Tråden for dumme spørsmål.

Nok et øl skal brygges. Enda en Kølsch!

Den siste Kølschen ble helt fantastisk, og hadde fint skum!
Ingenting å utsette på både skum og karbonering. skummet blir akkurat som en butikkpils.
Men jeg kunne tenkt meg enda litt mer "finbobblet" skum og at det varte enda lengre i glasset.
At det satt lengre, og ble skikkelig krem.

Noen gode tips på hvordan man oppnår dette?
Tilsette noen få prosent flaket havre?
Noen som vet?

Ingenting å utsette på både skum og karbonering. skummet blir akkurat som en butikkpils.
Men jeg kunne tenkt meg enda litt mer "finbobblet" skum og at det varte enda lengre i glasset.

Noen som vet?
Jeg legger ofte inn et veldig kort proteinsteg da jeg ser at dette gir tettere, eller mer finboblet skum. I praksis gjør jeg da innmesk med target 52 grader, og øker til forsukringsteg straks maltet er rørt inn i mesken. Jeg da ute av proteinomtådet innen 10 minutter er gått. Har mange forsøk nå med og uten dette lille steget, og for meg gir dette konsekvent klart tettere skum. I hvilken grad det påvirker skumfasthet er jeg imidlertid mere usikker på …

Noen som vet?
Har god erfaring med ca. 1.5,% med flaket bygg samme om du kverner det, jeg hiver det oppi med resten og kværner. Kjører også et meskesteg på 72 grader i 15-20 minutter, dette har gitt meg et skum som holder lenge. Flaket bygg er faktisk bedre enn chitmalt som jeg også har prøvd med tanke på skum.
Ser de kaller denne chit malt også - Chateau Chit Barley Malt Flakes, som jeg bruker.

Noen som vet?
Jeg har tru på det 72-steget som @Vinnes Ølet nevner. Det skal holdes lenge, gjerne tre kvarter.

For min del er jeg mindre opptatt av et kremskum som blir liggende oppå. Jeg synes det viktige er at du hele veien til bånns har et lite slør på overflaten. Det virkelig triste er når overflaten er helt blank.

Hehe...Har mitt første fata brygg nå og skal innrømme jeg er litt i samme gata; Sjekker daglig for å se åssen det der med tvangskarbonering funker :cool:
Ja det er en hard jobb, mange ting som må sjekkes, fungerer krana? Er det gass igjen i tanken? Hva med manifolden? Kjøler enda kjøleskapet? Meeeen noen må jo ta den jobben og her i huset er det bare jeg som drikker øl, så da faller den oppgaven "desverre" på meg, jobber stort sett kveldsvakter sånn at en fungerer sånn tålig i løpet av dagen :p

Svart IPA på gang? ;)
Du er vel inne på noe der ja :p
Samtidig må det være kommersielt tilgjengelig om Skudenes skal få brygget samme øl.

Uansett finnes det i Sverige prisen :oops:

Samtidig må det være kommersielt tilgjengelig om Skudenes skal få brygget samme øl.

Uansett finnes det i Sverige prisen :oops:
Er lett å få tak i, men til små batcher så blir 300kr porto, 150kr i tollbehandling og moms på toppen litt drøyt for en kilo malt :p Funnet flere plasser som sender til Norge men ender opp med en rimelig drøy kilopris…. :p

men tror du virkelig det er nødvendig for å brygge en god øl / sort IPA ?
Jeg tror du finner mange erstatninger som vil tjene samme formål

Tilbake
Topp