Tråden for dumme spørsmål.

I de tilfellene der det kreves en ekstra ingrediens på fat ifbm. lukket overføring pleier jeg å sette en liten trakt på silikonsslangen etter at ølet er overført – og tømme innholdet over i fatet gjennom slangen. Man risikerer at det kommer inn litt luft i slangen, selvsagt – men jeg tenker at fire fem purginger med CO2 tynner ut det lille som kommer inn i fatet.
Tusen takk for tips!
 
Jeg sitter å funderer på å brygge en 2,5% øl, jeg ser Brewfather mener den vil gjære ut til 1.004, er det vanlig med såpass lav FG på et “svakere“ øl?
 
Jeg sitter å funderer på å brygge en 2,5% øl, jeg ser Brewfather mener den vil gjære ut til 1.004, er det vanlig med såpass lav FG på et “svakere“ øl?
Aner egentlig ikke, men mengden ugjærbart må jo nødvendigvis vær proporsjonalt mindre, også, så det virker ikke helt urimelig på meg. Det kommer vel litt an på oppskrifta, men det er nok veldig god utgjæring som ligger i dette.
 
Jeg sitter å funderer på å brygge en 2,5% øl, jeg ser Brewfather mener den vil gjære ut til 1.004, er det vanlig med såpass lav FG på et “svakere“ øl?
Det er to forskjellige veier til Rom, veldig lav FG finner en gjerne i lettøl eller alkoholfrie lagere og lette øl. Ales og annet kan gjerne ha mye høyere FG. Jeg målte f.eks. Erdinger alkoholfri og den hadde en FG på 1,025.

Inspirasjon og tips her om "høy" FG varianten: https://www.lallemandbrewing.com/wp...AL-bestpractices-Low_alcohol_beer-DIGITAL.pdf

Inspirasjon og tips her om "lav" FG varianten: https://ultralowbrewing.com/
 
Må nødvendigvis være høy FG, kan jo ikke ha ukonvertert stivelse. Så LA-01 gjær, lav OG, og meske på rundt 70C eller mer burde gjøre trikset.
 
Aner egentlig ikke, men mengden ugjærbart må jo nødvendigvis vær proporsjonalt mindre, også, så det virker ikke helt urimelig på meg. Det kommer vel litt an på oppskrifta, men det er nok veldig god utgjæring som ligger i dette.
Ja, er ikke noe spess med oppskrifta, Vienna, pale, litt Crystal 80 og litt flaket havre.

Det er to forskjellige veier til Rom, veldig lav FG finner en gjerne i lettøl eller alkoholfrie lagere og lette øl. Ales og annet kan gjerne ha mye høyere FG. Jeg målte f.eks. Erdinger alkoholfri og den hadde en FG på 1,025.

Inspirasjon og tips her om "høy" FG varianten: https://www.lallemandbrewing.com/wp...AL-bestpractices-Low_alcohol_beer-DIGITAL.pdf

Inspirasjon og tips her om "lav" FG varianten: https://ultralowbrewing.com/
Skjønner, har sett litt på det, jeg antar at siden jeg skal bruke lagergjær og ønsker en crisp øl, så blir lav FG veien å gå, jeg fant derimot veldig lite om å brygge en øl på rundt 2,5%, de fleste var enten rundt 1% eller 4%, men det du sier er at det er ikke unormalt med lav FG på "lettøl" når jeg mesker på 64 grader?
 
Ja, er ikke noe spess med oppskrifta, Vienna, pale, litt Crystal 80 og litt flaket havre.


Skjønner, har sett litt på det, jeg antar at siden jeg skal bruke lagergjær og ønsker en crisp øl, så blir lav FG veien å gå, jeg fant derimot veldig lite om å brygge en øl på rundt 2,5%, de fleste var enten rundt 1% eller 4%, men det du sier er at det er ikke unormalt med lav FG når jeg mesker på 64 grader?
Hvis målet er lav alkohol med mye smak bør du nok sikte mot høy FG. Laget en for noen år siden: Mesket på 72 grader og brukte mye mørke malt. Allikevel gjæret den litt for godt ut – og endte på 2,7 %. Lav OG og 64 grader vil nok gi lav FG. 1.004 høres rimelig ut. Faren er at ølet blir tynt og kjedelig. En god porsjon humle kan jo selvsagt piffe det opp.
 
