eller om de bare viser ett "blandingsforhold" på smakene?

Munich Malt_Whole Kernel.jpeg
Lurer på om jeg går for Barke i min standard helles grist for å kunne sammenligne mot tidligere brygg, så får en 100% Eracleasak komme i kjølvannet av dette … :)
 
Barke har litt bredere smaksbilde enn Floormalted Bohemian. Men om du virkelig vil ha mye ”bang for the bucks”, så er det nok Eraclea som gjelder. Den er nærmere Vienna enn pils i smak, om man kan legge aromahjulene til Weyermann til grunn. Jeg bruker Barke i Helles – og er veldig fornøyd med det. Vurderer å blande inn litt Eraclea neste batch.



Vis vedlegget 55533
Jeg skal brygge pils på fredag med disse tre, med Barke som førstefiolin.
 
Jeg skal brygge pils på fredag med disse tre, med Barke som førstefiolin.
Vurderer å lage te på disse + Bestmaltz.
Du har jo etter hva jeg har fått med meg brygget med både barke og floor? Hvilken synes du er mest maltrik?

Mener å huske fra din Smashing at maltsødme og honning var tilstede der …
 
Det er noe merkelig med disse aromahjulene. Sammenligner jeg Eraclea med Munich 2 er de så å si like i profilen på røstede aromaer, som er den kategorien jeg ville tru blei mest typisk sterkere når du går opp i farge. Det ser jo ut som om du skulle få omtrent samme aromaprofil med de to maltene. Men jeg er temmelig sikker på at det ville bli veldig stor forskjell på to øl brygga med 100% av disse to malttypene.

Eraclea er jo ikke mørkere enn andre pilsmalt; det må altså antakelig være maltsorten som skaper forskjellen.

Er det noe med hvordan disse hjulene skal leses?
 
Det er noe merkelig med disse aromahjulene. Sammenligner jeg Eraclea med Munich 2 er de så å si like i profilen på røstede aromaer, som er den kategorien jeg ville tru blei mest typisk sterkere når du går opp i farge. Det ser jo ut som om du skulle få omtrent samme aromaprofil med de to maltene. Men jeg er temmelig sikker på at det ville bli veldig stor forskjell på to øl brygga med 100% av disse to malttypene.

Eraclea er jo ikke mørkere enn andre pilsmalt; det må altså antakelig være maltsorten som skaper forskjellen.

Er det noe med hvordan disse hjulene skal leses?
Enig med du :) ! Som jeg skrev tidligere TROR JEG at det må leses som balanse mellom smakene, og ikke oversettes direkte til smaksstyrke som for meg ville vært det logiske.
 
Enig med du :) ! Som jeg skrev tidligere TROR JEG at det må leses som balanse mellom smakene, og ikke oversettes direkte til smaksstyrke som for meg ville vært det logiske.
Det høres rimelig ut, ja. Jeg lurer jo også på begrepet aroma. Det er jo vrient å skjelne mellom aroma og smak. Når vi smaker er alltid bidraget fra luktecellene med, så ville det vært bedre å kalle disse hjulene for smakshjul? Jeg går ut fra at testinga foregår som smaking. Testpanelet sitter vel ikke som oksen Ferdinand i tegnefilmen og "bara luktar på blommorna":).

HJulene til Barke pilsner og det gulvmalta bøhmiske er veldig like - og her er det jo ikke noen nevneverdig fargeforskjell, heller. Hvis det likevel er mulig å kjenne forskjell på de to malttypene, skjønner jeg enda mindre av hvordan hjulene skal forstås. Da er det i alle fall veldig viktig informasjon som ikke kan leses ut av dem.
 
Tilbake
Topp