Vannkoker - ennå en tråd(løs)

Hei,

etter å ha lest en del på forumet har ånden kommet over meg, her skal lages kokekjele. Jeg har rett og slett tenkt å sette inn noen varmelementer fra en vannkoker eller to i kjelen min, slik jeg har lest mange andre her har gjort. Men hva slag? Jeg har sett både på de som selges hos elkjøp, co, biltema, nille, jula - men alle selger bare "trådløse" vannkokere. Er det samme varmeelementet som sitter i disse, eller lønner det seg å få tak i noen av de gamle som hadde ledningen koblet rett inn i dem? Noen som har forsøkt å skru i filler en av disse? Jeg får ikke lov til å demontere konas tekoker for å se hvordan den er koblet opp.. :-(

Eirik

Vi har slaktet et par trådløse.  I mange av dem er det tråder inni plasten, mellom kontakten og elementet. 
Fordelen med de ikke trådløse er at mange av dem har en eurokontakt i enden, og det er jo det aller enkleste å plugge av og på ved vekstabling og sånn.  Det er greit med loddekontakter uansett, så varme skal det bli.

Når det er sagt så har vi gått på et par smeller her.  Vi demonterte det vi antok var bryteren som slår av kokeren når det koker. Men vi slet likevel med at elementet slo seg av på ca 80 grader.  Når vi slaktet elementet HELT, så lå det en bimetallbryter inni der og.  Så den må ut, og kontaktene festes.  Det krever litt reodor, men det går. 
Jeg tror moralen i det jeg skriver er: kjøp en trådløs på bilclasjulanilletema.  De funker som snus.

Jeg kjøpte 2kW vannkoker fra europris for 100 kr. Fungerete veldig bra. Bruker sånn typisk pckabinett kabel.

Jeg fikk tak i følgende element på ebaY: "BURCO WATER BOILER HEATING ELEMENT"

Den kostet kun 15£, inkl. porto. Hadde det vært mulig å få oppgradert kursene hjemme ville jeg ha kjøpt flere av dem.

Vedlegg

• Burco_heat_element.jpg
    Burco_heat_element.jpg
    32,4 KB · Sett: 311
Jeg tror de fleste slike "trådløse" vannkokere har en eurokontakt som kommer til syne når du har demontert all plasten. Kjøp varianten hvor strømovergangen (fra base til kanne) er i den ene enden, under håndtaket -- jeg vet ikke om slike med overgangen i en sirkel i midten av basen er like greie å bruke.

To 2,2 kW elementer er mer enn nok til en 30-litersbøtte. Når det koker holder det å ha på én for å ha en kraftig kok av 25 liter. Bare husk å koble elementene på forskjellige kretser så sikringen ikke går. Pass også på å rengjøre elementene skikkelig etter hver batch. Det er kjipt med elementer som slutter å fungere mens du brygger fordi den er full av gugge.

Ølrik skrev:
To 2,2 kW elementer er mer enn nok til en 30-litersbøtte. Når det koker holder det å ha på én for å ha en kraftig kok av 25 liter.

Hm.. Jeg koker som oftest 10 liters batcher, vil det lønne seg å bruke 1kw elementer for å ha bedre styring på kokingen? Eller en kombinasjon av en 2kw og en 1kw element? 3 x 1kw vil jo også være en mulighet.

En kombinasjon av 2 kW og 1 kW elementer høres lurt ut. Da har du nok effekt til å koke opp en større batch, samtidig som du ikke fosskoker vekk mindre batcher.

Tilbake
Topp