Vis meg utstyret ditt

SturlaP

Norbrygg-medlem
Ikke tenke koffert nå...
Som ny i "bryggebransjen" synes jeg det er veldig interessant å høre om hva folk bruker å brygge med. Så sleng inn bilder, beskrivelser og gjerne fordeler og ulemper du opplever med nettopp ditt opplegg.

Selv kjører jeg avansert med en 36 liters BIAB kjele fra Bryggselv. Godt fornøyd men planer om oppgradering er selvfølgelig fullt i gang.

Kjører biab på 36 l gryte. Har egentlig bestemt meg for å ikke eskalere utstyrsmessig og ønsker å holde meg til dette. Kan forstå at det er gøy å bygge utstyr og sette sammen mer avanserte systemer, men syns det er gøy å ha det basic. Tilfredsstillende å brygge godt øl med bare en stor gryte.

Mulig jeg må bite i meg disse ordene om noen år...

Kjører biab på 36 l gryte. Har egentlig bestemt meg for å ikke eskalere utstyrsmessig og ønsker å holde meg til dette. Kan forstå at det er gøy å bygge utstyr og sette sammen mer avanserte systemer, men syns det er gøy å ha det basic. Tilfredsstillende å brygge godt øl med bare en stor gryte.

Mulig jeg må bite i meg disse ordene om noen år...
I utgangspunktet enig, men blir så pass langt mellom bryggene at jeg må ha noe å leke med mens det putrer i gjæringskaret.

Imponert! Har lyst å bygge meg en slik vannkoker-herms som det ser ut som du har.
Takk. :)
Når jeg først hadde funnet ut hvordan den skulle være, var det ikke så vanskelig. Kjøpte ny vannkoker, men der var det ikke plass til coilen, så det ble å finne en stor fra 80-tallet. Brukte 12mm kobberrør for å få lite motstand, funker fint med Speidelpumpe. Lodda på bend øverst og nederst på coilen for å få plass i vannkokeren. Klarer ikke å bøye så krappe bend med rørbøyer.
uploadfromtaptalk1439576859291.jpg
uploadfromtaptalk1439576878615.jpg
uploadfromtaptalk1439576889972.jpg

Takk. :)
Når jeg først hadde funnet ut hvordan den skulle være, var det ikke så vanskelig. Kjøpte ny vannkoker, men der var det ikke plass til coilen, så det ble å finne en stor fra 80-tallet. Brukte 12mm kobberrør for å få lite motstand, funker fint med Speidelpumpe. Lodda på bend øverst og nederst på coilen for å få plass i vannkokeren. Klarer ikke å bøye så krappe bend med rørbøyer.
Vis vedlegget 20085
Vis vedlegget 20086
Vis vedlegget 20087
Men like! Kan man kjøre 10 mm eller blir det for snaut?

Men like! Kan man kjøre 10 mm eller blir det for snaut?
Med kraftig pumpe kan du gå enda lenger ned. Jeg kjøpte pumpe (som jeg trodde var sterk nok) først og prøvde 8mm og 10mm før jeg lagde denne. Det som er veldig greit med Speidelpumpa er at den er så godt som lydløs, og den gir god nok flow på 12mm-coilen.

Med kraftig pumpe kan du gå enda lenger ned. Jeg kjøpte pumpe (som jeg trodde var sterk nok) først og prøvde 8mm og 10mm før jeg lagde denne. Det som er veldig greit med Speidelpumpa er at den er så godt som lydløs, og den gir god nok flow på 12mm-coilen.
Tenkte jeg skulle gå for en chugger, men det blir kanskje litt svakt?

Jeg lurer på om jeg er i ferd med å gå til noe enklere. Prøver no sparge nå, og om det blir bra, tror jeg det blir løsningen for det meste av det jeg vil brygge. Det kan ikke brukes til alt, men jeg brygger lite sterkt øl (over 6%). Jeg har en BeerBrew60, og den er stor nok til vanlige batcher (22-24 liter) med no sparge. Varmer vann ved siden av på komfyren, og dermed er det ganske enkelt å kjøre stegmesk. (Jeg har kledd inn kjelen med liggeunderlag og gammel sovepose, og dermed blir temperaturen holdt temmelig stabil, som i en kjøleboks.)

På denne måten, som er mye enklere enn alt styret med kontinuerlig skylling, kan du både brygge mange brygg og beholde kona:).

ImageUploadedByTapatalk1439592851.494615.jpg
Blichmann breweasy klone med speidelpumpe, dyppvarmer, whirlpool-inlet og ArdBir-styring.

Kun brygget en testbatch foreløpig og det gikk til h-e men har tro på at det vil være ganske bra når jeg får trimmet inn ting. Kjører også no-sparge, så meskeeffektiviteten er vel forventet å bli noe lavere enn med skylling.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp