Finn Berger
Moderator
Enig; fukting er lite arbeid, men gir mye. Absolutt noe jeg vil anbefale alle. Jeg kjører forresten gjennom en ekstra gang, og har tru på at det jekker opp utbyttet litt.Akkurat det der med mål på valseavstand er rimelig håpløst siden det vil variere mellom møllefabrikater og mølletyper...
Jeg har i årevis vært happy med en 2-valser kinasak, men jeg kverner maltet kondisjonert.. altså fuktet, slik David beskriver rundt 6:20 ut i videoen. Jeg lar altid maltet hvile etter fuktingen slik at vannet får trukket inn i skallet og mjuka det opp en smule. Resultatet blir at korna spjærer på langs og skalla blir temmelig intakte sjøl om de er åpna. Støving ved kverning er nesten totalt fraværende og...
Her i vår fikk jeg en MM3 i hus, og det tok litt tid før jeg tok den i bruk. Jeg måler ikke valseavstand, men holde neven under først for visuellt kunne vurdere kverningsgrad. Hadde på forhånd merka av på justeringsknottene for hvor minimumsåpning var, og ble litt forbausa over at jeg måtte opp i nesten full åpning før kverningsgraden ble lik det jeg fikk ut av min tovalser... ergo så snakker vi her en stor variasjon som gjør oppgitte valseavstander i millimeter meningsløse, iaff med fukta malt.
Jeg brygger ikke på GF sjøl...her er det enten Speidel eller kjele & mesketønne, men forleden ble jeg spurt av noen venner med GF70 om jeg kunne hjelpe dem med å finne ut av hvorfor de stadig bomma på OG.
De hadde kverna på anbefalt valseåpning med en 2-valser og fant at gikk de finere så sleit de med stuck mash, stuck sparge osv..og den problematiske lave OG'en.
Tok med kvern og sprayflaske bort til dem og viste dem hvordan jeg kverna...og nå produserte GF70 3 hakk høyere OG enn oppskrifta tilsa. Husker jeg også strupa resirkuleringshastigheta på GF'en mer enn de pleide å gjøre, så forklaringa kan være flerdelt i dette tilfellet.
Kverner du maltet sjøl forstår jeg ikke hvorfor en ikke tar seg det lille ekstraarbeidet med fukting før kverning. De åpna, men intakte, skalla gjør det samme for mesken som risskall... faren for astringens reduseres vesentlig og en får bedre kontroll over både resirkulering og skylling.
Men jeg skjønner ikke helt hvorfor en ikke skal ta bryet med å måle valseavstanden med bladføler. Da har du en standard, og det er lett å tilbakestille om nødvendig. MM3 er riktignok ikke ei mølle der du driver og stiller om hele tida - det er altfot tungvint - men med den mølla som @Steinar Huneide har, og som jeg også har skaffa meg, er det veldig lett. Og jeg gjør som Steinar, stiller den finere for rug og havre, og så har jeg den på 0,9 til vanlig malt (bygg og hvete).