Vis oss ditt Bryggeri/Bryggerom

Om det finnes en slik tråd allerede må moderator gjerne slette denne tråden.

Tenkte jeg skulle starte en tråd hvor medlemmene her inne kan vise frem bryggeriet sitt til inspirasjon til både meg selv og alle andre som planlegger å bygge seg eget bryggeri eller bryggerom.

Om du koker på kjøkkenet, på terassen eller i garasjen spiller ingen rolle, her kan alle vise frem sine bryggerier.

Begynner med å legge ut det eneste bildet jeg har av mitt enkle BIAB oppsett, planlegger bygging av bryggerom så bilder når dette er klart kommer selvsagt til å bli delt her.

 
Går også med planer om et eget rom innredet i garasjen kun for brygging. Er derfor også på utkikk etter tips og inspirasjon slik at det blir best mulig. Blir nok dyrt nok både med oppgradering av strøm og innlegging av vann / avløp så er greit og ikke gjøre så mye dyre tabber i tillegg :)
 
Er i ferd med å innrede et bryggehjørne i vaskerommet, og har planene klare for hvordan bryggerbenken må bli med to høyder, og hvor gjæringsskapet blir stående. Legger ut bilde(r) når ting kommer på plass.
 
Brygges på kjøkkenet her også, skal brygge en simcoe smash ipa på torsdag, skal ta noen bilder da av hvordan det ser ut når jeg selv brygger.
 
Brygger i det som var planlagt å bli ein liten garasje til plenklipper, grill osv..
Men brygginga tok overhånd og rommet har fått litt oppgraderinger etterhvert, den desidert beste
er epoxy på gulvet, nå er det bare til å sutle å søle, så drar ein det ut med svaber etterpå..
Ser veldig fint ut! misunner alle dere som har egne bryggerom!
 
Er vist tidligere på tråden "Deilige bilder". Benk med vask og vann, sluk i golvet, Bratberg-en står på stol, koketopp er kastet ut og jeg bruker en løs kokeplate til å varme skyllevann. Har fått avtrekksvifte i vinduskarmen. Lav og høy benk til hhv omstikking og flasking. Korkeren brukes i vinduskarmen, det er en deilig arbeidshøyde. Nok av skap og skuffer til diverse utstyr. Tomflaskelager.
 

Vedlegg

  • Bryggerom3.jpg
    Bryggerom3.jpg
    471,1 KB · Sett: 1.209
Går også med planer om et eget rom innredet i garasjen kun for brygging. Er derfor også på utkikk etter tips og inspirasjon slik at det blir best mulig. Blir nok dyrt nok både med oppgradering av strøm og innlegging av vann / avløp så er greit og ikke gjøre så mye dyre tabber i tillegg :)
Tips (i tilfelle det kan være et rimelig alternativ): Vi har ikke innlagt vann, men har trukket hageslange inn på motstrømskjøleren og vi kan ved hjelp av ventiler styre om vannet skal gå i hageslange ut av rommet igjen og ned i sluk (benyttes under kjøling) eller ut via en meterlang slangestuss som vi da kan bruke til fylling av kar eller når vi ellers trenger vann (det varme kjølevannet bruker vi f.eks. til vasking etterpå). Kokekaret har eget utløp i bunn som vi bruker når vi vasker karet. Skittent vann går herfra i en slange med litt større dimensjon til samme sluk i naborommet. Alt er permanent rigget opp - bare å koble vannet på springen i naborommet (vha. gardenakobling).

Strøm har vi ordnet slik at vi har tre støpsler hengende på veggen (disse er fast koblet til bryggeriet) og så kobler vi bare tre skjøteledninger til. En fra garasjen, en fra vaskerommet og en fra naboen når vi skal brygge :)
 
"Bryggerommet" er knappe 1,5 meter veggplass i en isolert utebod. Mesker og koker på et hev/senk-bord med to skuffer, HLT står oppå gjæringsskapet. Her meskes det:
uploadfromtaptalk1450507399940.jpeg
Etter oppgradering til 98-liters kokekjele er kapasiteten ca 70 liter pr batch.

Når bryggingen er ferdig heves bordet og det bli plass til avlastningsbord/skuffeseksjon under:
uploadfromtaptalk1450507839048.jpeg
Får plass til alt bryggeutstyr her, unntatt fat.
 
Da ble bryggerihjørnet i vaskerommet klart til bruk. Blir vel en påskeøl som første brygg her. :)
 

Vedlegg

  • image.jpeg
    image.jpeg
    75,9 KB · Sett: 799
uploadfromtaptalk1453481371258.jpg
Brygger 25 liters batcher på Igloo med med falskbunn og kompakt herms samt 36 liter hlt og blk på 3500w hver. Liten kosepumpe fra Kina for sirkulasjon og flytting av vørter.
 
Tilbake
Topp