Bård Mathisen
Norbrygg-medlem
Bare å tappe selvom det legger seg helt på bunn ?Jeg bruker filteret som fulgte med, har aldri hatt problemer med tett filter.
Bare å tappe selvom det legger seg helt på bunn ?Jeg bruker filteret som fulgte med, har aldri hatt problemer med tett filter.
Det er koblet til Ballen og flyter derfor i ølet til det er tomt. Så når det kommer til bunn er det liksom ikke noe mer å tappeBare å tappe selvom det legger seg helt på bunn ?
Jeg slet med å få ut den siste IPA-en min. Det la seg veldig mye humle rundt den boksen og jeg fikk humle inn i slangen. Fikk det til ved å blåse CO2 inn i den og så starte på nytt. Den var litt deformert når jeg var ferdig, men jeg fikk ut øletBare å tappe selvom det legger seg helt på bunn ?
Lut (kaustisk soda) og en grov svampeskrubb er tingen. Men lut er skumle greier, så bruk vernebriller og solide lange gummihansker. Og jakke og bukser. Vær forberedt på å bli ubehagelig svettJeg fant ikke mulighet å skalere oppskrifta, noe jeg har gjort med mange andre. Aner ikke hvorfor. Tar med meg tipset ditt å løse ut candy sukkeret i en kjel utenom bryggern.
Har sett enkelte anbefaller Lut for å løsne fastbrent på bunn, men om det er riktig for mitt vedkommende aner jeg ikke
Jeg bruker en liten skvett halvblanda fosforsyre.
Ja. Jeg har fosforsyra stående halvblanda. Litt enklere å bruke. Så derfor bruker jeg en veldig liten skvett av den. Aner ikke hva en ekspert ville anbefalt. Men det funker veldig braHvor sterk mener du med halvblanda, 37,5%..?
Jeg og vasker utelukkende med billig maskinoppvaskpulver + grov svamp, ingen problem å få det skinnende rent så lenge temperaturen på vaskevannet er høy, typ 80c.Så ikke svaret ditt Finn Berger før i kveld.
Jeg hadde oppi SUN Oppvaskmiddel i varmt vann og nå er alt nær borte. Brukt en stekespade av plast og skruppa litt innimellom. Hadde i ny såpe og vann i dag tidlig og nå er det nær klin rent på bunn. Jeg skal love dere det var stygt å se nedi der da jeg tømte bryggern på tirsdag. ei 4 cm bred stripe rundt midten av kjelen.
Forøvrig, brygget endte på 1086 og skulle være 1088 så det ble 194 gr sukker ekstra. Fornøyd med den altså. I ettermiddag var boblinga i gang så da får vi se om 14 dager. 17 liter som sagt og ender vel med 16 liter på flasker. Så skal den settes i kjellern for ett års tid![]()
Jeg har veldig dårlig erfaring med billig maskinoppvaksmiddel. Sjekka en test, og den stemte med det jeg opplevde. Men jeg har ikke operert med så høye temperaturer.Jeg og vasker utelukkende med billig maskinoppvaskpulver + grov svamp, ingen problem å få det skinnende rent så lenge temperaturen på vaskevannet er høy, typ 80c.
Kan legge til at det jeg bruker maskinoppvaskmiddelet til, stort sett er reingjøring av flasker. Og da blei det veldig tydelig at det billige pulveret ikke fungerte.Jeg og vasker utelukkende med billig maskinoppvaskpulver + grov svamp, ingen problem å få det skinnende rent så lenge temperaturen på vaskevannet er høy, typ 80c.
Nei.Hei alle, hvordan pleier folket å forholde seg til krausen under gjæringsforløp? Bare la alt gå sin gang, eller riste litt underveis? Jeg har gjæret noen ganger med london ale 1318, og det blir hissig utvikling - nå også såpass at jeg mistenker det påvirker avlesningene til Tilt-hydrometeret jeg har i gjæringskaret. Vil det skade ølet på noe vis om man rister litt for å «integrere» krausen i ølet for å få litt bedre vilkår for Tilten?