Holder en pakke Imperial til en dubbel? I såfall koster det omtrent det samme.
Mest sannsynlig er det nok det, jeg brukte WB-06 mye tidligere, men så er det noe med at jeg har enda til gode å finne en diastaticus gjær som gir meg noe mer enn en uten og da tenker jeg det er en unødvendig risiko om enn hvor litenMulig jeg er naiv etter å ha brukt BE-134 uten å oppleve problemer, men er det ikke bare å finne passende sted utendørs og helle gjærkaka, fylle kokende vann i bøtta og hvor aktuell tappestav også legges og la stå noen minutter?
Mest sannsynlig er det nok det, jeg brukte WB-06 mye tidligere, men så er det noe med at jeg har enda til gode å finne en diastaticus gjær som gir meg noe mer enn en uten og da tenker jeg det er en unødvendig risiko om enn hvor liten
Hmmm, ja da blir det verre, du får sende over en flaske nesten gang det passer seg, så skal jeg gjøre det sammeBE-134 er så god at jeg klar meg ikke uten
men den passer altså best i Saison
Lallemand Abbaye er en god gjær. Temmelig aromatisk, da. Westmalle (WLP530) blir aldri feil i en dubbel.Samme her ikke imponert over BE-256. Ikke så ille som du beskriver, men neste gang prøver jeg Lallemand Abbaye (Chimay) eller WB-06 (Duvel).
Jeg kjører én pakke i tønneølet, det er relativt tungt. En pakke i en dobbel burde gå fint.Holder en pakke Imperial til en dubbel? I såfall koster det omtrent det samme.
I såfall er det like billig som 2 pakker tørrgjær og absolutt noe å vurdere om @Øltakk bor i nærheten av Strømmen Hjemmebrygg.Jeg kjører én pakke i tønneølet, det er relativt tungt. En pakke i en dobbel burde gå fint.
Nå ble dette brått enda vanskeligere …Barke har litt bredere smaksbilde enn Floormalted Bohemian. Men om du virkelig vil ha mye ”bang for the bucks”, så er det nok Eraclea som gjelder. Den er nærmere Vienna enn pils i smak, om man kan legge aromahjulene til Weyermann til grunn. Jeg bruker Barke i Helles – og er veldig fornøyd med det. Vurderer å blande inn litt Eraclea neste batch.
Vis vedlegget 55533
Med bare münich er du fort over i dunkel/bayer-land. Helles betyr jo ”lys”.Nå ble dette brått enda vanskeligere …
Og en Helles med bare Munich hadde vel blitt for tung?
Derfor jeg setter litt spørsmålstegn ved smakshjulet … Eraclea burde jo i henhold til dette brukt i en Helles blitt et veldig lys øl som smaker som en fullblods bayer …Med bare münich er du fort over i dunkel/bayer-land. Helles betyr jo ”lys”.
Jeg skal brygge pils på fredag med disse tre, med Barke som førstefiolin.Barke har litt bredere smaksbilde enn Floormalted Bohemian. Men om du virkelig vil ha mye ”bang for the bucks”, så er det nok Eraclea som gjelder. Den er nærmere Vienna enn pils i smak, om man kan legge aromahjulene til Weyermann til grunn. Jeg bruker Barke i Helles – og er veldig fornøyd med det. Vurderer å blande inn litt Eraclea neste batch.
Vis vedlegget 55533
Vurderer å lage te på disse + Bestmaltz.Jeg skal brygge pils på fredag med disse tre, med Barke som førstefiolin.
Jeg har ikke smakt dem side om side, så det synes jeg det er vanskelig å si noe vettugt om.Vurderer å lage te på disse + Bestmaltz.
Du har jo etter hva jeg har fått med meg brygget med både barke og floor? Hvilken synes du er mest maltrik?
Mener å huske fra din Smashing at maltsødme og honning var tilstede der …
Enig med du ! Som jeg skrev tidligere TROR JEG at det må leses som balanse mellom smakene, og ikke oversettes direkte til smaksstyrke som for meg ville vært det logiske.Det er noe merkelig med disse aromahjulene. Sammenligner jeg Eraclea med Munich 2 er de så å si like i profilen på røstede aromaer, som er den kategorien jeg ville tru blei mest typisk sterkere når du går opp i farge. Det ser jo ut som om du skulle få omtrent samme aromaprofil med de to maltene. Men jeg er temmelig sikker på at det ville bli veldig stor forskjell på to øl brygga med 100% av disse to malttypene.
Eraclea er jo ikke mørkere enn andre pilsmalt; det må altså antakelig være maltsorten som skaper forskjellen.
Er det noe med hvordan disse hjulene skal leses?
Det høres rimelig ut, ja. Jeg lurer jo også på begrepet aroma. Det er jo vrient å skjelne mellom aroma og smak. Når vi smaker er alltid bidraget fra luktecellene med, så ville det vært bedre å kalle disse hjulene for smakshjul? Jeg går ut fra at testinga foregår som smaking. Testpanelet sitter vel ikke som oksen Ferdinand i tegnefilmen og "bara luktar på blommorna".Enig med du ! Som jeg skrev tidligere TROR JEG at det må leses som balanse mellom smakene, og ikke oversettes direkte til smaksstyrke som for meg ville vært det logiske.