1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Vis oss ditt Bryggeri/Bryggerom

En tråd i 'Bilder, video og øvrige media' startet av Roargutten, 10 Des 2015.

1. Aleksander87

Aleksander87
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ferdigstiller nytt bryggerom for øyeblikket .

Vedlagte filer:

2. Old Era

Old Era
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Etter måneder med planlegging og delesøk er bryggeriet nesten klart. Det som mangler er en skikkelig utslagskum og blandebatteri for varmtvann. Men det funker som det er. BB60'en har jeg hatt siden 2014. Skyllevannskjelen er en pent brukt 20l ex-Glühweinkoker som jeg fant på e-bay. Disse to har jeg modifisert. Megapoten ble kjøpt ny. To treveis kuleventiler foran og bak en pumpe gjør det mulig å sirkulere under mesk, pumpe inn nytt skyllevann, og pumpe vørteren over til kok. Så det går kun i batchsparging her i gården.

Så behovet for hutigkoblinger på kjelesiden av slangene etter testbrygging forrige uke, så er på utkikk etter Camlocks.

IMG_5879.JPG IMG_5877.JPG IMG_5878.JPG IMG_5881.JPG IMG_5880.JPG

Anders-, msevland, SnorreSC og 5 andre liker dette.
  3. Mats Ø.

Mats Ø.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Snasen avtrekksløsning. Hvordan kobler du den opp videre?

4. Ekornskurken

Ekornskurken
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har så lyst på et slikt snasent bryggebord som vises over, men finner ingenting til en overkommelig pris!
    Uansett et flott bryggeri!

Sent from my iPhone using Tapatalk

5. Old Era

Old Era
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vel,det er ikke mer hokus pokus enn at røret stikker litt ut gjennom en adapterplate jeg har mekket. Lampeskjermen og røret har jeg
    hatt lenge, og på det gamle oppsettet fikk jeg satt det ganske steilt ut av vinduet for å skape en skorsteinseffekt. Dette fungerte bra. Får
    se hvordan det går med den kortere versjonen i nyoppsettet.

Takker. Bordet fant jeg på E-bay her for 140 Euro. Kommer titt og ofte i forbindelse med kneipekonkurser, men noe for under 100 Euro er vanskelig å finne. Kappet føttene litt for bedre arbeidshøyde.

Vedlagte filer:

6. Anders-

Anders-
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Nesten samme oppsett som jeg vurderer selv, men ingen sirkulering under kjøling?

7. Old Era

Old Era
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei, god gammeldags spiral og uten whirlpool. Får tempen ned til 20 grader i løpet av 15 minutter med litt manuell røring

Anders- liker dette.
  8. Old Era

Old Era
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Oppdatering:

fikk tak i en stor utslagskum. Som akkurat passer ved siden av benken. Var et helvete å få koblet til avløpet. Rørene har sikkert hatt gode 20 år på å få "satt" seg. Klarte å knekke to bend i prosessen, men til alt hell har byggvaresjappe åpen til 22 på fredager. Senere fant jeg en standard oppvaskkum med underskap som jeg dissekerte og bygde inn i en benkplate. To skuffer fra en brukt hylle rommer nesten alt av småutstyr.

Har også anskaffet camlocks slik at jeg lett kan koble fra og få spylt gjennom slangene etter bryggingen.

Vedlagte filer:

Mc., Ekornskurken, Vinnes Ølet og 2 andre liker dette.
  9. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Men hva i all verden skal du med vaskemaskin og tørketrommel? ;)

10. Old Era

Old Era
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

For krystallmaltproduksjon ;)

11. Bjørnar E

Bjørnar E
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Meget bra bryggerom du har der

12. Erik Kringstad

Erik Kringstad
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kan jo oppdatere litt jeg også, da jeg er ferdig med mitt lille bryggerom. Vann og avløp er kommet på plass fra sist gang og litt endring på utstyrsfronten QuotePhotode8eecde.jpg QuotePhoto520d38d7.jpg QuotePhoto9aaa324b.jpg QuotePhoto9aaa324b.jpg

msevland, GuHa, Johnsson og 1 annen person liker dette.
  13. Sersjanten

Sersjanten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da begynner jeg og nærme meg slutten på byggefasen. går alt etter planen vil testbrygg #2 skje imorra
    [​IMG] ,
    [​IMG] by
    Det gjenstår følgende;
    -vatret opp ventilasjonshetta, skru den fast i veggen og henge opp vifta skikkelig.
    - opplegg for luft (skal bygge luftstyrt korkmaskin)
    - skal lage til en rund plate til mølla, for bedre tilpassning til bøttene for å minimere støv når jeg kverner korn
    -jeg må få koblet/ lært meg sesto timeren(sesto B3S). pr nå får jeg den ikke til å virke. (mulig jeg ikke helt har skjønt hvordan jeg skal bruke den.)
    -brygge, brygge, brygge
    - på sikt vil jeg nok bytte ut den gamle BB60'n som i dag fungerer som meskekjele med 75ltr meskekjelen til SS Brew Tech.

#133 Sersjanten, 14 Mai 2019
    Sist redigert: 14 Mai 2019
    msevland, Mc., Botnen og 2 andre liker dette.
  14. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kun håndkontroll!

Vedlagte filer:

gle1 og svalevatn liker dette.
  15. LarsUlv

LarsUlv
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kult å se at det er flere som bruker MC-heis fra Jula til å heve grytene

16. Birhanen

Birhanen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jepp. Sparer høyde og funker som bare det. Og slipper pumping. Kan til og med dras fram og brukes når jeg trenger litt fall til å stikke om.

LarsUlv liker dette.

Del denne siden