Trub og lagerbrygging, må det fjernes?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei !

Driver med forberedelser til mitt første lagerbrygg (Munich Helles), og har kommet over enda ett par spørsmål jeg lurer på: (Alvor som jeg maser!)

- Hvor viktig er pH i mesken når man brygger slikt øl? Jeg har tilgang på pH-strips som brukes i skolen (bayer) som måler hele pH (5-6-7 osv)
Planlegger å kjøre 100% Weyermann pilsenermalt. Vannet mitt har helt vanlig norsk hardhet, og jeg planlegger å tilsette 1g CaSO4 og 2g CaCl2 pr 10L vørter

- Hvor viktig er det å fjerne alt trub etter kok? Vanligvis tømmer jeg alt sammen oppi gjæringsdunken, da jeg sjelden gjenbruker gjær, og trubet har en tendens til å pakke seg ganske solid etter 2-3 dager (3L trub på dag 1, 1-1,5L trub på dag 3)

Trub skal ikke har noe særlig negativt utslag på ølet ditt. Jeg bruker riktignok humlefilteret til Bryggselv og minsker truben en del med det, men jeg heller alt fra kjelen over i gjæringskaret.
Jeg bruker en spiseskje gips i meskevannet og litt mindre i skyllevannet. Slumper litt, og burde kanskje vært mer nøyaktig, men det er jeg altså ikke. :) Det fungerer fint - for meg.

Tilbake
Topp