Tråden for dumme spørsmål.

Vel, det ga bra utslag for meg, den tiden jeg brygga med Speidel 50, med 15-16 kg malt
Som sagt, normalt ikke - men tøyer du grenser, kan det hjelpe.

Jeg mesker tynt, og om jeg rører eller ikke, spiller liten rolle. Lengre mesk vil påvirke gjærbarheta noe, men i liten grad utbyttet. (Men det blir en lengre mesk fordi jeg som regel legger inn et langt steg på 72 grader, og det øker OG fordi det blir gelatinisert mer stivelse når du går over 70 grader. Det blir det bare dekstriner av, så det påvirker egentlig ikke utbyttet.)

Sist redigert:
Jeg *tror* det er forskjell på BIAB og bryggemaskiner. I bryggemaskiner er volumet uten kontakt med maltet større. Det gjør at røring og/eller lenger mesketid hever utbyttet. Min subjektive erfaring er at røring en gang iblant øker utbyttet med minst 10%.

Jeg *tror* det er forskjell på BIAB og bryggemaskiner. I bryggemaskiner er volumet uten kontakt med maltet større. Det gjør at røring og/eller lenger mesketid hever utbyttet. Min subjektive erfaring er at røring en gang iblant øker utbyttet med minst 10%.
Det er en smule merkelig. I så fall må det jo stå i bruksanvisningene. I mine øyne gjør jo det bryggemaskinene ... vel, dårligere enn de "gamle" løsningene.

Jeg har ikke hørt dette før.

Det er en smule merkelig. I så fall må det jo stå i bruksanvisningene. I mine øyne gjør jo det bryggemaskinene ... vel, dårligere enn de "gamle" løsningene.

Jeg har ikke hørt dette før.
Det som står i bruksanvisningen er vel anbefalt max mengde malt. Hvis man da går over den grensen, så vet jeg med sikkerhet, iom at jeg har gjort det flere ganger, at det hjelper godt med lenger mesking og røring. Tro kan man gjøre i kjerka

Det som står i bruksanvisningen er vel anbefalt max mengde malt. Hvis man da går over den grensen, så vet jeg med sikkerhet, iom at jeg har gjort det flere ganger, at det hjelper godt med lenger mesking og røring. Tro kan man gjøre i kjerka
Jeg har da ikke sagt noe om å tro her?

Forøvrig sa jeg lenger oppe at det virker rimelig at røring og lenger mesketid hjelper om man tøyer grensene, dvs. bruker veldig mye malt i forhold til volumet sånn at mesken blir tjukk. Det er i og for seg bare hva lærebøkene sier, også.

Det som overrasker meg litt - hvis det stemmer - er at man må ty til røring og forlenga mesk for å få det samme utbyttet jeg får i mitt kjeleoppsett med batch sparging når man brygger med normal mengde malt i forhold til volumet. Egentlig burde jeg få dårligere utbytte, fordi jeg mister minst et par liter i form av bunnfall i meskekjelen etter tapping/skylling. Det gjør du jo ikke i en bryggemaskin.

Normalt har jeg en meskeeffektivitet på mellom 82% og 90% når jeg brygger øl som ikke har høyere OG enn 1.050 eller litt over. Utbyttet synker jo når OG stiger fordi du da etterlater mer sukker i masken, så når jeg brygger litt sterkere øl - 6-7% ABV - beregner jeg ikke mer enn 78% meskeeffektivitet. (Utbyttet varierer sjølsagt også med hva slags malt som brukes. 100% pilsmalt gir mest.)

Jeg rører forøvrig en gang eller to i løpet av en times mesk, men det er for å utjevne temperaturen i mesken. Jeg opplever ikke at det påvirker utbyttet.

Det som overrasker meg litt - hvis det stemmer - er at man må ty til røring og forlenga mesk for å få det samme utbyttet jeg får i mitt kjeleoppsett med batch sparging når man brygger med normal mengde malt i forhold til volumet. Egentlig burde jeg få dårligere utbytte, fordi jeg mister minst et par liter i form av bunnfall i meskekjelen etter tapping/skylling. Det gjør du jo ikke i en bryggemaskin.
Hvis du og jeg lager en Vestkyst, vi mesker 14 kilo malt med 3.5 liter vann per kilo malt altså omtrent 50 liter meskevann, så vil jeg ha en del tykkere mesk enn deg som bruker meskepose. Jeg har en drøy liter i rør og slanger, noen liter under maltrøret, og omtrent 13 liter i ringrommet mellom kjele og maltrør. 15-16 liter vann er da til en hver tid utafor maltrøret. Effektivt har jeg da en mesketykkelse på 2,5 liter pr kilo malt. Du ville vel sikkert ha brukt mindre vann enn meg, men la oss bruke de talla for eksempelets skyld.

Da skjer ting saktere, så at man mesker halvannen time over to temperatursteg, og rører underveis for å få jevn temperatur - det hjelper det.

Helst vil jeg og ha oppsett med flere kjeler, men da må jeg utvide bryggeriet siden de benkene jeg bruker til brygging og er i bruk til boksing og generelt arbeidsflater. Kompaktbryggeri kommer med kompromisser.

Jeg har da ikke sagt noe om å tro her?

Forøvrig sa jeg lenger oppe at det virker rimelig at røring og lenger mesketid hjelper om man tøyer grensene, dvs. bruker veldig mye malt i forhold til volumet sånn at mesken blir tjukk. Det er i og for seg bare hva lærebøkene sier, også.

Normalt har jeg en meskeeffektivitet på mellom 82% og 90% når jeg brygger øl som ikke har høyere OG enn 1.050 eller litt over. Utbyttet synker jo når OG stiger fordi du da etterlater mer sukker i masken, så når jeg brygger litt sterkere øl - 6-7% ABV - beregner jeg ikke mer enn 78% meskeeffektivitet. (Utbyttet varierer sjølsagt også med hva slags malt som brukes. 100% pilsmalt gir mest.)

