Tråden for dumme spørsmål.

Skal til å sette ned temperaturen fra 21 grader til 15 for tørrhumlingen. Har en unitank som står tilkoblet spundingventil på 0,7 bar. Kan man kjølekræsje med spund tilkoblet? Man må kanskje da sette på identisk trykk på tanken?
Hvis ølet har tatt opp CO2 tilsvarende 0,7bar, har du mer enn nok til å gjøre CC. Hvis jeg tipper så vil jeg si at trykket er litt over halvert ved CC
 
Hvis ølet har tatt opp CO2 tilsvarende 0,7bar, har du mer enn nok til å gjøre CC. Hvis jeg tipper så vil jeg si at trykket er litt over halvert ved CC

Tenkte mer om ventilen vil "suge" inn noe i og med at trykket reduseres? Skal bare ned 5 grader. Er i så fall star san som suges inn. Har SS Brewtech spund ventilen. Pleier i grunn bare ta den av og sette co2 på tanken, men hadde jo vært digg å sluppet...
 
Tenkte mer om ventilen vil "suge" inn noe i og med at trykket reduseres? Skal bare ned 5 grader. Er i så fall star san som suges inn. Har SS Brewtech spund ventilen. Pleier i grunn bare ta den av og sette co2 på tanken, men hadde jo vært digg å sluppet...
Burde jo ikke suge inn siden den er tett under 0,7 bar trykkforskjell. Trykkforskjellen blir jo bare mindre når du kjøler.
 
Burde jo ikke suge inn siden den er tett under 0,7 bar trykkforskjell. Trykkforskjellen blir jo bare mindre når du kjøler.
Er vel samme hva bra vane/praksis å koble fra blowoff tube … utblåsningslangen når man kaldkrasjer. Med forbehold om ståltank. Det tryggeste er jo samme hva å koble på CO2 med trykk … (hvis man serverer fra fat).
 
Er vel samme hva bra vane/praksis å koble fra blowoff tube … utblåsningslangen når man kaldkrasjer. Med forbehold om ståltank. Det tryggeste er jo samme hva å koble på CO2 med trykk … (hvis man serverer fra fat).
Jeg pleier selv nå for tiden å gjære helt ut uten trykk. Så trykksetter jeg med 1 bar, kobler deretter fra og kjører CC. Det funker for meg. Da har den et svakt overtrykk når alt er kjølt.
 
Om du absolutt må lage noe annet enn kølsch ut av det :))), så tilsett et par minutter før flameout. Så kan du stoppe nedkjølinga ved 80 grader i 10 minutter for en liten wp-effekt. Jeg trur ikke det er noen ide å bare tørrhumle. Tilsetter du ved 15, vil du koke bort mye av aromastoffene.

Ser at de anbefaler gjæring ved 20 grader. Det høres mildt sagt merkelig ut. I Køln gjærer de ofte på 14 grader. Jeg ville i alle fall gått ned til 16.

Kølsch er jo et øl som om det blir vellykka er vasnkelig å skille fra pils/helles. Når du humler med amerikanske humler beveger du deg mot en India Pale Lager. Og IPL kan jo være veldig godt:).
Takker for gode inspill finn!

Kølsch er selvsagt godt for seg selv, men jeg tenkte å bare gi den ørlite amerikansk humle forbå gi det bidtelitt mer aroma i glasset. Ikke store mengder her. Tenkte 20gr citra og 30 gr melon hull på 50 liter. Men da skal jeg prøve som du sier! Tilsette rett før flame out, kjøle ned til 80c og røre rundt i noen minutter før jeg kjøler vidre!

Og temperaturen skal jeg gjøre som du foreslår. Jeg sikter på 15 grader som da blir den gylne middelvei!!

Takker igjen for tips, så blir dette spennende å prøve.
 
Jeg planlegger en wit, og første gang jeg prøver meg på et øl jeg ikke har brygget tidligere er Brewing Classic Styles startpunktet.

Når jeg ser på oppskriften ser jeg det er mer flaket malt enn det er basemalt, og her trodde jeg at det måtte dobbel mengde basemalt til for en grei konvertering. Tar jeg feil?
Screenshot_20220131_153751_com.android.chrome.jpg
 
Jeg tror ikke du trenger så mye for å få et godt øl/wit. Det er ikke der smaken sitter uansett
Det er gjæren og tildels krydderne
 
Ja, eller pils for den saks skyld
Bare bruk så mye du er komfortabel med tenker jeg
Jeg har bare barke og ville helst slippe å kjøpe nytt så da får jeg heller bytte ut noe av det med hvetemalt. Men stemmer det som jeg mener å ha lest at man helst skal ha dobbelt mengde basemalt til flaket hvete/havre?
 
Sist redigert:
Jeg planlegger en wit, og første gang jeg prøver meg på et øl jeg ikke har brygget tidligere er Brewing Classic Styles startpunktet.

Når jeg ser på oppskriften ser jeg det er mer flaket malt enn det er basemalt, og her trodde jeg at det måtte dobbel mengde basemalt til for en grei konvertering. Tar jeg feil?
Vis vedlegget 55507
Klare (sjølsagt) ikke å dy meg: Flaka hvete og havre er ikke malt, men råfrukt;). Enzymene er dead and gone i flakingsprosessen.

Men er det der fra BCS?

50/50 malt og råfrukt bør holde, men jeg trur det er på grensa. Det er hva de har her, i alle fall: https://learn.kegerator.com/witbier/

Jeg har aldri brygga en wit - og kommer aldri til å gjøre det, heller:) - men jeg har en ide om at forskjellen på flaka hvete og hvetemalt egentlig ikke er så stor. Så kjenner du deg litt usikker, trur jeg ikke det gjør så mye å bytte ut litt.
 
Klare (sjølsagt) ikke å dy meg: Flaka hvete og havre er ikke malt, men råfrukt;). Enzymene er dead and gone i flakingsprosessen.

Men er det der fra BCS?

50/50 malt og råfrukt bør holde, men jeg trur det er på grensa. Det er hva de har her, i alle fall: https://learn.kegerator.com/witbier/

Jeg har aldri brygga en wit - og kommer aldri til å gjøre det, heller:) - men jeg har en ide om at forskjellen på flaka hvete og hvetemalt egentlig ikke er så stor. Så kjenner du deg litt usikker, trur jeg ikke det gjør så mye å bytte ut litt.
Hehe, nei selve bildet er fra BYO, men det er vel Jamil og han har vel gjort BCS sammen med palmer, uansett så er oppskriften i BCS identisk med den Jamil har på BYO siden.

Råfrukt ja, jaja endre teksten litt så du kan legge vekk fingersmekker-linjalen :p

Ja jeg reduserte flaket hvete ned til 1kg fra 1,6kg og da føler jeg meg rimelig trygg.
 
Hehe, nei selve bildet er fra BYO, men det er vel Jamil og han har vel gjort BCS sammen med palmer, uansett så er oppskriften i BCS identisk med den Jamil har på BYO siden.

Råfrukt ja, jaja endre teksten litt så du kan legge vekk fingersmekker-linjalen :p

Ja jeg reduserte flaket hvete ned til 1kg fra 1,6kg og da føler jeg meg rimelig trygg.
hehe - den linjalen fortjente du :p . Noen ganger har jeg grepet meg i å beklage lovvedtaket fra 1936 som satte en bom for denslags. Der har jeg forøvrig full støtte fra min kollega Camilla i Pondus!
 
hehe - den linjalen fortjente du :p . Noen ganger har jeg grepet meg i å beklage lovvedtaket fra 1936 som satte en bom for denslags. Der har jeg forøvrig full støtte fra min kollega Camilla i Pondus!
Jeg tar det til meg, om vi ikke er enig om hva som er hva selv om verden er rimelig subjektiv så ville det vært vanskelig å kommunisere gjennom språk, noe jeg syns er en snever måte å kommunisere på i utgangspunktet, så er bare glad for å bli korrigert der jeg har mangler :)

Vi er litt like der faktisk, du skulle bare visst hvor ofte en av de ansatte på den lokale kiwien minner meg på at jeg ikke får betalt for å fjerne tom papp, og dra nye varer frem til kanten av varehyllen.
 
Dette synes jeg går tregt. Fra 1.050 til 1.046 på 2 døgn. Er det bare jeg som er utålmodig? Vienermalt og 3 pakker w-34/70 til 22 liter.
chrome_skjermdump_1643655699596 - Copy.png
 
hehe - den linjalen fortjente du :p . Noen ganger har jeg grepet meg i å beklage lovvedtaket fra 1936 som satte en bom for denslags. Der har jeg forøvrig full støtte fra min kollega Camilla i Pondus!
Du ville kanskje likt min salige klasseforstander (finnes det ordet fortsatt?) og norsklærer på ungdomsskolen. En medelev hadde fått rød strek på innleveringen og påpekte at "ordet står jo i ordboka", hvorpå læreren svarte "ja, det står mye dårlig i ordboka"! ;)
 
Tilbake
Topp