Valg av førstegangsbrygger

Hei ! Skal investere i min første "brygger" - har lest MYE er på forumet om BeerBrew, Bratberg og Grainfather som er de 3 aktuelle (Speidel er langt over budsjett, og ønsker ikke DYI eller BIAB).

Ser at kanskje Grainf er bedre iform av kjølesystem etc men er også litt i overkant av hva jeg skal bruke da totalbudsjettet også inneholder kroner til å lage eget bryggerom - tilpasninger med vann/avløp og noe strømarbeider.

Ender da mao (om da svaret på spm 1 nedenfor ikke er veldig klart i retning JA) med ett valg mellom BeerBr/Bratberg

Noen spørsmål ?

1. Kan Grainf forsvare nesten dobbel pris ?
2. Hvilken av BeerBrew / Bratberg er enklest iht til temperaturkontroll (etter å ha lest så ser det ut som Bratberg)
3. Hvilken av disse 2 er den beste å starte med UTEN å foreta noen form for modifikasjon (kommer nok DIT også men)
4. Hvilken av BeerBr/Bratberg er best på kundeservice om "noe" går galt ?

Vet at kanskje noen av svarene her finnes i formuet - men nå har jeg scannet og lest og søkt så mye at jeg har blitt litt "blind" :)

på forhånd takk
Tore S
 
Hei


Har BB30 og GF , kjøpte først BB30 men gikk lei av temp. kontrollen som ikke er optimal og at den ikke har sirkulasjons pumpe som standard.
Etter 6 brygg på GF er jeg super fornøyd, den koster litt mer men når du ser hva du får er det vært prisen. trenger ikke modifikasjoner.
Kjøp noe du blir fornøyd med, med en gang er mitt råd , det blir billigst i lengden.:D
 
Jeg kan ikke svare på noen av spørsmålene dine, men jeg kan si litt om erfaringene mine med en BB60.
Den har sine svakheter.
Termostaten måler temperaturen ved bunnen ute ved kanten. Det er lite nyttig når du mesker, så du er avhengig av et håndholdt termometer. Jeg tror også at den stort sett ligger en grad for lavt. Men den gir da noe informasjon, så når du har brukt apparatet noen ganger og har fått erfaring med det,kan du kikke på displayet og få en viss ide om hva som foregår inni der.
Silbunnen har litt for liten diameter, så du bør fore den ut med en oppklippet tynn silikonslange, den har dessuten for korte bein i forhold til krana, så den blir liggende litt på skrå. Men dette funker egentlig greit. Jeg har likevel begynt å bruke en liten falsk bunn i stedet, og er helt lykkelig med den. (Du kan få kjøpt maltrør til den - 900 kr - og da kan du korte ned bryggetiden en del.)
Literskalaen på innerveggen er feil. Du tror du har 60 liter ved max-streken, men du har egentlig 54. Fyller du kjelen helt opp, kan du klemme inn 58 liter til kok, men da skal du passe veldig godt på for å unngå at det koker over. Men det er ikke egentlig noe problem når du kjenner til det. (Jeg ble temmelig fortvilet over hvor stort tap jeg fikk fra volum ved start på kok til volum i gjæringsbøtta første gangen jeg brukte kjelen, og ikke kjente til dette:)!)

Så hvorfor skal du kjøpe noe sånt?
Den fungerer greit. Jeg har brygget 40 batcher på den, og det har aldri vært noe tull. Du får stor kapasitet relativt billig, og den store kapasiteten gir deg muligheten til å brygge no sparge, og likevel få ut normalstore batcher - og vel så det, om du ikke brygger det sterkeste ølet. Jeg skjønner at det er en 30-liter du overveier å skaffe deg, men hvis du likevel skal bygge deg et bryggerom, spiller jo ikke plass noen rolle. (En BB60 ruver en del mer i terrenget enn en slank liten Grainfather.) Og det kan være at du kommer til å sette pris på de mulighetene en stor kjele gir deg.

Kanskje kan du finne en brukt en? (Ville satset på siste generasjon, tror jeg - uten at jeg kjenner til de første. Tror de hadde mer alvorlige svakheter.)

edit: Fredrik over her har så klart et poeng. Det er nok vesentlig mindre styr å brygge på en Grainfather, det skal ikke stikkes under stol. Jeg kjører etter hvert bare no sparge, og det går veldig greit. Men jeg har drevet mye med pumpe, sirkulering under meskingen og kontinuerlig skylling, og skal innrømme at da er nok GF'en mye mindre krevende å bruke.
 
Sist redigert:
2. Hvilken av BeerBrew / Bratberg er enklest iht til temperaturkontroll (etter å ha lest så ser det ut som Bratberg)
3. Hvilken av disse 2 er den beste å starte med UTEN å foreta noen form for modifikasjon (kommer nok DIT også men)
For å si det slik, så har jeg brukt i Bartberg første generasjon i rundt 4 år nå, uten å modifisere noe som helst. Ikke en gang byttet krana. Jeg synes temperaturkontrollen er god nok. Om du beregner temperaturen på vannet før du tilsetter malten treffer du godt på. Stegmesking er litt tidkrevende synes jeg, men de ytterst få gangene jeg gjør det hjelper jeg til med å tilsette kokende vann i mesken. Jeg synes uansett at det på dette tidspunkt ikke er så kritisk om jeg bommer litt på mesketemperaturen, ølet blir ikke ødelagt av den grunn. Noen få FG-poeng unna tiltenkt kan jeg leve med. Jeg synes altså at Bratberg er veldig ideelt. Kjenner jo ikke til generasjon 2 da, men den er vel neppe dårligere?