Hvis målet er lav alkohol med mye smak bør du nok sikte mot høy FG. Laget en for noen år siden: Mesket på 72 grader og brukte mye mørke malt. Allikevel gjæret den litt for godt ut – og endte på 2,7 %. Lav OG og 64 grader vil nok gi lav FG. 1.004 høres rimelig ut. Faren er at ølet blir tynt og kjedelig. En god porsjon humle kan jo selvsagt piffe det opp.
Ja ser den, og skulle jeg gått for noe annet, som pale ale, IPA eller dry stout osv ville jeg gått ned den veien, men jeg vil gjerne ha lav alkohol prosent og færre kalorier :) Og det begynner å bli noen år siden, men sånn hukommelsen vil ha det gikk det helt fint ned strupen med carlsberg ølet jeg hadde med fra daglivaren i Sverige.

Jeg vurderer å prøve en såkalt "petite Saison" først. Kanskje det er lettere å få et resultat jeg blir fornøyd med der? Saison er jo sånn sett tynn fra før og da er det jo gjæren som er i førersetet i forhold til smak :)
 
Noen som bruker ispindel sammen med Brewblox og har noen tips til hvordan det settes opp? Funker fint i brewfather men skulle hatt den opp å gå i Brewblox.
 
Jeg har lik din Trond. Den ankom med ei tett gummihette rundt sonden. Fyller den med lagringsvæske og dytter den innpå så spruten står. Skyller av etterpå. Noe krystalliseres likevel før neste bruk, men aldri så mye at det tørker ut. Hetta bruker jeg bare under brygging. Da fylt med vann for å holde sonden våt.
 
Kjøpte en Apollo snub nose på black Friday, men grunnet usikkerhet med infeksjon har jeg ventet med å ta denne i bruk. Skrudde sammen delene i dag mens Grainfatheren kjørte gjennom et vaske og skylleprogram etter manuell vask.

Ser jeg skulle kjøpt litt flere deler. Har SodaStream regulator med Duotight ball lock gas inn. Slange og kobling. Denne er grei.

Siden jeg har tilgang til fat som jeg får låne, vil jeg trenge balllock til ølet, om jeg skal ha oksygen fri overføring. Greit å lagre og karbonere noe øl på fat når jeg får muligheten.

Ball lock. Det virker som det er forskjell på inn og ut.

Så til de dumme spørsmålene:
Er det forskjell på ball lock til gass og øl også?
Kan jeg bruke disse til å overføre øl?

Hvilken størrelse anbefales på slange for overføring av øl?

Ved eventuell flasking av karbonert øl, hvilken dimensjon og lengde anbefales på slanger?
 
Svart-ut-Øl
Grå-inn-gass
Har slitt et par ganger med å få av koblingen, når jeg har satt den på feil, så sjekk før den presses på.
Slangen til overføring er vel en som passer koblingnippelen-6 mm ID i valgfri lengde.
Til flasking bruker jeg en armert slangen fra Biltema på ett par-tre meter.
 
Svart-ut-Øl
Grå-inn-gass
Svart = øl. Både inn og ut om jeg tolker et par youtube videoer riktig. Om jeg skjønner ting riktig trenger jeg flere svarte enn grå?

Spesielt om jeg skal seriekoble fat for å desinfisere og fylle med co2.
Slangen til overføring er vel en som passer koblingnippelen-6 mm ID i valgfri lengde.
Er det ikke smart å ha hurtigkobling?
(Ser på Bryggselv videoen.)

Til flasking bruker jeg en armert slangen fra Biltema på ett par-tre meter.
Hvordan er kvaliteten på Biltema slangene?


6mm innvendig bør jo passe fint.
 
Svart = øl. Både inn og ut om jeg tolker et par youtube videoer riktig. Om jeg skjønner ting riktig trenger jeg flere svarte enn grå?

Spesielt om jeg skal seriekoble fat for å desinfisere og fylle med co2.
Svart = øl (out) og grå = gass (in), slik er portene på fatet. På fermzillaen i videoen så har begge portene lik diameter, her passer svart best på begge portene (men som vist i video så går det med grå også , men kan gi lekkasje, jeg bruker likevel grå for co2 ). Hvordan det er på Apollon vet ikke jeg, forhåpentligvis har de gjort det riktig, men ser ikke bort fra at det er som på fermzillaen.

Ser ingen poeng i å seriekoble fatene for å desinfisere og fylle med co2. Gjør det enkelt. Fyll opp det ene fatet med starsan og trykk det over til det neste. Da trenger du en grå balloc for co2 og 2 svarte som du kobler til ut på begge fatene, luften i det tomme fatet slipper du ut igjennom sikkerhetsventilen. Når du er ferdig gjentar du prosessen på neste fat.
 
Tilbake
Topp