W34/70 på aletemperaturer uten trykkgjæring?

Bryggosofene har testet 10 og 21 grader med fermentis sin 34/70 2 ganger og begge gangene klarte de ikke å skille ølene. Samtidig så har @Holmentoppen gjort et forsøk på hurtigmetoden som Bryggselv skriver om her og resultatet var at ølene var like i begynnelsen, men etter noen måneder ble det brygget som var gjæret med hurtigmetoden udrikkelig.

Bryggosofene har jo aldri latt ølene sine lagre i månedsvis i de forsøkene de gjorde med 34/70.
 
Bryggosofene har testet 10 og 21 grader med fermentis sin 34/70 2 ganger og begge gangene klarte de ikke å skille ølene. Samtidig så har @Holmentoppen gjort et forsøk på hurtigmetoden som Bryggselv skriver om her og resultatet var at ølene var like i begynnelsen, men etter noen måneder ble det brygget som var gjæret med hurtigmetoden udrikkelig.

Bryggosofene har jo aldri latt ølene sine lagre i månedsvis i de forsøkene de gjorde med 34/70.
Var klar over de 2 sakene der, men ikke at Fermentis hadde gjort dette kontrollerte forsøket.. Er enig i at hurtigmetoden går ut over lagringstabiliteten men som et alternativ til hurtigpils på kveik hadde dette kanskje vært noe å teste?

Skal flaske en Munchener Helles til helga så da har jeg både fersk 34/70 slurry og noen kg pilsnermalt.... frista til å teste.. :cool:
 
Var klar over de 2 sakene der, men ikke at Fermentis hadde gjort dette kontrollerte forsøket.. Er enig i at hurtigmetoden går ut over lagringstabiliteten men som et alternativ til hurtigpils på kveik hadde dette kanskje vært noe å teste?

Skal flaske en Munchener Helles til helga så da har jeg både fersk 34/70 slurry og noen kg pilsnermalt.... frista til å teste.. :cool:
Jeg har brukt hurtigmetoden, dog under trykk og etter 3 uker var ølet flott det, nesten ingenting her hos meg blir 3 måneder så jeg vet ikke hvordan det hadde blitt etterhvert, men ja gjør et forsøk, det blir nok mer en pils av høyere temperatur med 34/70 enn det gjør med kveik :)
 
Jeg har gjæra pils på 14 grader uten at jeg kan si at det har påvirka lagringsdyktigheta. Men 14 grader er jo stadig innafor anbefalt temperatur.

Om det er sånn at lagringsdyktigheta blir dårligere på lager som er gjæra ved høy temperatur, skulle jeg gjerne visst forklaringa.

@Ravneklo Kjempeinteressant slideshow:)! Takk.
 
Sist redigert:
I likhet med Finn har jeg heller ikke aktiv kjøling
men brygga en tysk pils med 34/70 i vinter og temperaturen var nok høyere enn 14 grader, men ikke så mye som 20
funket også utmerket for meg
og den ble bare bedre de 2 -3 månedene jeg hadde den på tapp
 
34/70 er guds gave til dem uten gjæringskar eller kjøling. Du kan starte den på 15 og la den seile sin egen sjø uten å få unoter. Selv med glykolkjøler så har jeg brukt den på lyse øl de siste årene og kommer ikke til å endre med det første tiden (så frem til jeg ikke skal lage noe typeriktig ish.. :)

Mvh Frode
 
34/70 er guds gave til dem uten gjæringskar eller kjøling. Du kan starte den på 15 og la den seile sin egen sjø uten å få unoter. Selv med glykolkjøler så har jeg brukt den på lyse øl de siste årene og kommer ikke til å endre med det første tiden (så frem til jeg ikke skal lage noe typeriktig ish.. :)

Mvh Frode
Du bør ikke pushe den over 20 grader. Jeg hadde et lite "uhell" med sommervarmen i garasjen der jeg gjærer, og den fikk vel borti 25 grader. Det ga uønskede smaker.

Hva bruker du istedenfor gjæringskar?
 
Du bør ikke pushe den over 20 grader. Jeg hadde et lite "uhell" med sommervarmen i garasjen der jeg gjærer, og den fikk vel borti 25 grader. Det ga uønskede smaker.

