Vaniljestenger

Tom Young

Norbrygg-medlem
Neste helg skal vi brygge en kopi av Southern Tier Creme Brulee Stout, og i oppskriften på 50 liter skal det tilsettes 10 stk(!) vaniljestenger. I stedet for å kjøpe de tørre Black Boy-stengene på Rema lette jeg litt rundt på nettet og fant www.vaniljimporten.se Her fikk jeg 10 stk ferske, vakuumpakkede bourbon vaniljestenger fra Madagaskar for kr 98,-. Fraktfritt tilsendt! Bestilte på nettet på mandag og fikk pakken i postkassen idag, onsdag! Knall service, og stengene ser ferske og saftige ut.
 
Hvis du tenker å komme så nær originalen som mulig er 10 stenger alt for lite.. Les evnt tråden til aleksander_b om bygging av creme brulee stout for tips..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Aleksander_B skrev:
Se også øystein sin tråd om hans creme-brulee prosjekt: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,6049.msg54520.html#msg54520
Og som det vel står i min andre tråd: brygget mitt ble ingen creme brulee stout. Men derimot en sweet stout som jeg fortsatt har et par flasker igjen å kose meg med.
Planen min er å brygge en revidert versjon basert på Aleksander sine erfaringer, men tenkte å vente til den er smakt på, slik at ytterligere justeringer kan gjøres om nødvendig. Innspill fra andre forsøk er derfor veldig velkommen :)
 
Creme brulee'en er ferdig med sin første uka av karboneringsprosessen.
Dersom du er interessert Young, så kan jeg shippe en flaske din vei slik at du får prøvd den?
Kan også sende den oppdaterte oppskriften :)
 
Spennende! Mange gode tips i disse trådene som jeg skal implementere i vårt brygg neste helg.
Er selvfølgelig interessert i en flaske og lover en flaske i retur når vårt brygg er klart. Jeg skal forøvrig på Ølfestivalen på Nærbø, så dersom du også skal dit så kan du spare portoen. Jeg tar også gjerne imot din oppdaterte oppskrift (kjempetorsken (a) gmail.com)-
Jeg har allerede bestilt flere vaniljestenger etter å ha lest trådene deres!
 
Et tips, som jeg og nevnte for Aleksander, er å være forsiktig når du heller i laktosen. Jeg brølte i litt fort / rørte øltyper for lite, slik at det lå litt vel mye av det igjen i bunn av kjelen når jeg var ferdig.
 
Young skrev:
Spennende! Mange gode tips i disse trådene som jeg skal implementere i vårt brygg neste helg.
Er selvfølgelig interessert i en flaske og lover en flaske i retur når vårt brygg er klart. Jeg skal forøvrig på Ølfestivalen på Nærbø, så dersom du også skal dit så kan du spare portoen. Jeg tar også gjerne imot din oppdaterte oppskrift (kjempetorsken (a) gmail.com)-
Jeg har allerede bestilt flere vaniljestenger etter å ha lest trådene deres!

Jeg skal selvfølgelig til ølfestivalen! Kjekt at du tar turen nedom, så får vi ristet litt lanke også :)
Skal ta med meg noe Creme Brulée :)
Skal også få sendt deg oppskriften (enten i kveld eller i morgen)

Laktose: Da jeg tilsatte laktosen hadde jeg min bedre halvdel som bryggeassistent, samtidig som hun tilsatte rørte jeg god med en stor bryggeskje.
Det som kunne ha vært interessant er å ta ett par gram og løse det opp i varmt vann som ett eksperiment. (For å se hvor lang tid det tar for å løse seg opp)

Ang. Vaniljebruk vil jeg anbefale deg å skaffe deg en "flaske" med vaniljeekstrakt. Det jeg fikk tak i var laget av naturlig Vanilje, og var en smaksbombe.
Den kan jeg virkelig anbefale.  :)
 
Takk for smaksprøve Aleksander! Flasken står fremdeles på øl-lageret i påvente av en passende anledning.
Vi tappet vårt brygg på flasker i går. Det havnet på 1.040, så det er mye sødme i denne. Den smakte ikke akkurat Creme Brulee Imperial Stout, kanskje litt mer som en søt og mild Dark Horizon. Har tro på at den kan bli god. Kanskje vi skal kjøre en parallell test med din?
 
Absolutt. Kjør parallell test. :)

Så forresten at det er en ny clone oppskrift i "Brew Your Own", desemberutg.
Denne oppskriften så faktisk bedre ut, hvor man skulle bruke noe laktose, noe men ikke mye vanilje, men også karamellisert hvitt sukker.
Dette skal tilsettes ved 10 min igjen av koketid mens det er varmt og mykt. Dette ga mye mer mening enn den oppskriften jeg brygget.
Tenkte å teste denne på nyåret. Har så mye annet som skal brygges først ;)
 
Hei,

Jeg delte og skrapte vaniljestenger og har hatt dem (stenger + frø) liggende på sprit i ca 4 uker. Tenkte å brygge en porter med vanilje i ettermiddag og er litt usikker på når jeg bør ha i vaniljen. Slik jeg har skjønt det kan jeg (1) ha det i under koking av vørter, (2) ha det i gjæringskar f.eks. etter stormgjæring eller (3) ha det i omstikkingskar. Hva gir best effekt?

Jeg lurer på om det kanskje kan være en ide å tilsette vaniljestengene mot slutten av kokingen og tilsette ekstraktet etter stormgjæringen?
 
Ja, jeg noterte meg også den oppskriften og vi vil nok prøve å brygge et lignende brygg igjen en eller annen gang. Vi "sliter" også med det samme problemet: so much to brew, so little time ...

Kristoffer J: Vi hadde i vaniljestengene når det var 10 min igjen av kokingen og vi hadde dem i gjæringskaret etter stormgjæring. Vi var litt skuffet over at vaniljen ikke satt mer preg på smaken. Kunne nok sikkert doblet antall stenger. Som Alkesander har nevnt tidligere i tråden vil nok vaniljeekstrakt utgjøre mer i forhold til smaken.
 
Ved tilsetting av vanlijeekstrakt er det fordel å tilsette naturlig ekstrakt og ikke kunstig. Dog den naturlige er nokså dyr.
 
Jeg har prøvd å lage vaniljeekstrakt av vanilje jeg bestilte fra vanillaproducts og cognac.

Men jeg lurer på om det kan være noe å hente på å ta vaniljestengene ut av cognacen og ha de i gryta mens jeg koker vørter i tillegg til å tilsette cognacen i gjæringskaret etter stormgjæring? Noen som har tanker om det?
 
Tilbake
Topp