Tråden for dumme spørsmål.

Det er noen år siden forrige brygg, og nå sitter jeg og planlegger gjennomføring av en Kölsch fra olbrygging.no.
Det er 4,2 kg malt, og målet for mengde til gjæring er 20L. Klarer ikke å bli helt enig med meg selv om hva jeg
bør gjøre mtp. mesking og skylling for å gjøre det enklest for meg selv, og samtidig lande nærmest mulig målet.

Jeg har en 36-liters BIAB-kjele. Tidligere har jeg startet med 20 liter, men da har det også vært med mål om å
få 25 liter til gjæring, og det har garantert ikke vært plass til alt i kjelen.

Nå som det er et mindre brygg var jeg inne på tanken om det ville være mulig å droppe skyllingen (hvis det er plass til alt, da…).
Jo mer jeg leser, jo mer usikker blir jeg, og verre blir det når jeg ser at oppskriften til Ølbrygging foreslår 16 liter meskevann og 14 liter skyllevann. Dette er riktignok til en brewzilla 35, men frem til nå har jeg trodd at jo mer meskevann man klarer å bruke, jo bedre er det.

Jeg vurderer også å prøve skylling i et gjæringskar, i stedet for å bare helle vannet over meskeposen rett ned i bryggekjelen. Ser for meg at dette gir et dette gir bedre effekt? Og om jeg i så fall bør ha mest mulig meskevann, eller bruke 16 + 11 (som jeg regnet meg frem til for BIAB).

Så da håper jeg at det er noen her som kan gjøre det litt klarere for meg, og komme med noen gode råd til hvordan jeg bør gå fram her! o_O:cool:

Tilbake
Topp