Tråden for dumme spørsmål.

Prøvde nettopp Nottingham tørrgjær selv for første gang - gjæret ut 78.9% med ~ 67 C mesketemp. Reagerte litt på at det var oppgitt lavt i BF - ligger inne høyere på Beer Mavericks
Første gang med Nottingham her også. Strødde rett i dunken, fin og jevn gjæring som roer seg etter 5-6 dager. Gjæret definitivt mer ned enn jeg tenkte, antok den ville ende på 78-80%
 
En batch med OG 1.065, mesket på 66c og gjæres med Nottingham. Brewfather beregner 73% utgjæring, Etter 9 dager har Nottingham tatt denne ned 84%, dvs 1.010 istedet for 1.016. Har stått på ca 20 C mesteparten av tida. I vørterprøven kjenner jeg et ganske tydelig alkoholstikk, dessverre. Er dette noe jeg kan forvente gjæra eller tida vil rydde opp i? Har økt temperaturen til 21.5 for å hjelpe til i ryddejobben
Nei, alkoholen er nok der for å bli, er jeg redd.

Jeg trur de engelske bør starte nede på på 17 grader, sånn stort sett. Fikk fusel i en bitter som løp løpsk nå nettopp. Har helt den ut.
 
Hey, hey ikke så fort i svingene her. 20 C er da helt normal temp for de fleste ales
La den stå ut tiden og smak på nytt
 
Hey, hey ikke så fort i svingene her. 20 C er da helt normal temp for de fleste ales
La den stå ut tiden og smak på nytt
Slapp helt av. Den skal få pleie og omsorg et par ukers tid til så får vi se om det blir oppstandelse eller den siste hvile. Men jeg kan ikke forklare årsaken annet enn enten at temperaturen steg for fort de første par dagene. Fra 15 til 20C. Eller at ølet ble sterkere enn forventet. Eller en kombo
 
Soo…

Klarte kunststykket å bestille 3,2 kg mørkt malt av ymse sorter i samme pose. Kan denne blandingen fungere i en (mange) stout(er)?

47% Roasted Barley 1200 EBC
15% Wheat Crystal 150 EBC
22% Chocolate Malt 1000 EBC
16% Carafa Special III 1400 EBC

Eventuelle andre forslag tas også gjerne imot.
 
Si at jeg bruker 15% av denne miksen min med 75% pale malt. Hva ville vært forslaget deres for de resterende 10%? Mer av en av disse? Noe havreflak? Crystal 150 EBC? Carapils? Laktose for den saks skyld?
 
Jeg hadde lett brygga den med f.eks 75% Maris Otter uten å ha finregna på det
Over 10 % rista bygg? Det høres da veldig mye ut.

Nå skal det sies at mine oppskrifter nå ligger på max 0 % rista bygg.

Måtte se kjapt over. Det meste jeg har brukt i nyere tid er 3,8 %.
 
Sist redigert:
Hvor lenge kan en gjærstarter egentlig stå før den er ferdig? Satte en WLP028 på rører sist onsdag, nå 6dager senere er det fortsatt krausen...
Det er 7.de gangen jeg bruker denne gjæren, og de seks foregående har vært ferdig lørdag når de ble satt på onsdag.

Er det 8 ganger som er regnet som maks gjenbruk på gjær?
 
Mener å ha lest et sted at 5 ganger er maks under hjemmebryggerforhold før gjæren har mutert seg såpass langt vekk fra den opprinnelige stammen at man ikke lengre kan være sikker på at egenskapene er lik de opprinnelige...
 
Hvor lenge kan en gjærstarter egentlig stå før den er ferdig? Satte en WLP028 på rører sist onsdag, nå 6dager senere er det fortsatt krausen...
Det er 7.de gangen jeg bruker denne gjæren, og de seks foregående har vært ferdig lørdag når de ble satt på onsdag.

Er det 8 ganger som er regnet som maks gjenbruk på gjær?
Tror ikke jeg selv ville brukt den gjæren. Dette er lang tid selv uten rører.
 
Hvor lenge kan en gjærstarter egentlig stå før den er ferdig? Satte en WLP028 på rører sist onsdag, nå 6dager senere er det fortsatt krausen...
Det er 7.de gangen jeg bruker denne gjæren, og de seks foregående har vært ferdig lørdag når de ble satt på onsdag.

Er det 8 ganger som er regnet som maks gjenbruk på gjær?
Svaret på det første spørsmålet ditt avhenger av hvor lang tid det tar før den kommer i gang. Jeg har opplevd at det ikke har begynt å skje noe før etter et par døgn. Dette avhenger jo av tilstanden til den gjæren du setter starteren på. Har du helt frisk gjær, kan starteren gå ferdig på noen få timer. Normalt vil det ta et sted mellom 12 og 24 timer fra du setter den til den er ferdig. Men størrelsen på starteren og forholdet mellom volum og mengde gjær er også faktorer som påvirker. Og så spørs det antakelig også på hva slags rører du har. Jeg mistenker at de små kinarørerne ikke er særlig effektive.

Siden poenget med en starter ikke bare er å gi mye gjær, men også å gi friskest mulig gjær, er det veldig viktig at starteren ikke blir stående og spinne etter at sukkeret er spist opp. Da vil gjæren ganske raskt tømme energireservene sine, og bli ganske sliten. Det er mye bedre å ta den av litt for tidlig, og få litt mindre gjær som er i toppform, enn å la den stå for lenge og få maks antall celler som er i dårlig form. Helsetilstanden til gjæren er viktigere enn mengden.

Når du setter starteren på onsdag og tar den på lørdag vil jeg si at den høyst sannsynlig har fått stå og spinne for lenge. At det er kräusen er ikke noe nødvendig tegn på at den ikke er gått ferdig. 028 lager ganske fin kräusen - den kan topphøstes, mener jeg - og da skal du i alle fall ikke bruke kräusen som noe sikkert tegn på at den bør få stå lenger.

Antall generasjoner du kan gjenbruke kommer vel an på hvor stressa gjæren har vært. 8 ganger som regel mener jeg kommer fra kommersiell brygging. (Gahr Smith-Gahrsen sa vel i en podcast at det var det de erfarte på 7Fjell?) Jeg trur at faren for infeksjon er mer relevant som begrensende faktor for oss enn mutasjonene. Den øker for hver gang vi bruker gjæren. Men jeg ser ingen grunn til å slutte å gjenbruke en gjær som jobber godt, dvs. som ikke begynner å bruke lengre tid på å gjøre jobben, eller ikke gjærer like langt ned som før. Eller som på andre måter ikke oppfører seg som forventa.
 
Hvis jeg ikke går på samme smellen som forrige gang skal jeg være glad. Kulest om jeg ikke blir smitta, selvsagt, men om jeg beholder smaks- og luktesans skal jeg være veldig fornøyd. Det var bra kjedelig.
Fikk tilfeldigvis nettopp inn en epost fra Koronastudien (UiO)

"Omikron

Sammenliknet med tidligere varianter, ser det ut til at omikron-varianten av koronaviruset gir mindre alvorlig sykdom og mindre tap av smak- og luktesans."

Siden du lurte :cool:
 
Tilbake
Topp