Tråden for dumme spørsmål.

Jeg tror ikke du trenger så mye for å få et godt øl/wit. Det er ikke der smaken sitter uansett
Det er gjæren og tildels krydderne

Ja, eller pils for den saks skyld
Bare bruk så mye du er komfortabel med tenker jeg
Jeg har bare barke og ville helst slippe å kjøpe nytt så da får jeg heller bytte ut noe av det med hvetemalt. Men stemmer det som jeg mener å ha lest at man helst skal ha dobbelt mengde basemalt til flaket hvete/havre?

Sist redigert:
Jeg planlegger en wit, og første gang jeg prøver meg på et øl jeg ikke har brygget tidligere er Brewing Classic Styles startpunktet.

Når jeg ser på oppskriften ser jeg det er mer flaket malt enn det er basemalt, og her trodde jeg at det måtte dobbel mengde basemalt til for en grei konvertering. Tar jeg feil?
Vis vedlegget 55507
Klare (sjølsagt) ikke å dy meg: Flaka hvete og havre er ikke malt, men råfrukt;). Enzymene er dead and gone i flakingsprosessen.

Men er det der fra BCS?

50/50 malt og råfrukt bør holde, men jeg trur det er på grensa. Det er hva de har her, i alle fall: https://learn.kegerator.com/witbier/

Jeg har aldri brygga en wit - og kommer aldri til å gjøre det, heller:) - men jeg har en ide om at forskjellen på flaka hvete og hvetemalt egentlig ikke er så stor. Så kjenner du deg litt usikker, trur jeg ikke det gjør så mye å bytte ut litt.

Klare (sjølsagt) ikke å dy meg: Flaka hvete og havre er ikke malt, men råfrukt;). Enzymene er dead and gone i flakingsprosessen.

Men er det der fra BCS?

50/50 malt og råfrukt bør holde, men jeg trur det er på grensa. Det er hva de har her, i alle fall: https://learn.kegerator.com/witbier/

Jeg har aldri brygga en wit - og kommer aldri til å gjøre det, heller:) - men jeg har en ide om at forskjellen på flaka hvete og hvetemalt egentlig ikke er så stor. Så kjenner du deg litt usikker, trur jeg ikke det gjør så mye å bytte ut litt.
Hehe, nei selve bildet er fra BYO, men det er vel Jamil og han har vel gjort BCS sammen med palmer, uansett så er oppskriften i BCS identisk med den Jamil har på BYO siden.

Råfrukt ja, jaja endre teksten litt så du kan legge vekk fingersmekker-linjalen :p

Ja jeg reduserte flaket hvete ned til 1kg fra 1,6kg og da føler jeg meg rimelig trygg.

Hehe, nei selve bildet er fra BYO, men det er vel Jamil og han har vel gjort BCS sammen med palmer, uansett så er oppskriften i BCS identisk med den Jamil har på BYO siden.

Råfrukt ja, jaja endre teksten litt så du kan legge vekk fingersmekker-linjalen :p

Ja jeg reduserte flaket hvete ned til 1kg fra 1,6kg og da føler jeg meg rimelig trygg.
hehe - den linjalen fortjente du :p . Noen ganger har jeg grepet meg i å beklage lovvedtaket fra 1936 som satte en bom for denslags. Der har jeg forøvrig full støtte fra min kollega Camilla i Pondus!

hehe - den linjalen fortjente du :p . Noen ganger har jeg grepet meg i å beklage lovvedtaket fra 1936 som satte en bom for denslags. Der har jeg forøvrig full støtte fra min kollega Camilla i Pondus!
Jeg tar det til meg, om vi ikke er enig om hva som er hva selv om verden er rimelig subjektiv så ville det vært vanskelig å kommunisere gjennom språk, noe jeg syns er en snever måte å kommunisere på i utgangspunktet, så er bare glad for å bli korrigert der jeg har mangler :)

Vi er litt like der faktisk, du skulle bare visst hvor ofte en av de ansatte på den lokale kiwien minner meg på at jeg ikke får betalt for å fjerne tom papp, og dra nye varer frem til kanten av varehyllen.

Dette synes jeg går tregt. Fra 1.050 til 1.046 på 2 døgn. Er det bare jeg som er utålmodig? Vienermalt og 3 pakker w-34/70 til 22 liter.
chrome_skjermdump_1643655699596 - Copy.png

Du ville kanskje likt min salige klasseforstander (finnes det ordet fortsatt?) og norsklærer på ungdomsskolen. En medelev hadde fått rød strek på innleveringen og påpekte at "ordet står jo i ordboka", hvorpå læreren svarte "ja, det står mye dårlig i ordboka"! ;)

Jeg planlegger en wit, og første gang jeg prøver meg på et øl jeg ikke har brygget tidligere er Brewing Classic Styles startpunktet.

Når jeg ser på oppskriften ser jeg det er mer flaket malt enn det er basemalt, og her trodde jeg at det måtte dobbel mengde basemalt til for en grei konvertering. Tar jeg feil?
Vis vedlegget 55507
Oppskriften er faktisk veldig lik min Orange Mohawk. Kan bekrefte at tilnærmet 50/50 malt/flaket hvete og havre går veldig bra.

Vanskelig å si. Litt forskjell er det vel på maltet og flatet hvete, men om det vil bli veldig annerledes smak tviler jeg på.
Da tror jeg at jeg kjører på med 600g hvete istedenfor flaket, det er en 15 liter batch og dødrommet i Digiboil'en er hele 7 liter så det blir en ganske tynn mesk, så da er det sikkert greit med litt mer basemalt :)

Sorry, my bad. Hadde reservebrillene på i dag.

London, ja. Den har lav utgjæring, og er kanskje ferdig allerede. Jeg har ikke brukt den, men synes en fellesnevner for engelske stammer er at de har en mer eksplosiv utgjæring enn de mer sedate amerikanerne. 36 timer var raskt, men ikke helt uvanlig – tror jeg.
Da ble denne tappa på fat i går. Tørrhumla rett etter jeg stilte dette spørsmålet, så lot det stå noen dager. OG holdt seg på 1.018.
Da kan altså London gjøre seg ferdig på 36 timer (1.056-1.018)

Tilbake
Topp