Tråden for dumme spørsmål.

Nå er det vel ikke så enkelt å få satt kran i disse.
Men, når jeg ser på de, noen som vet om de er plane nok i bunn så magnet(hjul) ikke spinner av?
Du @Finn Berger eller andre vet kanskje noe om det?
20 liters kar på magnetrøreren kan være greit det.
Jeg aner ikke kvaliteten men 5, 6 og 8 liter med kran har de jo rundt omkring :)

 
Nå er det vel ikke så enkelt å få satt kran i disse.
Men, når jeg ser på de, noen som vet om de er plane nok i bunn så magnet(hjul) ikke spinner av?
Du @Finn Berger eller andre vet kanskje noe om det?
20 liters kar på magnetrøreren kan være greit det.
Bubbler'n funker ikke.

En løsning om du vil ha en stor beholder på rører'n er å legg ei glassplate (vindusglass, f.eks.) i bunnen av ei plastbøtte, f.eks. Jula-bøtte. Da spinner magneten fint rundt uten å gnage på plasten.
 
Takk :) Kan sjekke ebay. Mente det var en bryggebutikk i Norge som solgte men kanskje dem har slutta. Tenkte å bruke den til mjød :)
Bryggselv hadde tidligere disse i 5 og 10L, kjøpte selv flere 5L bøtter for mjød. De har da ikke tappekran Men det var egentlig ikke noe jeg savnet. Brukte en flaskestav når vi flasket og det gikk veldig greit (https://www.bryggselv.no/tappestang/400674/flaskefyller--tappestang-kraftig).
Du kan jo prøve å sende de en epost om de har noen igjen i butikker eller om de kommer inn igjen på lager f.eks
 
Takk :) Kan sjekke ebay. Mente det var en bryggebutikk i Norge som solgte men kanskje dem har slutta. Tenkte å bruke den til mjød :)
Jeg så noen som solgte en stabel av disse på finn i dag, tror det var uten kran, men nå klarer jeg ikke å finne dem igjen... Det var en del av et større parti bryggevarer.
 
Hei Skal brygge 15liter batch med enten 1kg eller 2kg kirkebær puré.
Vurderer å brygge enda en batch på 15liter med 1kg kirkebær puré og ha i noen andre bær i tillegg har litt bringebær. Men har bare 2kg kirkebær puré
Gjærer med philly sour.

Hva hadde dere gjort?
 
Hei Skal brygge 15liter batch med enten 1kg eller 2kg kirkebær puré.
Vurderer å brygge enda en batch på 15liter med 1kg kirkebær puré og ha i noen andre bær i tillegg har litt bringebær. Men har bare 2kg kirkebær puré
Gjærer med philly sour.

Hva hadde dere gjort?
Hva er kirkebær?
 
Jeg ville latt fatene stå i ro og satset på at gjæren bunnfeller der. Så drar du den opp ved å sjenke litt i ett glass over noen dager.
Litt "trådnekrofili", etter spørsmålet mitt om pils med gjærsmak fra desember, men:

Til info (kan jo være andre møter på noe av det samme) prøvde jeg denne løsningen, som både Lars Erik og andre foreslo, og den fungerte som en drøm! Etter noen uker var gjærsmaken fullstendig borte, og den gode pils-smaken var tilbake. Takk for hjelpen!
 
Tenkte å kjøpe denne


med disse:


Men trenger opplegg til vanlig sodastream flaske 60 liter, noen som kan guide meg?
 
Tenkte å kjøpe denne


med disse:


Men trenger opplegg til vanlig sodastream flaske 60 liter, noen som kan guide meg?


Du vil også trenge 2x ball lock(for CO2) og x antall meter slange alt etter hvilken løsning du går for, med den manifolden kan du enten velge å finne slanger som går over nippelene og bruke slangeklemmer i en ende og ball lock med nippel og slangeklemme i andre enden, eller du kan skru ut nippelene og kuleventilene og skru på John Guest/Duotight koblinger.
 
Hei folkens. Jeg har fått meg en fermzilla allrounder og har lyst til å se på mulighetene for en eplecider med juice fra butikk, gjæret under trykk, lukket overføring til fat, søtning uten kunstige søtstoffer og tvangskabonering. Enkelte steg virker vanskelig å få til uten å bryte den lukkede prosessen, feks gjærstopping og søtning på fat. Vil dette kunne gjøres med lukket overføring til fat bestående av gjærstopp og videre til nytt fat med søtning, feks eplejuice, og til sist tvangskabonering på samme fatet?
Hvilke andre alternativer finnes det evt?
 
Sist redigert:
Hei folkens. Jeg har fått meg en fermzilla allrounder og har lyst til å se på mulighetene for en eplecider med juice fra butikk, gjæret under trykk, lukket overføring til fat, søtning uten kunstige søtstoffer og tvangskabonering? Enkelte steg virker vanskelig å få til uten å bryte den lukkede prosessen, feks gjærstopping og søtning på fat. Vil dette kunne gjøres med lukket overføring til fat bestående av gjærstopp og videre til nytt fat med søtning, feks eplejuice, og til sist tvangskabonering på samme fatet?
Hvilke andre alternativer finnes det evt?
I de tilfellene der det kreves en ekstra ingrediens på fat ifbm. lukket overføring pleier jeg å sette en liten trakt på silikonsslangen etter at ølet er overført – og tømme innholdet over i fatet gjennom slangen. Man risikerer at det kommer inn litt luft i slangen, selvsagt – men jeg tenker at fire fem purginger med CO2 tynner ut det lille som kommer inn i fatet.
 
Hei folkens. Jeg har fått meg en fermzilla allrounder og har lyst til å se på mulighetene for en eplecider med juice fra butikk, gjæret under trykk, lukket overføring til fat, søtning uten kunstige søtstoffer og tvangskabonering? Enkelte steg virker vanskelig å få til uten å bryte den lukkede prosessen, feks gjærstopping og søtning på fat. Vil dette kunne gjøres med lukket overføring til fat bestående av gjærstopp og videre til nytt fat med søtning, feks eplejuice, og til sist tvangskabonering på samme fatet?
Hvilke andre alternativer finnes det evt?
Kjøper du en svær sprøyte, feks 50ml eller 100ml, kan du koble den til en ballock med en kort silikonslange. Fåes på ebay osv, muliggens også (godt utstyrt) apotek. Felleskjøpet?
Jeg tilsetter gelatin, campden, sorbistat, osv slik, og det funker glimrende.
Ps: husk å ta av trykket før du kobler til :p
 
Kjøper du en svær sprøyte, feks 50ml eller 100ml, kan du koble den til en ballock med en kort silikonslange. Fåes på ebay osv, muliggens også (godt utstyrt) apotek. Felleskjøpet?
Jeg tilsetter gelatin, campden, sorbistat, osv slik, og det funker glimrende.
Ps: husk å ta av trykket før du kobler til :p
tusen takk for tilbakemelding. Enkel og grei løsning. skal huske å ta av trykket :)
 
Tilbake
Topp