Hva bruker du istedenfor gjæringskar?
Nå er det vesentlig forskjell på 20 og 25 grader. Tror 25 er i overkant ja. Mener når jeg snakket med han fra Fermentis at de gikk god for opp til 23 grader. Men det er jo ingen fasit på dette. Hvor mye gjær og hvor sterk vørter vil vel også utgjøre en forskjell i tillegg til hvordan temperaturen forløper under utgjæring. Starter du på 16 grader i ett rom på 20 grader så burde du strengt tatt holde deg under hele veien

Tenkte vel på de som bruker alt annet enn koniske med kjøling. Jeg har koniske fra SS Brewtech og GF hjemme
 
Bryggosofene har testet 10 og 21 grader med fermentis sin 34/70 2 ganger og begge gangene klarte de ikke å skille ølene. Samtidig så har @Holmentoppen gjort et forsøk på hurtigmetoden som Bryggselv skriver om her og resultatet var at ølene var like i begynnelsen, men etter noen måneder ble det brygget som var gjæret med hurtigmetoden udrikkelig.

Bryggosofene har jo aldri latt ølene sine lagre i månedsvis i de forsøkene de gjorde med 34/70.
En liten korreksjon: Hurtigmetoden ga oksidert øl. Det kan selvsagt ha vært en feil fra bryggerens side, men flere andre på forumet har opplevd det samme. Det udrikkelige ølet kom fra en test med WLP830 gjæret på 20 grader. Det tok noen måneder før det ble skikkelig dårlig. Det samme skjedde med WLP800 ved en annen anledning. W-34/70 er vel nå offisielt ikke den samme stammen som WLP830, og det kan være at den takler varme bedre.
 
For den som vil høre en representant for Fermentis presentere resultatene av de undersøkelsene de har gjort med ulike kombinasjoner av gjærmengde, vørterstyrke og temperatur med w-34/70: https://www.masterbrewerspodcast.com/216

Kortversjonen er at det er absolutt ingen grunn til ikke å gjære øl med denne gjæren på 20 grader. (De testa med 12, 16 og 20 grader.)
 
Kristoffer Krogerus (doktorgrad i mikrobiologi) laget et flott familetre for to år siden, basert på den store internasjonale kartleggingen av ølgjær. Dro opp PDFen litt i størrelse:

Vis vedlegget 54062
Jeg blei rimelig forvirra av at A15 - som er koden for en alegjær fra Imperial - skulle være nærmeste slektning til w-34/70. Men det er sjølsagt ikke den:):
A15 is short for VTT A-63015 which is from a Finnish lager brewery - you'd kinda expect it to be a close relative of 34/70. 34/70 is the best-known relative of the Frohberg family which appears to have come from Heineken, who sent massive amounts of yeast to German lager breweries in the early days, all the homebrew lagers seem to be part of that family and not the genetically different (and more cold-adapted) Saaz family (which actually was mostly propagated by Carlsberg). (https://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=33839.45)

Utsnittet viser denne store Frohberg-familien. Om du utvider utsnittet, kommer Saaz-familien inn - og den består bare av to typer. Litt ubalanse der:).
 
Jeg blei rimelig forvirra av at A15 - som er koden for en alegjær fra Imperial - skulle være nærmeste slektning til w-34/70. Men det er sjølsagt ikke den:):
A15 is short for VTT A-63015 which is from a Finnish lager brewery - you'd kinda expect it to be a close relative of 34/70. 34/70 is the best-known relative of the Frohberg family which appears to have come from Heineken, who sent massive amounts of yeast to German lager breweries in the early days, all the homebrew lagers seem to be part of that family and not the genetically different (and more cold-adapted) Saaz family (which actually was mostly propagated by Carlsberg). (https://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=33839.45)

Utsnittet viser denne store Frohberg-familien. Om du utvider utsnittet, kommer Saaz-familien inn - og den består bare av to typer. Litt ubalanse der:).
Ja, det gir straks mer mening :p Gøy at både WLP051 California Ale og WLP029 Kölsch er Frohberg.
 
For snart to uker siden gjæret jeg for første gang en pils i romtemperatur med W-34/70. Ifølge klistremerket fra Kegland var makstemperaturen under stormgjæringen hele 24 grader, så jeg er spent på hvordan dette blir. Planlegger å kegge på fredag, to uker etter bryggedag.
 
Tilbake
Topp