Tråden for dumme spørsmål.

Vel, det ga bra utslag for meg, den tiden jeg brygga med Speidel 50, med 15-16 kg malt
Som sagt, normalt ikke - men tøyer du grenser, kan det hjelpe.

Jeg mesker tynt, og om jeg rører eller ikke, spiller liten rolle. Lengre mesk vil påvirke gjærbarheta noe, men i liten grad utbyttet. (Men det blir en lengre mesk fordi jeg som regel legger inn et langt steg på 72 grader, og det øker OG fordi det blir gelatinisert mer stivelse når du går over 70 grader. Det blir det bare dekstriner av, så det påvirker egentlig ikke utbyttet.)

Sist redigert:
Jeg *tror* det er forskjell på BIAB og bryggemaskiner. I bryggemaskiner er volumet uten kontakt med maltet større. Det gjør at røring og/eller lenger mesketid hever utbyttet. Min subjektive erfaring er at røring en gang iblant øker utbyttet med minst 10%.

Jeg *tror* det er forskjell på BIAB og bryggemaskiner. I bryggemaskiner er volumet uten kontakt med maltet større. Det gjør at røring og/eller lenger mesketid hever utbyttet. Min subjektive erfaring er at røring en gang iblant øker utbyttet med minst 10%.
Det er en smule merkelig. I så fall må det jo stå i bruksanvisningene. I mine øyne gjør jo det bryggemaskinene ... vel, dårligere enn de "gamle" løsningene.

Jeg har ikke hørt dette før.

Det er en smule merkelig. I så fall må det jo stå i bruksanvisningene. I mine øyne gjør jo det bryggemaskinene ... vel, dårligere enn de "gamle" løsningene.

Jeg har ikke hørt dette før.
Det som står i bruksanvisningen er vel anbefalt max mengde malt. Hvis man da går over den grensen, så vet jeg med sikkerhet, iom at jeg har gjort det flere ganger, at det hjelper godt med lenger mesking og røring. Tro kan man gjøre i kjerka

Tilbake
Topp