Vekke slurry fra de døde..

Har 600 ml tjukk WLP007-slurry stående i et kjøleskap i kjelleren.. Vasket i tre runder og oppbevart trygt og godt i et norgesglass som var både vasket, varmebehandlet og "starsanisert".. I følge merkingen er den høstet 18.09.2013.. Altså ca 7 mnd gammel..

Mulig å benytte etter en runde i starter på magnetrører?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Over 6 mnd gammel slurry har sannsynligvis lite levende gjær igjen, men du kan jo lage en starter for å se. Selv ville jeg nok kastet den.

Med påskehøytiden nært forestående skal du se om ikke gjærens oppstandelse også er like rundt hjørnet.

Det er ikke umulig å få til oppstandelse av gammel slurry. Jeg har satt starter på vasket gjær som er flere måneder gammel uten problem, MEN har også opplevd problem ett par ganger- infeksjon :eek:
Derfor er jeg blitt skeptisk til gjær som har rundet 4-5 mnd i kjøleskapet, prøver å holde den aktiv før det går så lang tid.

Er ikke villig til å ta noen infeksjonsrisiko nei.. Tenkte bare det kunne være et morsomt eksperiment..

Om øllen ikke var infisert.. Beholderen er 100% desinfisert.. Kan gjæren fortsatt bli infisert altså? Selvdestruktive små jævler!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Selv om beholderen er ren så er det ikke gitt at innholdet er det.
Jeg hadde dumpet den.

Tilbake
Topp