Jeg slet med å få ut den siste IPA-en min. Det la seg veldig mye humle rundt den boksen og jeg fikk humle inn i slangen. Fikk det til ved å blåse CO2 inn i den og så starte på nytt. Den var litt deformert når jeg var ferdig, men jeg fikk ut ølet
Jeg fant ikke mulighet å skalere oppskrifta, noe jeg har gjort med mange andre. Aner ikke hvorfor. Tar med meg tipset ditt å løse ut candy sukkeret i en kjel utenom bryggern.
Har sett enkelte anbefaller Lut for å løsne fastbrent på bunn, men om det er riktig for mitt vedkommende aner jeg ikke
Lut (kaustisk soda) og en grov svampeskrubb er tingen. Men lut er skumle greier, så bruk vernebriller og solide lange gummihansker. Og jakke og bukser. Vær forberedt på å bli ubehagelig svett.
Mi erfaring er at kaustisk soda er det eneste som er virkelig effektivt, og jeg bruker alltid det når jeg fra tid til annen bestemmer meg for å fjerne det gulbrune belegget som langsomt bygger seg opp i kjelene mine. Du trenger bare litt av ei kraftig blanding i bunnen av kjelen. La d det stå ei stund, og gå i gang med skrubbing. Avslutt gjerne - etter grundig skylling - med ei syre. Jeg bruker en liten skvett halvblanda fosforsyre. Basiske midler tar ikke alt; skal du ha det helt skinnende reint, må det litt syre til, også. Det er i alle fall hva jeg opplever.
Ja. Jeg har fosforsyra stående halvblanda. Litt enklere å bruke. Så derfor bruker jeg en veldig liten skvett av den. Aner ikke hva en ekspert ville anbefalt. Men det funker veldig bra.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.