Jeg rører forøvrig en gang eller to i løpet av en times mesk, men det er for å utjevne temperaturen i mesken. Jeg opplever ikke at det påvirker utbyttet.
Jeg har brygget de 5 siste bryggene ute, så jeg mistenker også at jeg koker bort noe mer enn vanlig pga vind osv. OG har også vært høyere enn forventet.

Hvis du og jeg lager en Vestkyst, vi mesker 14 kilo malt med 3.5 liter vann per kilo malt altså omtrent 50 liter meskevann, så vil jeg ha en del tykkere mesk enn deg som bruker meskepose. Jeg har en drøy liter i rør og slanger, noen liter under maltrøret, og omtrent 13 liter i ringrommet mellom kjele og maltrør. 15-16 liter vann er da til en hver tid utafor maltrøret. Effektivt har jeg da en mesketykkelse på 2,5 liter pr kilo malt. Du ville vel sikkert ha brukt mindre vann enn meg, men la oss bruke de talla for eksempelets skyld.

Da skjer ting saktere, så at man mesker halvannen time over to temperatursteg, og rører underveis for å få jevn temperatur - det hjelper det.

Helst vil jeg og ha oppsett med flere kjeler, men da må jeg utvide bryggeriet siden de benkene jeg bruker til brygging og er i bruk til boksing og generelt arbeidsflater. Kompaktbryggeri kommer med kompromisser.
Hva med den muligheta du har til å sirkulere? Skulle ikke det kompensere for disse problemene? Jeg trur ikke det er nødvendig med kontinerlig sirkulasjon - men sirkulering to-tre ganger burde kunne gjøre det samme som tilsvarende røring?

Jeg trur ikke du helt kan sammenligne tilstanden i mesken din med tilstanden i en 1:2,5-mesk. Enzymer og gelatinisert stivelse vil vel sive ut i vannet omkring røret - men akkurat hvordan det vil påvirke konverteringa, skal jeg ikke mene så mye om:).

Om jeg ikke husker feil, har du høyere meskeeffektivitet enn meg. Forskjellen vil jeg regne som den normale forskjellen mellom batch sparging og kontinuerlig skylling. Så jeg har tenkt at resultatene dine er et godt bevis for at det ikke er noen grunn til å få de problemene med effektivitet som mange ferske maskinbryggere rapporterte ofte om her på forumet for ei tid tilbake. (Har ikke sett noe av det i det siste, forresten.)

Jeg trur ikke du helt kan sammenligne tilstanden i mesken din med tilstanden i en 1:2,5-mesk. Enzymer og gelatinisert stivelse vil vel sive ut i vannet omkring røret - men akkurat hvordan det vil påvirke konverteringa, skal jeg ikke mene så mye om:).
Det blir ikke helt det samme, men tykkelsen når vi mesker inn i et maltrør vil være den samme. Etter innmesk og en halvtimes hvil så skal teknisk sett mye være gjort, men hvordan man så sirkulerer og hvor klumpfri mesken ble og homogen vørter blir vil variere. På Brewtools er det tette vegger i maltrøret og ei rist i bunn. Ganske marginalt hva som siver ut under, ikke særlig mindre enn med meskepose og silbunn vil jeg tenke meg.

Meskeeffektivitet kommer jo ned til målingene også. Og om man stresser for å oppnå disse få ekstra poenga. Jeg bryr meg ikke så hardt om det lenger. Pluss minus 2-3 poeng er nært nok for meg, har innsett at å få perfekte tall krever og perfekte utredninger og målinger, og det har fint lite å bety på sluttresultatet. Viktigere for meg er å treffe rette volum og å lage et godt øl heller enn at det skal se perfekt ut i Brewfather.

Normalt har jeg utbytte på 70%-tallet ved større øl rundt 8-10% og 80-85% på øl mellom 5-7%. Med kontinuerlig skylling og tynnere maltseng så blir det bedre skylleeffektivitet i Brewtoolsen om det er 12-13kg eller mer malt i maltrøret.

Hvor lenge pleier folket å vente etter nedkjøling før vørter tappes til gjæringskar? Jeg føler jeg aldri klarer å få klar nok vørter over etter brygging med Speidel BM Pluss som har integrert kjølekappe. Det blir alltid masse bunnfall med uansett hva jeg gjør. Er det noen som bruker sil eller filter av noe slag?

Hvorfor vil du ha klar vørter til gjæring? Endel trub gjør visstnok ikke noe, så jeg pleier å ta det med. Først er det mye uklart, så mye klart. Stopper når det blir uklart igjen.
Vil du ikke ha bunnfall kan du tappe av de første litrene i en kjele, vente til de bunnfaller og dekantere det klare til gjæringskaret.

Hvor lenge pleier folket å vente etter nedkjøling før vørter tappes til gjæringskar? Jeg føler jeg aldri klarer å få klar nok vørter over etter brygging med Speidel BM Pluss som har integrert kjølekappe. Det blir alltid masse bunnfall med uansett hva jeg gjør. Er det noen som bruker sil eller filter av noe slag?

Jeg mener jeg får bedre og klarere øl med litt bunnfall, så tapper til det sier stopp av seg selv. Dvs. jeg bikker ikke kjelen for å få med alt, men lar det ikke være igjen mer enn ca. 1 liter av 17 L
(kjøler ute over natta, så vørtern i midtpartiet er egentlig krystallklar og med god bunnfelling :) )

Sist redigert:
Venter som regel en god time. Har jeg annet å gjøre kan det stå 2-3 timer.
Mengde humle har mye å si.

Tilbake
Topp