Tråden for dumme spørsmål.

Kan du ikke bare hive i litt ekstra sukker. Det vil uansett ikke påvirke IBU såå mye at du merker det tror jeg. Bruk evt. 10% mindre humle
Beregna 843 gr sukker, evnt kok av 4,85 l som tar 116 min ekstra kok. Det regner nå her alikevel så har da all verdas tid jeg. Kanskje halvere med sukkermengde og halve ekstra koketida ?

Ellers var ideen din å kalle det en dubbel genial. Mulig det blir det jeg går for

Ha snakker flytende CaCl her tror jeg, men det samme gjelder forøverig i fast form også :)
Jeg oppfatta det dithen at om du tilsetter 850 gram til en liter vann vil ikke volumet øke mye - hvilket må bety at kalsiumkloridet ikke øker merkbart i volum når det absorberer vann.

Men det var noe rart ved det der. Oppskrifter er vel gjerne på en liter ferdig løsning, og noe volumøkning må du vel få, sånn at den løsninga du lager, er på mer enn en liter om du tilsetter 850 gram til en liter vann?

Jeg oppfatta det dithen at om du tilsetter 850 gram til en liter vann vil ikke volumet øke mye - hvilket må bety at kalsiumkloridet ikke øker merkbart i volum når det absorberer vann.

Men det var noe rart ved det der. Oppskrifter er vel gjerne på en liter ferdig løsning, og noe volumøkning må du vel få, sånn at den løsninga du lager, er på mer enn en liter om du tilsetter 850 gram til en liter vann?

Konklusjonen var at du ikke får løst 850 g/L med kalsiumklorid

Noe volumøkning er det ja, så i 1 liter løsning er det mindre enn 1 liter vann.

Candy sukkeret brant seg skikelig i bunn, så nå har jeg en laaaang jobb forran meg. Blir uansett ikke flere av denne da maskina ikke er svær nok.
Alikevel, 17 liter satt til ferm så får vi se om ett års tid hvordan den ble
Det heter vel egentlig at oppskrifta di var for stor til maskina. Maskina håndterer ølet fint så lenge du skalerer til kapasitet.

Skummelt med å koke hardt med sånne kjeler med tynn bunn og element like under plata. Da jeg brukte Beer Brew kjelen så tok jeg av kokende vørter, rørte ut sukkeret i ei gryte ved siden av og slo tilbake i kokingen.

Skummelt med å koke hardt med sånne kjeler med tynn bunn og element like under plata. Da jeg brukte Beer Brew kjelen så tok jeg av kokende vørter, rørte ut sukkeret i ei gryte ved siden av og slo tilbake i kokingen.
Er det mulig å skru av varmen før sukker tilsettes. Rør og skru på varmen når sukker er blandet inn?

Tilbake
Topp