Uklar vørter

ØlBelge

Norbrygg-medlem
Hei, prøver meg på et spørsmål:

Jeg mesker i en kjele der jeg har en manifold i bunnen. Mot slutten av meskingen hever jeg som regel temperaturen til 78 grader og resirkulerer vha. pumpe til vørteren er klar, før jeg sakte tapper av over i kokekjelen. Så gjør jeg en skylling med samme prosedyre.

Det jeg observerer er at vørteren jeg tapper av er klar, men blir grumsete etterhvert som væskenivået i meskekjelen synker lavere enn toppen av maltsengen. Dette skjer både ved første og andre avtapping.

Noen som har observert det samme eller kan forklare meg hvorfor?
 
Jeg ville tru at så lenge vørteren er over maltsenga så blir vørteren filtrert. Men når nivået synker vil maltsenga krympe og uklar vørtel rene i kanaler i malt senga.
Sent from my RM-821_eu_finland_207 using Tapatalk
 
Det er jo en tanke, men på den annen side så vil også den siste vørteren ha gått gjennom den samme maltsengen. Er det trykket over som har noe å si?

For å stille spørsmålet annerledes, hva har det å si for det ferdige produktet? Jeg vil anta at grumset er malt-biter/mel som ikke blir filtrert ut.
 
grumset vørter kan være bra for gjæren, mye næring i den. ;)llers, de lærde strides også om dette er bra eller ei
 
Tja. Grums eller trub i ferdig kokt vørter er det delte meninger om. Mange mener det er bra for gjæren, og at det ikke påvirker smaken ellers.

Grums fra mesk tror jeg de fleste vil unngå.
Teorien er som du sier at grumset kan gi besk smak når det kokes. Hvis grumset består av skall og maltbiter that is.
Det kan også være stivelse, isf bør du meske litt lenger eller skylle varmere.
 
Hvis du f.eks får en kanal langs kanten av meske fatet vill vørteren følge minste motstands veg, hvis kanalen når manifolden blir ikke nødvendigvis vørteren filtrert.

Jeg trur "how to brew" har noen forklaringer og bilder.
Sent from my RM-821_eu_finland_207 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp