Tråden for dumme spørsmål.

Det jeg lurte på, var om andre har erfaringer med denne gjæren. Om denne tar lang tid før den starter å gjære underpitchet eller ei..

Ja, det er mulig jeg har underpitchet på denne batchen, tiden vil vise om det blir usmaker eller ikke..

Det jeg lurte på, var om andre har erfaringer med denne gjæren. Om denne tar lang tid før den starter å gjære underpitchet eller ei..
Jeg har sikkert laga 100 brygg med 34/70 og dens likemenn. Går treigt på 11-12, raskere på 13-14 og lynkjapt på 16-17. Smaker ikke forskjell. Har tilpassa gjærmengde til 80 gr / 100L på varmere side og ligger mer mot 120 gr/100L ned mot 12 grader. Men jeg starter ikke kaldere enn 12.5-13.

Bruker Imperial Yeast L13 på en internasjonal pilsner. Er denne gjærstammen ufattelig treg til å starte eller har jeg gjort noe feil?
- 40 liters batch
- 3 pakker gjær
- gjæringstemp. 8 grader

Begynte å boble i gjæringslåsen på dag 6.
Jeg ser ikke helt poenget med å gjære så lavt, men det kan kanskje forklare den treige starten. Det er nok kraftig underpitching, men det skulle ikke påvirke lagtida.

Det kan jo være at gjæren har starta normalt, bare at tegnene blir veldig svake ved så lav temperatur. Det tar tid før gjæren begynner å fermentere særlig merkbart, men den er jo i gang med andre aktiviteter før den kommer dit. Likevel, hvis det er helt dødt i gjærlåsen, og overflaten er helt blank, er det et dårlig tegn.

Normalt ville jeg sagt at den seine starten er tegn på at gjæren har vært halvdau og vel så det, men den lave temperaturen kan altså kanskje være forklaringa. Jeg er likevel litt skeptisk; hva med datoen på gjæren?

Global skulle være 34/70, og sånn sett er temperaturangivelsen fra Imperial litt merkelig. Men det verserer mange versjoner som seiler under 34/70-betegnelsen, og de er visst slett ikke nødvendigvis så like.

Grunnen til at jeg gjærer så lavt er vel egentlig et eksperiment enn det jeg vanligvis gjør.
Det er forholdsvis lang gjæringstid og jeg øker nå temperaturen gradvis opp til 12 grader.
Jeg ser at aktiviteten har økt de siste dagene og at det nå er bra aktivitet. Den skal enda stå å gjære i ca.14 dager, deretter skal jeg ta måling og se om den har gjæret ut.
Men, jeg ønsker å se om det er mulig å kjøre en diacetyl rest på 12 grader.
Dette er faktisk noe jeg har fått kjennskap til fra Dahls.
Hjemmebryggere gjærer jo stort sett høyere og kjører diacetyl rest rundt 15ish.

Jeg ønsker derfor å teste ut dette og om smaken blir annerledes enn hovedgjæring på 10-12 og diacetylrest på 15
:)

Grunnen til at jeg gjærer så lavt er vel egentlig et eksperiment enn det jeg vanligvis gjør.
Det er forholdsvis lang gjæringstid og jeg øker nå temperaturen gradvis opp til 12 grader.
Jeg ser at aktiviteten har økt de siste dagene og at det nå er bra aktivitet. Den skal enda stå å gjære i ca.14 dager, deretter skal jeg ta måling og se om den har gjæret ut.

Jeg ønsker derfor å teste ut dette og om smaken blir annerledes enn hovedgjæring på 10-12 og diacetylrest på 15
Hvordan ser du for deg at en diacetylpause på 12 grader vil fungere? Altså, hvordan tenker du de kjemiske reaksjonene vil se ut?

Hvis du ikke kan kjenne diacetyl i ølet etter diacetylrest på 12 grader, betyr ikke det at det har funka. Mest sannsynlig betyr det at acetolaktatet pga den lave temperaturen i liten grad har blitt omdanna til diacetyl. Men kjører du en diacetyltest gjennom å varme opp en prøve til 60-70 grader, finner du ut om det har funka. Da vil eventuelt acetolaktat i alle fall omdannes til diacetyl.

12 grader vil funke, det tar bare vesentlig mye lengre tid. Hvordan det skal kunne påvirke smaken på ølet å ikke heve temperaturen mer, skjønner jeg ikke. På dette stadiet av prosessen er alt det vesentlige av smaksstoffer danna, og det som gjenstår er i det vesentlige modningsprosessene, som består i at gjæren rydder unna en del usmaksstoffer. Det er først og fremst diacetyl og acetaldehyd, og gjæren gjør jobben raskere og grundigere ved høyere temperatur.

Jaja. Dette veit du sikkert:). Og for all del; det er jo flott at noen gidder å prøve! Men du må kjøre denne testinga gjennom temmelig mange brygg for å kunne begynne å nærme deg noe som ligner på en konklusjon.

Tilbake
Topp