Sirkulasjonspumpe-schmirkulasjonspumpe, sier nå jeg. Det skal da fortsatt være litt håndverk i ølbryggingen, synes jeg, og røring i mesk og å sirkulere manuelt er en del av sjarmen. Sirkulerer rundt 4-6 liter 2-3 ganger i løpet av meskingen, det tar ikke lange tiden. Ville heller spart penga og brukt det på skikkelig temperaturkontroll til gjæringen. Det får du mye mer igjen for på endeproduktet, enn om sirkuleringa og kjølinga går raskere/lettere
 
Sist redigert:
Gen2 har vel mer nøyaktig termostat, selv om jrg personlig synes den er litt off og, såvidt jeg husker var det +/- 1 grad? Eller var det 2?

GF har vel bedre tempstyring (termostat). Og denne kan du vel bytte ut med en stc1000 (passer vel i samme hullet, sitter vel en stc der nå?) Som er flashet med FW for mesking.
 
Nytter ikke med god gjæring dersom du bommer total på mesketemp, og dermed ikke får nok sukker løst ut. Uansett bryggemaskin så bør du ha et eksternt termometer i mesken/sirkuleringssløyfe

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Nytter ikke med god gjæring dersom du bommer total på mesketemp, og dermed ikke får nok sukker løst ut. Uansett bryggemaskin så bør du ha et eksternt termometer i mesken/sirkuleringssløyfe

Sent fra min D5803 via Tapatalk
Skal godt gjøres å bomme så totalt på mesketemperaturen? I hvertfall når man har et par brygg på systemet bak seg. Forøvrig enig i det med et eksternt termometer.
 
Cue Thermapen. Mulig den ikke stikker langt nok i slike bryggere men det er et godt termometer.
 
Skulle jeg valgt mellom BB30 og Bratberg, så hadde jeg valgt BB30 av tre grunner:

1. BB30 har effektregulator. Det betyr at du har mye bedre kontroll på temperaturen, særlig under kok.
2. BB30 er helt analog, slik at den lar seg styre av PID uten inngrep i det elektriske.
3. Olbrygging.no har glimrende service, mens servicen til brygging.no ser ut til å være i fritt fall.

Det du får ekstra for prisen av en GF er en litt enklere bryggedag. Ølet blir nok ikke bedre.
 
Skulle jeg valgt mellom BB30 og Bratberg, så hadde jeg valgt BB30 av tre grunner:

1. BB30 har effektregulator. Det betyr at du har mye bedre kontroll på temperaturen, særlig under kok.
2. BB30 er helt analog, slik at den lar seg styre av PID uten inngrep i det elektriske.
3. Olbrygging.no har glimrende service, mens servicen til brygging.no ser ut til å være i fritt fall.

Det du får ekstra for prisen av en GF er en litt enklere bryggedag. Ølet blir nok ikke bedre.

Lar det seg gjøre å modifisere med en PID uten vesentlig kompetanse på elektronikk etc ? og ca. til hvilken kost ?
 
Sirkulasjonspumpe-schmirkulasjonspumpe, sier nå jeg. Det skal da fortsatt være litt håndverk i ølbryggingen, synes jeg, og røring i mesk og å sirkulere manuelt er en del av sjarmen. Sirkulerer rundt 4-6 liter 2-3 ganger i løpet av meskingen, det tar ikke lange tiden. Ville heller spart penga og brukt det på skikkelig temperaturkontroll til gjæringen. Det får du mye mer igjen for på endeproduktet, enn om sirkuleringa og kjølinga går raskere/lettere

Ja - litt røring og håndtverk i forbindelse med dette er faktisk noe jeg ser fram til. Kan vel være at jeg ønsker mer automatisering og korting av bryggetid etter hvert - men det får bli da. Hovedpoenget mitt er eget godt brygg - te mæ å mine ! :)
 
Ja - litt røring og håndtverk i forbindelse med dette er faktisk noe jeg ser fram til. Kan vel være at jeg ønsker mer automatisering og korting av bryggetid etter hvert - men det får bli da. Hovedpoenget mitt er eget godt brygg - te mæ å mine ! :)
Og når den tid kommer lar det seg jo så klart utvide med å kjøpe inn for eksempel pumpe :) Jeg tror du ikke kan gå feil med noen av dem egentlig.
 
Lar det seg gjøre å modifisere med en PID uten vesentlig kompetanse på elektronikk etc ? og ca. til hvilken kost ?
Du bør ha pumpe hvis du skal bruke pid. En pid kan du bygge selv av rimelige deler fra ebay, eller kjøpe ferdig fra auberins.com.

Med BB30 kobler du bare støpselet til pid, og monterer sensoren i et t-ledd ved kranen, så er du i gang. Fungerer strålende.
 
Tilbake
Topp